نسخه چاپی

دانشگاه‌ها از شتاب علمی افتاده‌اند

رئیس سازمان بسیج اساتید كشور گفت: دانشگاه‌ها به خاطر برخی مسائل از شتاب علمی افتاده‌اند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، سهراب صلاحی رئیس سازمان بسیج اساتید در نشست‌خبری پانزدهمین اجلاس سالانه این سازمان با اشاره به اهمیت و ابعاد برگزاری و جایگاه سازمان بسیج اساتید در حوزه گفتمان‌سازی، گفت: یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث بعد از انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس موضوع الگوی پیشرفت جمهوری اسلامی است. ما شاهد بودیم که اولین مرحله تحقق یک نظام مردم‌سالاری دینی در کشور ما با پیروزی انقلاب اسلامی محقق شد. پیروزی انقلاب ما علیه استبداد و استعمار بود،‌ استبدادی که بعد از کودتای 28 مرداد به تاخت و تاز میراث فرهنگی و تاریخی ما اقدام کرد که البته با هدایت آمریکا و انگلیس بود و یک شکست و واقعه تلخی برای ملت ما بود و حال چرایی وقوع آن کودتا می‌تواند برای سیاست‌مداران ما یک تجربه تاریخی باشد.

وی خاطرنشان کرد: مصدق که یکی از رهبران ملی شدن صنعت نفت بود در تلاش بود تا از طریق آمریکا انگلیس را شکست دهد و وقتی انگلیسی‌ها از ایران خارج شدند آمریکایی‌ها توانستند از سادگی و عدم تحلیل صحیح سیاست‌مداران آن زمان ایران استفاده کرده و سلطه‌گری‌ خود را در ایران شروع کنند.

به گفته رئیس سازمان بسیج اساتید سلطه‌گری امروز آمریکا نه تنها نسبت به آن سال‌ها کم نشده بلکه افزایش نیز یافته است. سند استراتژیک امنیت آمریکا در سال‌های 2002 و 2006 نشان می‌دهد که آمریکا در پی سلطه‌گری در جهان است و کلید آن را خلیج‌فارس و قلب جهان اسلام می‌داند که اشغال عراق نیز در همین راستا بود.

صلاحی با بیان اینکه رسیدن به سلطه جهانی و رساندن رژیم‌صهیونیستی به قدرت اول منطقه از جمله این اهداف آمریکاست که در این راستا به دنبال سلطه بر منابع حیاتی جهان از جمله نفت خاورمیانه هستند که انقلاب اسلامی در مقابل این اهداف قد علم کرده است، گفت: ما مشاهده کردیم که آمریکایی‌ها در عراق بزرگ‌ترین شکست سیاست‌خارجی خودشان را متحمل شدند که عامل اصلی این شکست نیز بنا به گفته کارشناسان آمریکایی جمهوری اسلامی بوده است.

رئیس سازمان بسیج اساتید با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی نظام جمهوری اسلامی با اقتدار تثبیت شده است، اظهار داشت: ما مشاهده می‌کنیم که تا به امروز نیروهای انقلاب اسلامی در منطقه از جمله جنگ 33روزه و 22 روزه، 8روزه و جنگ اخیر غزه، جنگ سوریه نمونه‌هایی از آن است. به گفته ریاست جمهوری اسلامی توانسته در جنگ‌های نیابتی آمریکا را شکست دهد.

** اراده تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت باید در مدیران سیاسی شکل گیرد**

صلاحی با تاکید بر اینکه در مدیران سیاسی ما باید اراده تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت شکل گیرد که پایه مهم شکل‌گیری این اراده بحث گفتمان‌سازی است، اظهار داشت: ما سابقه تمدن‌سازی داریم و امروز نیز مؤلفه‌های آن دیده می‌شود. ما باید به سمت تمدن‌سازی و به سمت تبدیل شدن به یک قدرت بین‌المللی حرکت کنیم.

رئیس سازمان بسیج اساتید یادآور شد: در این راه باید از نظر علمی به مرجعیت جهانی برسیم. تا قبل از سال 92 جمهوری اسلامی برای پنج سال متوالی رتبه اول را در رشد علمی در سطح جهان داشته است.

صلاحی افزود: علم پایه اقتدار هر کشوری است بر همین اساس هم است که دشمنان ما تلاش می‌کنند مراکز اقتدار ما را که همین دانشگاه‌ها هستند سرگرم مسائل حاشیه‌ای کنند تا جمهوری اسلامی در رسیدن به قله‌های علم باز بماند. مراکز علمی جهانی اعلام کرده‌اند که اگر همین روند پیشرفت علمی جمهوری اسلامی در چهار سال آینده ادامه پیدا کند ایران رتبه پنجم علمی جهان را کسب می‌کند.

رئیس سازمان بسیج اساتید تصریح کرد: همه ما می‌دانیم که کارکرد دانشگاه‌ها تولید علم و تحولات علمی است، اما متأسفانه به خاطر بعضی مسائل دانشگاه‌ها از شتاب علمی افتاده‌اند.

