نسخه چاپی

سیاست‌های روسیه در قبال داعش

پایگاه اینترنتی المانیتور 25 آگوست 2014 (3 شهریور) در مقاله‌ای به سیاست‌های روسیه در قبال گروه تروریستی داعش پرداخت

گروه ترجمه - پایگاه اینترنتی المانیتور 25 آگوست 2014 (3 شهریور) در مقاله‌ای به سیاست‌های روسیه در قبال گروه تروریستی داعش پرداخت و نوشت: به‌نظر می‌رسد مسکو باید به هر حال در برابر وضعیت به سرعت رو به تغییر عراق از جمله حملات هوایی آمریکا علیه داعش موضع‌گیری کند؛ زیرا داعش تهدیدی جدی علیه امنیت روسیه نیز به شمار می‌رود. تحلیل‌گران روس به‌دقت ارزیابی 21 آگوست وزیر دفاع آمریکا در مورد داعش را مدنظر قرار داده‌اند. وی داعش را پیچیده‌ترین سازمان و دارای منابع مالی قوی توصیف کرده که تا به حال دیده است. فردی مانند وزیر دفاع آمریکا دلایل بسیاری برای چنین برداشتی دارد. دیوید گولدمن، کارشناس مرکز خاورمیانه، معتقد است که «در مورد داعش بزرگ‌نمایی شده است.» پاشنه آشیل شبه‌نظامیان داعش این واقعیت است که آن‌ها هواپیما ندارند؛ به این معنا که در سرزمینی که تقریباً جایی برای پنهان شدن ندارند، آن‌ها نه می‌توانند در جنگ پیروز شوند و نه در موقعیت برتری هوایی کامل به دشمن ضربه بزنند. آقای گولدمن متذکر می‌شود که نیروهای داعش «منطقه‌ای را اشغال کرده‌اند که از طریق شناسایی هوایی می‌توان هر جنبنده‌ای را رهگیری کرد.»

در ادامه مقاله آمده است:آقای گولدمن در مورد موقعیت تدافعی اردن و عربستان در برابر داعش تشریح می‌کند که «نیروهای هوایی سعودی و اردن کاملاً می‌توانند از مرزهای خود دفاع کنند. عربستان سعودی بیش از 80 بالگرد تهاجمی آپاچی، 300 جنگنده اف-15 و 72 جنگنده تایفون دارد. اردن نیز 60 جنگنده اف-16 و نیز 25 بالگرد تهاجمی کبرا دارد.» مطابق منابع المانیتور در اربیل، داعش تاکنون شکار هواپیماها، بالگردها و پهپادها را آغاز کرده و در عین حال تلاش می‌کند فرودگاه‌های عراق و سوریه را نیز تحت سلطه خود درآورد. به‌علاوه، آن‌ها ایجاد اسکادران خلبان‌ها، مهندسان و تکنیسین‌ها را از طریق عضوگیری از نیروهای عرب سنی سابق نیروی هوایی عراق آغاز کرده‌اند و حتی به دنبال عضوگیری احتمالی از اروپا هستند. آیا آن‌ها می‌توانند نیروی هوایی برای خود ایجاد کنند؟ و حتی دفاع هوایی ایجاد کنند؟

در پایان مقاله آمده است: نقطه قوت داعش، حضور فرماندهان باتجربه ارتش صدام و نیز حمایت عرب‌ها به‌ویژه کشورهای خلیج‌فارس است که در آن‌ها ایدئولوژی سلفی قوی است. در ترکیه گردشگران به‌راحتی می‌توانند تی‌شرت‌هایی با لوگوی داعش بخرند. بسیاری از تحلیل‌گران روسیه معتقدند که علل اصلی موفقیت جهادی‌ها در عراق، فروپاشی نظام این کشور پس از تهاجم خارجی آمریکا و متحدانش است. جهادی‌های سوریه نیازی به آموزش وحشی‌گری ندارند. شبه‌نظامیان داعش سر بریدن آرام و وحشت‌آور را از حامیان هم‌فکر خود در قفقاز شمالی آموخته‌اند. رابرت فیسک، روزنامه‌نگار بریتانیایی، در مقاله 20 آگوست روزنامه ایندیپندنت نوشت زمانی ویدئویی در فلوجه به وی داده شد که در آن، مردی نقاب‌پوش، گلوی مرد دیگری را می‌برید؛ اما بعداً وی مطلع می‌شود که این قربانی، سربازی روسی و مرد نقاب‌پوش، چچنی‌تبار بوده است. مطابق گزارش مؤسسه مطالعات بین‌المللی و امنیتی آلمان، نیروهای جهادی چچنی در سوریه مسئله‌ امنیتی داخلی در اروپا و ترکیه هستند؛ زیرا بسیاری از آن‌ها از دیاسپورا از جمله گرجستان، ترکیه، اتریش و فرانسه و تا حد کمتری از بلژیک، کشورهای اسکاندیناوی و آلمان می‌آیند. برآورد می‌شود داعش در عراق و سوریه هزار تا دو هزار نیروی چچنی‌تبار داشته باشد که این مسئله برای امنیت ملی روسیه در آینده نیز خطرناک خواهد بود. تا همین اواخر، ترکیه در مورد تهدید داعش نگرانی نشان نمی‌داد؛ زیرا به جهادی‌های داعش اجازه می‌داد از خاک ترکیه برای ورود به سوریه استفاده کنند. ترکیه همچنان از قرار دادن داعش در فهرست تروریسم امتناع می‌کند.

۱۳۹۳/۶/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...