نسخه چاپی

زنگ خطر برای ایران

شجاعی به عقد دو تفاهم نامه با ستاد مبارزه با مواد مخدر و پلیس راهبر اشاره كرد و افزود: سازمان پزشكی قانونی با انعقاد تفاهم نامه در حال مطالعه و بررسی مرگ های ناشی از سوء مواد مخدر و همچنین تصادف های ترافیكی است.

به گزارش نما به نقل از ایرنا، رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه خودکشی در سطح کشور افزایش یافته، افزود: چهار هزار و 55 نفر در سال گذشته(1392) در اثر خودکشی جان باخته اند. «احمد شجاعی» روز یکشنبه در نشست هم اندیشی مطالعات پژوهشی در حوزه آسیب های اجتماعی افزود: این آمار نگران کننده است و نشان می دهد که سلامت روانی جامعه مطلوب نیست.



وی مهمترین علل پیشگیری از خودکشی را فرهنگ سازی دانست و گفت: مردم باید آموزش ببینند که برای اندکی ناملایمات، نباید دست به اقدامات خطرناک و نگران کننده بزنند. شجاعی ادامه داد: نظام باید بتواند آسیب های اجتماعی را کاهش دهد و ما که مدعی نظامی بر مبنای اسلامی هستیم، در خیلی از زمینه ها عقب مانده ایم و این جای افت دارد.



وی برای نمونه به بحث اعتیاد اشاره کرد و گفت: اعتیاد که خود منشا بسیاری از آسیب های اجتماعی شده، عامل 55 درصد طلاق، 65 درصد همسرآزاری، 30 درصد کودک آزاری و 25 درصد قتل در کشور است و از هر 216 هزار زندانی، 96 هزار نفر مرتبط با اعتیاد هستند. به گفته رییس سازمان پزشکی قانونی کشور، براساس نظرسنجی، اولین نگرانی 95 درصد مردم موضوع اعتیاد است.



شجاعی سپس با اشاره به بحث نزاع افزود: خوشبختانه آمار نزاع نسبت به سال 91 اندکی کاهش یافته اما این آمار باز هم بسیار است. وی ادامه داد: 600 هزار نفر سالانه به علت نزاع به پزشکی قانونی مراجعه می کنند که شاید 10 درصد از مجموع نزاع هایی باشد که به این مرکز مراجعه دارند.



شجاعی افزود: آستانه صبر و تحمل مردم و همچنین مهارت های زندگی کاهش یافته بطوریکه مردم با رعایت نکردن حق تقدم در تصادفات ساده، با یکدیگر درگیر می شوند. وی خاطرنشان کرد: در کدام کشور وقتی که دو نفر تصادف می کنند، با یکدیگر دست به یقه می شوند.



رییس سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه آسیب های اجتماعی در کشور زیاد است، افزود: این آسیب های اجتماعی باید تحقیق، مطالعه و ریشه یابی شود و باید دید که مثلا چرا نزاع در یک استانی بیشتر است. شجاعی خاطرنشان کرد: سازمان پزشکی قانونی در این راستا هم از توانمندی بالا برخوردار است و هم می تواند در کاهش آسیب های اجتماعی نقش داشته باشد و حتی دو وظیفه از پنج وظیفه این سازمان آموزش است.



وی گفت: در حوزه آسیب های اجتماعی، اطلاعات بسیار ارزشمندی در این سازمان وجود دارد زیرا سرنخ بسیاری از این آسیب ها در نهایت به پزشکی قانونی ارجاع می شود. شجاعی به عقد دو تفاهمنامه با ستاد مبارزه با مواد مخدر و پلیس راهبر اشاره کرد و افزود: سازمان پزشکی قانونی با انعقاد تفاهمنامه در حال مطالعه و بررسی مرگ های ناشی از سوء مواد مخدر و همچنین تصادف های ترافیکی است.



رییس سازمان پزشکی قانونی کشور خاطرنشان کرد: با انجام پروژه های تحقیقاتی و ریشه یابی علل آسیب های اجتماعی، می توانیم جامعه را به سمتی سوق دهیم که هر روز شاهد کاهش این آسیب ها باشیم. وی ادامه داد: اگر تلاش کنیم این میزان آمار کاهش یابد، خدمت فراوانی به مردم و جامعه می کنیم و در بحث اعتیاد نیز با انجام مطالعه، تحقیق، آموزش و فرهنگ سازی جوانان ما به این راحتی از دست نمی روند و جامعه سالم تری خواهیم داشت.

۱۳۹۳/۵/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...