نسخه چاپی

اوباما: روسیه از توافقنامه ژنو تبعیت نمی كند

رئیس جمهور آمریكا امروز پنج شنبه گفت: روسیه از توافقنامه ژنو مبنی بر تنش زدایی از بحران اوكراین تبعیت نكرده و باید منتظر تبعات منفی آن باشد.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا که به توکیو سفر کرده است در نخستین اظهاراتش پس از امضای توافقنامه ژنو تاکید کرد: این احتمال وجود داشت که روسیه پس از نشست ژنو اقدامات و رویکرد هوشمندانه تری اتخاذ کند. تاکنون حداقل ما هیچ نشانه ای از تبعیت روسیه از مفاد توافقنامه ژنو مشاهده نکرده ایم.

بر اساس این گزارش اوباما افزود: در عوض ما همچنان می بینیم که مردان مسلح کنترل ساختمان های دولتی را در اختیار دارند و به کسانی که با آنها مخالفت می کنند حمله و یورش می برند، منطقه را بی ثبات کرده و ما هیچ نشانه ای از تلاش روسیه برای جلوگیری از ادامه این اقدامات نمی بینیم.

وی در ادامه مدعی شد: از سوی دیگر دولت کی یف اقدامات قاطع و مشخصی را برای تنش زدایی انجام داده است. دولت اوکراین قانون عفو عمومی را اعلام کرده و پیشنهاداتی را برای اصلاح قانون اساسی مطرح کرده است که این مساله مطابق با مواردی است که در نشست ژنو مورد بحث و مذاکره قرار گرفته است.

رئیس جمهور آمریکا تصریح کرد: ما پیش از این تحریم هایی را اعمال کرده ایم که تاثیراتی را بر اقتصاد روسیه داشته است. ما به این رویکرد ادامه می دهیم تا این مساله را از طریق سیاسی و دیپلماتیک حل و فصل کنیم. ما خیلی روشن و واضح این واقعیت را اعلام کرده ایم که به دنبال راهکار نظامی در اوکراین نیستیم ولی به روسیه هشدار می دهیم که اگر به تعهدات خود عمل نکند با تبعات منفی تحریم های بیشتر روبرو خواهد شد.

مسکو نیز خواستار عقب نشینی نیروهای امنیتی و نظامی اوکراین از مناطق شرقی این کشور شده است. سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز گذشته هشدار داد، اگر منافع ما در اوکراین مورد حمله قرار بگیرد بی شک با پاسخی قاطع روبرو خواهد شد.

۱۳۹۳/۲/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...