نسخه چاپی

وعده هایتان برای كاهش تورم را هم اینگونه محاسبه كرده اید؟

عکس خبري -وعده هايتان براي كاهش تورم را هم اينگونه محاسبه كرده ايد؟

در آمارهای اعلام شده در دوره ترغیب برای انصراف، سخن از برداشت 40 درصد بیشتر از منابع حاصل از طرح هدفمندی یارانه ها برای توزیع نقدی از بودجه وزارت نیرو و ... بود، حال چگونه مشكل دولت با انصراف 8 درصد چنان حل شده كه هم می تواند تسهیلاتی به انصراف دهندگان دهد و هم یارانه تولیدی كه منجر به كاهش ! تورم علی رغم افزایش قیمت حاملهای انرژی شود ؟

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در حالي امروز و پس از جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اعلام كرد که 2 میلیون و 400 هزار نفر برای یارانه ثبت نام نکرده اند و حدود 73 میلیون نفر نیز خواهان دریافت یارانه نقدی بوده‌اند، كه افزوده است:با این رقم انصراف، 1200 میلیارد تومان به درآمد دولت اضافه شد.
اين اظهار نظر ناظر به آن است كه در پایان سال 92 حدود 77 میلیون و 500 هزار نفر یارانه نقدی دریافت کرده‌اند.
نوبخت اضافه کرده است كه برای تحقق بودجه 93 و دادن سهم تولید و سایر بخش ها نیازمند انصراف تعداد بیشتری از مردم و یا افزایش بودجه هستیم.
وی تاكيد كرد همه کسانی که ثبت نام کرده‌اند در اردیبهشت نیز یارانه می‌گیرند و همچنين برای کسانی که ثبت نام نکرده اند تسهیلات خاصی در نظر می گیریم.
سخنگوی دولت سخنان منتقدان درباره غيرقابل وصول بودن پول‌های آزاد شده طبق توافق ژنو و نيز انتقادات از برنامه همسر رييس جمهور را به ضديت با دولت متهم كرد و گفت: "برخی افراد قصد التهاب افکنی در زمان ثبت نام را داشتند و می خواستند انصراف مردم را به مسائل سیاسی گره بزنند." و "عده ای کارشان همین است که پول بگیرند تا برای دولت حاشیه درست کنند."
از جمله وعده هاي ديگر وي نيز اين بود كه تولید هم یارانه می‌گیرد و در حال تدوین آیین‌نامه‌اش هستیم گفت: تورم امسال آنقدر کاهش پیدا می کند که افزایش قیمت حاملهای انرژی در آن تاثیری نگذارد.
اين اولين واكنش دولتي ها به مسأله انصراف نبود. در دو سه روز اخير عصبانيت هاي مشابه را نيز در كلام اعضاي ارشد دولت ديده بوديم كه شايد ناشي از شكست طرح دولت براي انصراف بود.
آنچنان كه تیتر یک روزنامه ابتکار در 2 اردیبهشت 93 "نقش رسانه ملی در افزایش یارانه بگیران" بود. در این مطلب روزنامه ابتکار مطلبی را به رئیس جمهور نسبت داده و گفته که ایشان گفته یارانه حق مسلم همه است و نوشته : رسانه ملی پيدا و پنهان در صدد آسيب رساندن به محبوبيت چهره دولتمردان و به ويژه شخص رئيس جمهوري است. بنا بر نظر صريح رئيس جمهوري، ثبت نام هر شهروند ايراني براي يارانه، حق مسلم آنان است. بسياري از رسانه‌ها هم بر اين امر اصرار دارند و تأکيد مي‌کنند که با توجه به شرايط موجود، انصاف متعارف آن است که افراد از نظر مالي توانمند و بي‌نياز به مبلغ يارانه نقدي از دريافت آن انصراف دهند.
روزنامه ابتکار قبلا ها مدعی بوده که رسانه ملی مخاطب ندارد (مثلا در شماره هاي 21 خرداد 91،26 اسفند 92 و6 اسفند 92) " تا آنجا كه در يكي از مطالب نوشت "بخش بسيار زيادي از مردم ايران صداي خود را از رسانه اي که با ماليات آنان تغذيه مي‌شود، نمي‌شنوند و به ناچار در پي شنيدن صداي خود به رسانه‌هاي فارسي زباني پناه مي‌برند" و این دیدگاه رایج میان اصلاح طلبان هست و حالا معلوم نیست رسانه ای که مخاطب ندارد یا مخاطب کمی دارد، چطور توانسته 92 درصد مردم را همراه کند؟!
اما درباره ادعاهاي جناب سخنگو كه قرار است سخنگوي راست گويان باشد، سوال هاي متعددي مطرح است كه شايد مهمترين آنها اين باشد كه طبق آمار منتشر شده و قانون بودجه، بودجه کنونی دولت برای ادامه اعطای یارانه به همه مردم ایران کافی نیست. بنابراین قرار است عده‌ای را حذف کنند تا نیاز نباشد از جای دیگری به این منظور پول برداشت کنند. و به هیچ عنوان قرار نیست پول من به فقیری برسد یا در بخش‌های دیگر هزینه شود. آيا به راستي با انصراف 8 درصد، مشكل توليد حل شد؟ در آمارهاي اعلام شده در دوره ترغيب براي انصراف، سخن از برداشت 40 درصد بيشتر از منابع حاصل از طرح هدفمندي يارانه ها براي توزيع نقدي از بودجه وزارت نيرو و ... بود، حال چگونه مشكل دولت با انصراف 8 درصد چنان حل شده كه هم مي تواند تسهيلاتي به انصراف دهندگان دهد و هم يارانه توليدي كه منجر به كاهش ! تورم علي رغم افزايش قيمت حاملهاي انرژي شود ؟ بايد پرسيد آقاي سخنگوي دولت راستگويان براستي چگونه محاسبه كرديد كه 8 درصد انصراف موجب درآمد دولت هم شده است؟
آيا وعده هايتان براي موضوع تورم را نيز همينگونه محاسبه كرده ايد؟

۱۳۹۳/۲/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...