نسخه چاپی

قشری كه نه كارشان تامین است و نه جانشان

زحمت كش ترین قشر جامعه در حالی به كار خود مشغول هستند كه نه تنها از امنیت شغلی برخوردار نیستند بلكه امنیت جانی آنها نیز در معرض خطر است.

به گزارش نما، زحمت کش ترین قشر جامعه در حالی به کار خود مشغول هستند که نه تنها از امنیت شغلی برخوردار نیستند بلکه امنیت جانی آنها نیز در معرض خطر است. به طوری که ســـازمان پزشـــکی قانونی نیز درباره افزایـــش میزان صدمات و مرگ و میرهای ناشی از حوادث حین کار در کشور هشدار داده است. حوادث حین کار هم پیکره یک خانواده را از هم می پاشد و هم بار مالی زیادی را بر دوش دولت می گذارد.

کارگران آسیب پذیرترین نیروی کار جامعه هستند که در حین انجام کار با مسائل و مشکلاتی روبرو می شوند که گاهاً منجر به صدمه و آسیب به خودشان می گردد. شماری از این صدمات بر اثر بی احتیاطی حین کار از طرف خود کارگر و باقی نیز به خاطر سهل انگاری و نادیده گرفتن حقوق کارگر از طرف کارفرما می باشد. آمارها حاکی از آن است که سقوط از بلندي، اصابت اجسام سخت، برقگرفتگي، سوختگي و كمبود اكسيژن مهمترین دلايل مرگ در اثر حوادث كار در کشور ایران طی سالهای اخیر می باشد. میزان مرگ و میر ناشی از کار در تابستان به مراتب بالاتر از سایر فصول در ایران است. سازمان پزشكي قانوني با تأكيد بر رعايت نكات ايمني به ويژه در موارد كار در ارتفاع، يادآور ميشود، در 10 سال گذشته قریب به 12 هزار کارگر در حوادث ناشی ازکار جان خود را از دست دادهاند.

مهمترین موضوعی که در هنگام شروع کار باید در نظر گرفت آموزش مهارت های اولیه و تخصصی آن حرفه به نیروی متقاضی کار است. متاسفانه نظام آموزشی در کشور ایران به گونه ای است که دانش آموزان در حین تحصیل کمتر تجربه کارآموزی را میبینند و آموزش پیش از اشتغال مشکلی است که در بدو ورود به بازار کار با آن روبرو می شوند. کارگران ساختمانی و کارگران فنی از جمله افرادی هستند که بیشترین آسیب را در حین انجام کار می بینند. کارگران ساختمانی اغلب مهاجرانی هستند که یا تابع کشورهای همجوار بخصوص افغانستان می باشند و یا روستاها و شهرهای کوچکتر به شهرهای در حال توسعه مهاجرت کرده اند و بدون هیچ تخصص و مدرکی جذب کارهای ساختمانی شده اند. ساده ترین راهکاری که غالبا نادیده گرفته میشود آموزش نیروهای کار و الزام کارفرمایان به جذب نیروهای متخصص است.

هر چند آموزش مهمترین راهکار ارایه شده برای در امان ماندن کارگران می باشد اما کارشناسان بر این باورند ایمن بودن محیط کار خود عاملی برای نجات جان کارگران می باشد. کارفرمایان می توانند با تهيه و تدارك تجهيزات ايمني و حفاظت، چکاب دوره ای وسایل پر خطر مانند وسایل برقی مستهلک، تجهیز تیم کاری به وسایل کمک های اولیه، توسعه استانداردهاي بهداشت حرفه اي و ايمني و در صورت نیاز جذب نیروی متخصص پزشکی و یا متصدیان ایمنی برای رسیدگی فوری به مصدومان در مشاغل پر خطر،تهیه ابزارهای کاری جدیدتر و کم خطر تر در کارخانه ها از بروز بسیاری از حوادث جلوگیری کنند. همچنین تهیه تجهیزات حفاظتی مثل ماسک و دستکش ،تعمیر وسایل جانبی محل کار و رفع نقص و اختلال در دستگاه تهویه، تجهیزات حفاظت فردی و غیره نیز جزو حداقل کارهایی است که کارفرما بایستی خود را موظف به انجام آنها کند.

در کنار کارفرما ها دولت نیز می تواند با در نظر گرفتن تسهیلاتی امنیت شغلی کارگران را تامین کند. بسیاری از کارگران از بیمه های درمانی و اجتماعی برخوردار نیستند و اغلب به صورت فصلی و پروژه ای کار می کنند و کارفرماها نیز از زیر بار بیمه آنها شانه خالی می کنند و در صورت بروز حادثه هیچ نهاد و ارگان و شخصی مسئولیت درمان و از کارافتادگی آنها را بر عهده نمی گیرد.
این در حالی است که طبق قانون حادثه ناشي از کار در ماده ۶٠ قانون تامين اجتماعي چنين تعريف شده است : حادثه ناشي از کار عبارتست از حادثه اي که در حين انجام وظيفه و به سبب آن براي بيمه شده اتفاق مي افتد . مقصود از حين انجام وظيفه تمامي اوقاتي است که بيمه شده در کارگاه ، مؤسسات وابسته ، ساختماﻧﻬا و محوطه آنها مشغول کار است و يا به دستور کارفرما در خارج از محوطه کارگاه مامور انجام کاري ميشود. در ماده ۶۶ تامين اجتماعي نیز آمده است در صورتي كه ثابت شود حادثه مستقيما ناشي از رعايت نکردن مقررات حفاظت فني و بروز بيماري ناشي از رعايت نکردن مقررات بهداشتي و احتياط لازم از طرف کارفرما و نمايندگان او بوده ، سازمان تامين اجتماعي هزينههاي مربوط به معالجه و غرامات و مستمري ها را پرداخت و طبق ماده ۵٠ اين قانون از کارفرما مطالبه می کند.

با این وجود آمارهای نگران کننده ای از صدمات و تلفات ناشی از کار وجود دارد. در سال گذشته يكهزار و 994 نفر در حوادث ناشي از كار جان خود را از دست دادند. اين رقم در مقايسه با سال قبل از آنكه تعداد تلفات حوادث كار يكهزار 796 نفر بود، 11 درصد افزايش يافته است.
از تلفات حوادث كار در سال گذشته يكهزار و 967 نفر مرد و 27 نفر زن بودند. همچنين در اين مدت استان هاي تهران با 488، خراسان رضوي با 154 و اصفهان با 132 فوتي بيشترين و استان هاي ايلام با نه، خراسان جنوبي با 10 و كهگيلويه و بويراحمد با 13 فوتي كمترين آمار تلفات حوادث كار را داشته اند.


گزارش: سیده الهام جوادی

۱۳۹۳/۵/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...