نسخه چاپی

تلاش دولت برای افزایش قیمت مسكن

بازار مسكن آمادگی افزایش قیمت را دارد؟

عکس خبري -بازار مسکن آمادگي افزايش قيمت را دارد؟

شاید مهمترین عامل برای رونق اقتصادی را بتوان بازار مسكن دانست آنهم به چند دلیل اول اینكه مشاغل زیادی به آن متصل است و دیگر اینكه بازار مسكن می تواند تكانه ای برای جهش رشد اقتصادی باشد.

اختصاصی/به گزارش نما ، رکود و تورم دو بیماری مهلکی هستند که در سالهای اخیر به جان اقتصاد ایران افتاده اند، در سال 90 برای اولین بار در ده سال گذشته نرخ تروم تک رقمی شد (بر اساس آمار دولت دهم) و نرخ رشد اقتصادی کشور نیز به بالای 5 درصد رسید (بر اساس آمارهای دولت دهم) این بهترین وضعیت برای اقتصاد کشورهای در حال توسعه است.  اما این روزهای خوش چندان پایدار نماند یکسال بعد نرخ تورم به 20 درصد و نرخ رشد اقتصادی به 2 درصد رسید. و سال بعد از آن نرخ تورم تا 40 درصد و نرخ رشد اقتصادی تا منفی 3 درصد پیشروی کردند.
بر اساس برنامه پنجم، نرخ رشد اقتصادی کشور باید سالانه 8 درصد باشد تا بتوانیم به چشم انداز 1404 دست یابیم اما در سالهای گذشته اختلاف نرخ رشد بدست آمده با نرخ مطلوب فاحش بوده است.
دولت یازدهم از زمانی که روی کار آمد تصمیم به کاهش نرخ تورم گرفت و تا کنون موفق به اینکار شده است. از سوی دیگر در سال 93 تصمیمات بر این قرار گرفت که خروج از رکود در دستور کار مستقیم دولت قرار گیرد. برای این امر باید صنایع کشور فعالیت خود را افزایش داده و نرخ رشد منفی 36 درصد صنعت در سال 91 به یک نرخ مثبت تبدیل شود.
برای این امر دولت بسته خروج از رکود را ارایه کرده است. در این بسته بازار مسکن بیش از سایر بخش ها مورد توجه قرار گرفته است. بازار مسکن به چند دلیل مهم است اول اینکه مشاغل زیادی به آن وابسته است و دوم آنکه بازار مسکن می تواند نقش یک اهرم برای تمامی بازارها را ایفا کند. امیر حسین شریعتی، کارشناس بازارهای اقتصادی در این خصوص به خبرنگار نما  می گوید: به طورقطع مسکن در سال 93 با توجه به عدم جذابیت بسیاری از بازارها با رونق مواجه خواهد شد و در کلان شهرهایی مانند اهواز ، تبریز، اصفهان ، شیراز و سایر شهرها با افزایش 25 تا 30 درصدی و در تهران با افزایش 40 درصدی قیمت مسکن مواجه خواهد بود.
او معتقد است درشهرهای کوچک نیزافزایش قیمت تا 15 درصد خواهد بود و به طور قطع بازار مسکن سال جاری را با رونق و افزایش قیمت طی خواهد کرد.
بر اساس گفته های شریعتی سودهای بادآورده ای که در سال جاری به دست بسیاری از دلالان بازار ارز و بورس افتاده و بخش عمده از نقدینگی سرگردان در جامعه امسال به بازار مسکن منتقل می شود.
شریعتی نیز با اشاره به نیاز دولت به رونق بخشیدن مسکن خاطرنشان می کند: دولت نیز با پیش بینی تدابیری درتلاش است تا بازارمسکن با رونق مواجه شود چون 40 صنعت و 220 شغل به این بخش مهم اقتصادی کشور وابسته است بنابراین به دلیل اشتغال موجود دراین بخش دولت نیز مایل به تحرک بازار و رونق آن خواهد بود. البته دولت حاضر به افزایش نرخ تورم نیست اما خروج از رکود نیازمند رشد تورم است به همین دلیل ما شاهد افزایش کنترلی قیمت ها از سوی دولت خواهیم بود.
این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: اگر مسکن با رونق مواجه شود بسیاری از مشکلات عدیده ای که دولت در حال حاضر دراین بخش با آن مواجه است مرتفع می شود.

 گمانه زنی ها برای افزایش کنترل شده قیمت مسکن توسط دولت، زمانی قوت گرفت که خبرهایی درباره افزایش وام مسکن از 40 میلیون تومان به 80 میلیون تومان مطرح شد. افزایش نرخ وام مسکن بدون شک رونق را به بازار باز می گرداند بویژه اکنون که بسیاری از سرمایه گذاران خانه های نوسازشان به فروش نرفته و منتظر چنین شرایطی هستند.
در سال جاری نرخ اجاره بها افزایش یافت این در حالی بود که قیمت مسکن با نوعی رکود مواجه بود. به عبارت دیگر بازار اجاره بها پیش دستی کرده است و این سرمایه گذاران را برای خرید ملک بیشتر ترغیب می کند.
آنچه درباره وضعیت آتی بازار مسکن می توان به طور قطع پیش بینی کرد رشد قیمت ها در کمتر از یکسال آتی است و آنچه می تواند در این مسیر سرعت ایجاد کند، تلاشهای دولت است.
رونق بازار مسکن اگر چه در نگاه اول نشان از تورم است اما به دلیل ایجاد اشتغال و رونق در بازارهای اقتصادی بسیار مفید بوده و می تواند کشور را از رکود خارج کند. علاوه بر این با افزایش صادرات شرایط برای بیشتر شدن تولید ناخالص ملی فراهم شده و نتیجه نهایی آن به نفع همه جامعه است.

۱۳۹۳/۵/۲۲

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...