نسخه چاپی

برگه‌های سهام عدالت فاقد اعتبارند

رئیس سازمان خصوصی سازی با تأكید براینكه لایحه سهام عدالت در روزهای آینده به هیات دولت ارائه خواهد شد، گفت: ورقه های سهام عدالت فاقد هر گونه اعتبار است و خرید و فروش آن فاقد اثر اجرایی و حقوقی است.

به گزارش نما به نقل از جام نیوز، عبدالله پوری حسینی پیش از ظهر امروز در نشستی خبری که در وزار امور اقتصادی و دارایی برگزار شده بود از ارائه لایحه سهام عدالت به هیات دولت طی روزهای آینده خبر داد.

وی با بیان اینکه این لایحه در وزارت امور اقتصادی و داریی نهایی شده و در روزهای آینده به دولت می رود، افزود: البته مجلس باید این لایحه را به تصویب نهایی برساند تا اجرایی شود.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی ضمن تأکید براینکه سهام عدالت پیچیدگی های بسیار خاصی دارد، تصریح کرد: این پیچیدگی ها شامل شناسایی مشمولان، قیمت گذاری شرکت ها و همچنین سازوکار آزادسازی سهام است.

وی ادامه داد: در سهام عدالت برخی شرکت ها قیمت گذاری شده اند که اصلا وجود خارجی ندارند و هنوز تاسیس نشده اند مانند شرکتی که 6 هزار میلیارد تومان قیمت گذاری شده ولی اصلا تشکیل نشده است.

پوری حسینی در همین ارتباط به فشارهای سنگین روانی، اجتماعی و سیاسی به سازمان خصوصی سازی اشاره و عنوان کرد: پرتفوی این موضوع بسیار سنگین است و حدود 90 هزار میلیارد تومان ارزش دارد که می توان از آن بعنوان غولی در بازار نام برد.

رئیس سازمان خصوصی سازی درباره ارزش برگه های سهام عدالت که هم اکنون در دست برخی از مردم است اینطور توضیح داد که سهام عدالت ورقه سهم نیست و آنچه در اختیار مردم است برگه های ثبت نام می باشد.

وی ادامه داد: البته این برگه ها هم اکنون معتبر هستند ولی به عنوان یک برگه ثبت نام نه ورقه سهم؛ بنابراین ورقه ها فعلاً فاقد هرگونه اعتبار هستند و خرید و فروش آنها نیز فاقد اثر اجرایی و حقوقی است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره واگذاری باشگاه استقلال و پرسپولیس هم گفت: این باور در دولت ایجاد شده که سرخابی ها باید واگذار شوند البته در گذشته چنین باوری بین دولتمردان نبود ولی الان واقعا خواستار این واگذاری هستند.

پوری حسینی با اشاره به اینکه هم اکنون مسئولان مربوطه دنبال تهیه فهرست نهایی برای قیمت گذاری هستند، افزود: همچین هیات مدیره ها متعهد شده اند که صورت های مالی خود را به سازمان بدهند.

وی با ابراز امیدواری از نهایی شدن گزارش حسابرسی از صورت های مالی باشگاه های استقلال و پرسپولیس گفت: بنا داریم تا 3 ماهه سوم امسال یعنی تا پایان آذرماه سرخابی ها را واگذار کنیم.

رئیس سازمان خصوصی همچنین در این نشست به تشریح عملکرد این سازمان پرداخت و با بیان اینکه از سوی شخصیت های دولتی و غیر دولتی تاکنون ارقام مختلفی در خصوص رقم خصوصی سازی در کشور اعلام شده، گفت: مجموع سهام واگذار شده در 12.5 سال گذشته، 97 هزار میلیارد تومان بوده که 53 هزار میلیارد تومان آن به صورت فروش سهام در قالب مزایده و خصوصی سازی واقعی بوده و حدود 44 هزار میلیارد تومان نیز در قالب رد دیون و سهام عدالت تخصیص یافته که چون نوع واگذاری با عرضه عمومی در یک فضای رقابتی همراه نبوده، از نظر ما خصوصی سازی واقعی تلقی نمی شود.

وی تصریح کرد: در نیمه دوم سال 92 بالغ بر 28 هزار میلیارد تومان سهام واگذار شده که به اندازه واگذاری 3.5 سال قبل آن بوده؛ لذا دولت یازدهم در نیمه دوم سال گذشته یک رکورد در امر خصوصی سازی از خود به جای گذاشته است.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی با تاکید بر اینکه رویکرد سازمان خصوصی سازی این است که بدهی های دولت نباید در قالب انتقال عین سهام جبران شود، تصریح کرد: از آنجا که قیمت سهام در زمان رد دیون ، واقعی ارزیابی نمی شود و معمولا این نوع سهام ، سهام هایی هستند که سود ده نیستند و به صورت غیررقابتی واگذار می شوند، انتقال این نوع سهام یک اقدام تکلیفی به حساب می آید که طبیعتا خصوصی سازی نیست.

وی در خصوص سود سهام عدالت که تاکنون به خزانه واریز شده نیز گفت: علیرغم اینکه سود سهام عدالت در این هشت سال بالغ بر 44 هزار میلیاردتومان ارزیابی شده، اما تاکنون تنها 10 هزار میلیارد تومان در قالب سود سهام عدالت به خزانه واریز شده و اگر 10هزار میلیاردتومان هم بابت تخفیف دهک های پایین در نظر بگیریم، هنوز 26 هزار میلیارد تومان به خزانه واریز نشده است.

پوری حسینی همچنین در این نشست شاگرد اول های خصوصی سازی ها را معرفی و تصریح کرد: شاگرد اول خصوصی سازی شرکت مادر تخصصی صنایع ملی پتروشیمی با 25.5 درصد، شاگرد دوم ایمیدرو با 21.2 درصد، شاگرد سوم نیز توانیر با 14 درصد و شاگردهای بعد مخابرات و شرکت پخش فرآورده های نفتی می باشند.

۱۳۹۳/۶/۱۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...