وی با اشاره به وظایف نخبگان دانشگاهی در رسیدن به قله‌های علم، گفت: وظیفه نخبگان گفتمان‌سازی این موضوع است و رسیدن به پیشرفت علمی و دستیابی به مکاتب گوناگون علمی دیگر وظایف آنان است.

صلاحی تصریح کرد: ما امروز در دفاع و امنیت مکتب خاص خود را داریم و با همین مکتب جهان مشاهده کرد که چگونه آمریکا را در عراق زمین‌گیر کردیم. جمهوری اسلامی اجازه نداد آمریکا در عراق خیمه بزند، البته ما مشاهده کردیم که مسئولان وقت در آن زمان در برابر آمریکا عقب‌نشینی کردند و حتی نامه تسلیم نیز به آمریکا نوشتند که سند آن نامه سال 2003 رئیس‌جمهورمان به بوش بوده است.

وی تأکید کرد: ما آمریکا را کدخدای دنیا نمی‌دانیم، دولتی سلطه‌گر می‌دانیم که مقابله و ایستادگی با آن را وظیفه خود می‌دانیم چرا که هر زمان در برابر آمریکا عقب‌نشینی کرده‌ایم آنان بیشتر ما را تحقیر کرده‌اند و هر وقت با آنان همکاری کرده‌ایم آنان به ما ضربه زدند، وقتی رئیس‌جمهور ما اوباما را انسانی مؤدب و خوش‌فهم قلمداد کرد آنان فردای آن روز اعلام کردند که در دی‌ان‌ای ایرانیان فریبکاری است.

رئیس سازمان بسیج اساتید با اشاره به نسبت بین فرهنگ و اقتصاد گفت: ما اگر بتوانیم الگوی پیشرفتمان را شکل دهیم می‌توانیم به سمت تمدن نوین اسلامی پیش برویم که در این بین موضوع نسبت بین فرهنگ و اقتصاد مطرح است که آیا این نسبت متقابل است یا مانند آنچه که غربی‌ها می‌گویند فرهنگ برآمده از اقتصاد است.

وی افزود: پایه‌های پیشرفت، علم، اقتصاد و فرهنگ است بر همین اساس سازمان بسیج اصناف نیز موضوع اجلاس سراسری خود را که از سوم تا پنجم در مشهد مقدس برگزار می‌شود «نسبت اقتصاد و فرهنگ در تمدن نوین اسلامی گذاشته است»

این استاد دانشگاه تصریح کرد:‌ اگر ما معتقدیم فرهنگ مانند هوایی است که در آن استشمام می‌کنیم و اگر معتقدیم هر فعالیتی در بستر فرهنگ شکل می‌گیرد و اگر ثابت شده است که هر اقدامی تأثیر فرهنگی دارد پس لاجرم ثابت خواهد شد که این فرهنگ است که در اولویت است و باید بستر دیگر اقدامات باشد.

صلاحی گفت: سازمان بسیج اساتید در همین رابطه فعالیت‌های خود را در دانشگاه‌های کشور سامان‌دهی کرد که تشکیل حلقه‌های علمی در همین راستا قرار می‌گیرد. در خصوص بحث تحول علوم انسانی نیز ما نظریه‌های مبانی غرب را نقض‌ کرده‌ایم و در گروه‌های علمی آنان را مطرح می‌کنیم.

وی ادامه داد: در خصوص فرهنگ و پیوست‌نگاری فرهنگی نیز کارگروه مربوطه‌ای تشکیل داده‌ایم چرا که هر پروژه‌ای در کشور باید یک پیوست فرهنگی همراه با ناظر فرهنگی داشته باشد و از آنجا که در حوزه ناظران فرهنگی کمبود وجود دارد، سازمان بسیج اساتید بحث تربیت این افراد را در دستور کار قرار داده است.

رئیس سازمان بسیج اساتید از ایجاد شبکه 5 هزار نفری فرماندهان جنگ نرم خبر داد و افزود: این فرماندهان که اساتید دانشگاه هستند تهدیدات دشمن علیه کشور را رصد و برای مقابله با آن اقدام می‌کنند.

صلاحی از ایجاد کارگروه اقتصاد مقاومتی برای تحقق در گفتمان‌سازی آن، ایجاد کارگاه‌های رصد چشم‌انداز، تدوین سند امنیت قضایی کشور، تدوین سند تبدیل نفت خام به فرآورده‌های مرتبط و جلوگیری از فروش نفت خام خبر داد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از آنجا که علم پایه قدرت هر کشوری است در تلاشیم تا بتوانیم به دانشگاه‌ها کمک کنیم تا آنان رسالت‌شان را که رسیدن به مرز‌های دانش و تولید نخبگان و تربیت مدیران برای نظام است را دنبال کنند.

۱۳۹۳/۵/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...