نسخه چاپی

روحانی چه كسانی را خودسر فرهنگی نامید؟

عکس خبري -روحاني چه كساني را خودسر فرهنگي ناميد؟

بی‌شك مقصود رئیس جمهور ناهیان از منكر در حوزه فرهنگ نبوده‌اند كه اقدام آنها مستند به اصل هشتم قانون اساسی است. شاید رئیس جمهور نیز از عملكرد دستگاه‌های فرهنگی مكدر بوده اند.

محمد مهدي اسلامي- به گزارش نما ،میزان اهتمام امام خامنه‌ای به مقوله فرهنگ بر کسی پوشیده نیست. خاصه که امسال به صورت ویژه نیز در نامگذاری مورد توجه قرار گرفته است. از آن جمله یک ماه و نیم قبل، در ضیافت افطار با اعضای دولت ایشان ضمن تذکر اینکه خطا‌ها و اشتباهات فرهنگی به‌راحتی قابل جبران نیست، فرموده بودند: ضروری است در عرصهٔ فرهنگی، سیاست‌های نظام به‌درستی درک و اِعمال شود. هرگونه تغییر مسیر فرهنگ از چهارچوب نظام اسلامی، موجب برهم‌خوردن انتظام فکری و هویت واقعی جامعه خواهد شد.
این جملات حاوی تذکراتی آشکار به دولت بود. از ابتدای سال جاری تا کنون علائم دیگری نیز مبنی بر عدم رضایت ایشان از روند عملکرد دستگاه‌های فرهنگی مشاهده شده است که از جمله آن‌ها عدم حضور در نمایشگاه کتاب بود. عدم حضوری که با توجه به اهتمام همه ساله ایشان، از سوی رسانه‌ها حاوی پیام دانسته شد.
دغدغه‌های فرهنگی رهبری در طول ۵ ماه گذشته همواره در دیدارهای متعدد با معلمان، قاریان، مسئولان اعتکاف، مداحان، بانوان، دانشجویان، شاعران، اساتید دانشگاه، خانواده شهدا و حتی در دیدار کارگران در محیط صنعتی مپنا مورد تاکید و توجه ایشان قرار گرفته است اما در میان ۱۵ نکته منتشر شده از دیدار اخیر رهبری با دولت در ارزیابی کارنامه یک ساله آن هیچ بحث فرهنگی قرار نداشت.
شاید رمز این سکوت را باید در میان سخنرانی ابتدای سال ایشان جستجو کرد؛ آنجا که خطاب خود به «جوانهای فعال فرهنگی» که خودجوش و وسیع کار فرهنگی می‌کنند را مهم‌تر از دستگاه‌های رسمی فرهنگی دانستند و از آن‌ها خواستند که کار را هرچه می‌توانند به‌طور جدّی دنبال کنند و ادامه بدهند و تاکید کردند: «گسترش کار فرهنگی در بین جوانهای مؤمن و انقلابی، نقش بسیار زیادی در پیشرفت این کشور و در ایستادگی ما در مقابل دشمنان این ملّت، ایفا کرده است.» در پایان هم از علما، اساتید، روشنفکران انقلابی، هنرمندان متعهّد و... خواستند که «نگاه نقّادانه خودشان را نسبت به اوضاع فرهنگی کشور همچنان داشته باشند و تذکّر بدهند... با منطق محکم و با بیان روشن، نقطه نظرات صحیح را ارائه بدهند... نقاط ضعف را و نقاط منفی را به رخ ما مسئولین بکشانند.»
چند روز پس از سکوت معنادار رهبری در برابر عملکرد فرهنگی یکساله دولت، رئیس جمهور محترم در مصاحبه مطبوعاتی خود فرموده‌اند: «معیار ما قانون است، هیچ گروهی و جمعیتی حق ندارد کار خودسر در زمینه فرهنگ انجام دهد. هر چه قانون است ما باید آن را عمل کنیم.»
