نسخه چاپی

انبارلویی مطرح كرد:

بازی دولت با بودجه 93/دولت یازدهم از دولت دهم عقب تر بود

عکس خبري -بازي دولت در بودجه 93/دولت يازدهم از دولت دهم عقب تر بود

سه پاره كردن بودجه سال 93 نشان می‌دهد كه دولت در مهلت مقرر بودجه را به مجلس نداده و حتی از دولت قبل هم در تعیین تكلیف بودجه عقب بوده است.

به گزارش نما ، محمد کاظم انبار لویی نوشت:لايحه رفع موانع توليد رقابت‌پذير و ارتقاي نظام مالي كشور كه چهارشنبه گذشته تقديم مجلس شد، داراي اشكالات شكلي و ماهوي است كه در زير به بخش‌هايي از آن اشاره مي‌شود: 1- مفادي از اين لايحه ماهيت بودجه‌اي دارد. در مواد 1، 2، 3 و ... سخن از دريافت و پرداخت‌ها و نيز پيش‌بيني درآمد و برآورد هزينه است. اين مفاد به راحتي مي‌توانست در جريان رسيدگي به بودجه سال 93 در مجلس شوراي اسلامي جزء مفاد بندها و تبصره‌هاي ماده واحده باشد. لذا ارسال اين مفاد از بودجه سال 93 آن هم در هفته پاياني مردادماه كار درستي نيست. دولت بايد آذرماه سال گذشته وفق قانون، بودجه كل را تقديم مجلس مي‌كرد نه اينكه بخشي از آن را تحت عنوان تبصره 21 به عنوان اجراي فاز دوم قانون هدفمندي يارانه‌ها دو ماه پس از ارائه قانون بودجه و بخش ديگر را هشت ماه پس از تسليم بودجه در مردادماه به مجلس ارائه دهد.

1-سه باره كردن بودجه سال 93 نشان مي‌دهد كه دولت در مهلت مقرر بودجه را به مجلس نداده و حتي از دولت قبل هم در تعيين تكليف بودجه عقب بوده است.

2- بخش ديگر از لايحه رفع موانع توليد رقابت‌پذير و ارتقاي نظام مالي كشور ماهيت برنامه‌اي دارد. نمي‌توان در تدوين، تصويب و تاييد بودجه در نهادهاي قانوني كشور همزمان با بررسي بودجه، برنامه را اصلاح كرد. اين اصلاح مي‌توانست تحت عنوان لايحه ديگري به مجلس بيايد و طبق قانون تغيير و اصلاح برنامه نياز به دو‌سوم آراي مجلس دارد.

3- برخي از مفاد لايحه يادشده به اصلاح برخي قوانين اختصاص دارد مانند ماده 17 لايحه. به نظر مي‌رسد اصلاح قوانين هم جايگاه خود را دارد و از تمركز روي بودجه‌ريزي و بودجه‌بندي مقنن را دور مي‌كند.

4- در مقدمه توجيهي لايحه از ضرورت تغيير رويكرد خارجي كشور در مواجهه با مذاكرات هسته‌اي و فعال‌سازي اين مذاكرات در مسير برد - برد سخن رفته است. اين حرف نه ماهيت بودجه‌اي دارد و نه برنامه‌‌اي و نه اصلاح قوانين بلكه ناظر به اصلاح سياست‌هاي اعلامي از سوي مقام معظم رهبري است كه خارج از وظايف لايحه‌نويسان است. منوط كردن توفيق اين لايحه به بازي برد- برد در حقيقت دست انداختن به آرزويي است كه در دست دولت نيست. دولت طي يك سال گذشته بناي تعامل مثبت با 1+5 را داشته است و به بازي برد-برد فكر مي‌كرده است. اما طرف غربي بويژه آمريكايي‌ها به بازي برد- باخت فكر مي‌كنند. لذا تعهدات خود را در توافق اوليه ژنو عملياتي نكردند. لحن آنها تندتر و اهانت‌بارتر شده و تحريم‌‌هاي جديد وضع كرده‌اند. پس آن قسمت بازي در اختيار دولت نيست لذا دولت بايد بسته پيشنهادي يا بهتر بگوييم لايحه متمم بودجه را با فرض اينكه آمريكايي‌ها همچنان بر طبل خصومت با ملت مي‌كوبند، تنظيم مي‌كرد.

5- آن قسمت از لايحه كه ماهيت بودجه‌اي دارد، منابع و مصارف، پيش‌بيني درآمد و برآورد هزينه شفاف نيست. هيچ جدولي از منابع و مصارف اين مهم را شفاف نكرده است. لذا نهادهاي نظارتي معلوم نيست براساس چه اعداد و ارقامي مي‌خواهند تفريغ لايحه مذكور يا متمم بودجه سال 93 را ارائه دهند.

هفته گذشته مديرعامل كارخانه پروفيل زاگرس كه يك كارآفرين است از شدت آلام و فشارهاي رواني دست به خودسوزي زد. او شش ميليارد تومان وثيقه به بانك برده بود تا پنج ميليارد تومان وام بگيرد تا مشكل نقدينگي بنگاه خود را حل كند. اما به او اين وام را ندادند!

رفع مانع توليد در اين بنگاه اقتصادي چه ربطي به بازي برد-برد تغيير سياست ما در مذاكرات هسته‌اي دارد.

او مي‌خواست يك بنگاه را از خطر تعطيلي و ورشكستگي نجات دهد و ده‌ها بيكار را براي تامين معيشت خانواده‌شان ياري نمايد. در لايحه ياد شده چه تدبيري براي كمك به اين دسته از كارآفرينان شده و چه اميدي به آنان مي‌خواهيم بدهيم؟

۱۳۹۳/۵/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...