نسخه چاپی

رییس كمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با نما:

كد درآمد برای جلوگیری از فرار مالیاتی در كشور تعریف می شود

عکس خبري -کد درآمد براي جلوگيري از فرار مالياتي در کشور تعريف مي شود

ارسلان فتحی پور گفت: قانون اصلاح مالیات های مستقیم در كمیسین اقتصادی نهایی شده است، دیگر از فعالیتهای افراد ، دلال و واسطه ای كه به روش های مختلف درآمد كسب می كردند و مالیات خود را پرداخت نمی كردند جلوگیری خواهد شد.

به گزارش نما ،پرداخت ماليات، يکي از راه هاي برقراري عدالت اجتماعي بخصوص در نظام هاي اسلامي است ماليات يکي از مهمترين منابع درآمدي دولت ها به شمار مي رود اما يک سوي ديگر اين منبع درآمد، اشخاص حقيقي و حقوقي هستند که چنانچه به وظيفه خود در پرداخت ماليات به خوبي عمل نکنند کشور دچار مشکلات اقتصادي شده و طرح هاي زيربنايي براي توسعه اقتصادي با مانع روبه رو خواهد شد.
متاسفانه در کشورهاي در حال توسعه از جمله ايران، گروهي از افراد بنا به دلايل مختلف سعي دارند تا از زير بار پرداخت ماليات شانه خالي کنند و از آنجا که به طور معمول دولت در کسب اطلاعات مربوط به درآمد اشخاص، توليد، تجارت، ارث و... دچار مشکل است برخي افراد نيز با سوءاستفاده از اين اطلاعات نادرست از پرداخت ماليات فرار مي کنند.
از سوي ديگر مردم به علت ناآشنايي با فرهنگ مالياتي و اين که پرداخت ماليات را به نوعي ضرر و زيان مالي براي خود تلقي مي کنند سعي دارند تا به هر نحوي شده از اين کار خودداري کنند يا با ارائه اطلاعات نادرست، ميزان واقعي ماليات را نپردازند، اما بايد توجه داشت که پرداخت نکردن ماليات يا همان فرار مالياتي از سوي شهروندان سبب مي شود اقتصاد کشور نيز روند نزولي پيدا کند فرار مالياتي در يک جمله به معناي هر نوع اقدام خلاف قانون در راستاي پرداخت ننمودن ماليات است که در نهايت منجر به اقتصاد زيرزميني، رانت خواري، قاچاق و گسترش فساد مالي و حتي اداري مي شود.
ارسلان فتحی پور رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب طرح 45 ماده ای اصلاح قانون مالیات های مستقیم در کمیسیون تخصصی و ارجاع آن به صحن علنی مجلس گفت: قانون اصلاح مالیات های مستقیم در کمیسین نهایی شده، ما در این قانون پایه مایاتی را درست کردیم و یک آمار و ارقام و بانک اطلاعاتی قوی تهیه شده است اگر این قانون به مرحله اجرا و عملیاتی در کشور برسد دیگر از فعالیتهای افراد ، دلال و واسطه ای که به روش های مختلف درآمد کسب می کردند و مالیات خود را پرداخت نمی کردند جلوگیری خواهد شد ، و با اجرایی شدن این قانون قطعا درآمدهای دولت نیز افزایش پیدا خواهد کرد.
وی افزود: برای ارائه کارت بازرگانی هم شرایط جدید درباره زمان، ابطال، و کیفیت کنترل آنها در نظرگرفته شده است، تقریبا کار بررسی این قانون درکمیسیون اقتصادی به پایان رسیده و ما این قانون را به هیئت رئیسه ارسال کردیم و بزودی در صحن علنی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره برخورد با کسانی که در کشور فرار مالیاتی دارند در قانون جدید گفت: با اصلاحاتی که ما در قانون مالیات های مستقیم انجام شده است روش های بسیاری را برای جلوگیری از فرار مالیاتی در پیش بینی کردیم ، یکی از این موارد احاطه سازمان مالیاتی بر تمام فعالیتهای اقتصادی کشور است همه سامانه های بنگاه ها و شرکتهای اقتصادی باید به سازمان مالیاتی متصل باشند ،مورد دیگر اینکه در هنگام ارائه مجوز برای فعالیتهای مختلف اقتصادی باید تعهد مالیاتی مشخص باشد ، و امکان ایجاد شرکتهای مختلف قبل از یکسال برای فرار مالیاتی در کشور حذف شده است.
نماینده مردم کلیبر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کسانی که در کشور فرار مالیاتی داشتند قطعا با اجرای این قانون با آنها برخورد جدی خواهد شد ، در قانون جدید با الکترونیکی شدن جع آوری اطلاعات و ایجاد بانک جامع اطلاعاتی باید همه افرادی که در کشور فعالیت اقتصادی دارند کد درآمد آنها در این سیستم جامع ثبت خواهد شد و باید مالیات را در زمان مقرر پرداخت کنند.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تقریبا می شود گفت ما برای گریز و فرار مالیاتی در اصلاح این قانون حداکثر سازی کردیم و موضوعاتی که سازمان مالیاتی و نمایندگان کمیسیون اقتصادی به آن رسیده بودند در این قانون دیده شده است.

۱۳۹۳/۵/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...