بي‌شك مقصود رئيس جمهور ناهيان از منكر در حوزه فرهنگ نبوده‌اند كه اقدام آنها مستند به اصل هشتم قانون اساسي است. شايد رئيس جمهور نيز از عملكرد دستگاه‌های فرهنگی مكدر بوده اند و در اين صورت شايسته است آنها این سخنان دكتر روحاني را پیش روی خویش قرار دهند تا شاهد اقدامات خلاف قانونی همچون ناديده انگاشته شدن مصوبه شوراي عالي امنيت ملي درباره اصحاب فتنه در مطبوعات، رقص زنان در تئا‌تر، بزرگداشت خواننده رسمی منافقین در موسیقی و ... در حوزه فرهنگ نباشیم.
زيرا شنيده شده پس از آنكه وزير ارشاد از بلامانع بودن تك خواني زنان در مصاحبه خود گفت؛ مهدیه محمدخانی از تهران براي  شبکه های ضدانقلابی نظیر«من و تو۱» و «بی‎بی‎سی» خوانندگي مي كند. او اواخر مرداد ماه مجوز برگزاری کنسرت در فرهنگسرای نياوران - وابسته به وزارت ارشاد - دریافت و برنامه زنده اجرا کرد.
اين در حالي است كه در پي انتشار اخباري در محافل در خصوص انتقادات رهبري به عملكرد وزير ارشاد ، علي جنتي گفته است: «سیاست ما روشن است کسانی که نسبت به انقلاب بی‌تفاوت هستند و یا احیانا مخالف انقلابند و در حال فعالیت فرهنگی و هنری هستند قطعا از حمایت ما برخوردار نبوده و نخواهند بود.»
همچنين گفته مي شود كه پس از انتقادات گسترده به اعلام اجراي موسيقي سازنده سرود عملیات به اصطلاح فروغ جاویدان منافقین در تالار وحدت، سرپرست گروه «چکاوک» به وزارت ارشاد مراجعه كرده و اعلام نموده است قطعه «بازیچه» را اجرا نخواهد كرد.
اما هميشه انتقادات موثر نبوده است. به عنوان نمونه در حالي كه انتقادات گسترده اي به تئاتر باغ دلگشا در رسانه ها منتشر شده است؛ اكران اين تئاتر ادامه دارد. رقص مختلط زن و مرد، تك خواني زن، لباس هاي نامناسب و ... از جمله مفاد اين انتقادات بوده است. اين تئاتر با حمايت و حضور وزير ارشاد آغاز شد و قرار بود روايت گر شيخ اجل سعدي باشد.
حتي يك گام جلوتر از مهاجراني، با چراغ سبز دولت کانون نویسدگان در حالی مجمع سالانه خود را برگزار کرد که فعالیتش با حکم دادگاه ممنوع شده بود و هیچ حکمی مبنی بر لغو حکم قبلی صاد نشده بود. اين اقدام پس از آن رخ داد كه سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد از پوست اندازی کانون نویسندگان ایران و فعالیت آن سخن گفته بود.
این کانون در تیرماه سال ۱۳۶۰ به حکم دادگاه تعطیل و از فعالیت آن جلوگیری شود. بعد از آن عطاءالله مهاجرانی، وزیر ارشاد متواری دولت اصلاحات، در سال ۷۸ اجازه فعالیت این گروهک شبه‌صنفی را داد اما این کار غیرقانونی بود و خود مهاجرانی اسفند سال ۸۰ و در حالی که رئیس مرکز گفت‌وگوی تمدن‌ها بود، تصریح کرده بود که کانون نویسندگان غیرقانونی است و رسمیت ندارد.
به نظر مي رسد نظر دكتر روحاني در خصوص اقدامات غير قانوني عناصر خودسر در حوزه فرهنگ اين موارد بوده است.

۱۳۹۳/۶/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...