نسخه چاپی

ما حصل فرایند انتخاب اسپانسر توسط وزارت ورزش

انتخاب مشكوك درخشان/بازی سیاسی پرسپولیس را از بحران خارج میكند؟

عکس خبري -انتخاب مشکوک درخشان/بازي سياسي پرسپوليس را از  بحران خارج  ميکند؟

قصه پرسپولیس دیگر از غصه خوردن گذشته است. سالهاست كه شیره این تیم گرفته شده اما كسی صدایش در نمی آید. این چیزی كه برای پرسپولیس اتفاق افتاد به معنی واقعی خنده دار است و شبیه طنزی غم انگیز است.

علیرضا بابایی- به گزارش نما ، خبری بر صدر اخبار ورزشی خبرگزاری‌ها دیده شد که کمترکسی انتظارش را داشت. علی دایی از سرمربیگری پرسپولیس  علیرضا رحیمی از مدیرعاملی پرسپولیس کنارگذاشته شدند. هیات مدیره باشگاه پرسپولیس در حالی دایی و رحیمی را برکنارکردند که درروزهای قبل مهدی خواجه‌وند سخنگوی آنها اعلام کرده بود هیات مدیره از دایی حمایت می‌کند.
حمیدرضا سیاسی،رییس هیات مدیره باشگاه پرسپولیس که از اوایل هفته جاری پروژه تغییرات در این باشگاه را آغاز کرده بود، صبح دیروز با حضور در باشگاه و برگزاری جلسه خصوصی با رحیمی، نارضایتی خود را از عملکرد تیم اعلام کرد و به رحیمی گفت که هرچه زودتر باید در کادر فنی تغییر ایجاد کند.

وزارت ورزش دایی را نمی‌خواست؟!
پیش از آغاز فصل چهاردهم لیگ برتر، امیررضا خادم به عنوان نماینده تام‌الاختیار وزیر ورزش و جوانان درخصوصی سازی دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، اعضای جدید هیات مدیره باشگاه پرسپولیس را معرفی کرد. همان روزها از این انتخاب انتقادهای زیادی شد و حرف و حدیث بسیار متعددی در این‌باره به وجود آمد.  خادم و مسئولان وزارت ورزش و جوانان مدعی شدند که تصمیم‌هایشان صرفا برای "القای آرامش" به پرسپولیس بوده است اما فعلا این انتخاب‌ها نتیجه‌ای جز دعوا و اختلاف نظر نداشته است.
ابتدا ماجرای اختلاف باشگاه با اسپانسر مطرح شد و این که مسئولان پرسپولیس به اسپانسر فرصت دادند تا به تعهداتش عمل کند. پس از آن دامنه اختلاف به هیات مدیره و مدیرعامل کشیده شد؛ این بار مدیرعامل باشگاه و رییس هیات مدیره اظهارات خلاف هم مطرح کردند.  حمیدرضا سیاسی، رییس هیات مدیره پرسپولیس از برکناری دایی گفت و این که مدیرعامل یارای جلوگیری از این تصمیم را ندارد و در سوی دیگر محمدرضا رحیمی به شدت با چنین مسئله‌ای مخالفت کرد و علیه رییس هیات مدیره باشگاه صحبت کرد.
مدیرعامل باشگاه پرسپولیس، در یکی از جریان‌سازترین اظهارنظراتش گفت که وزیر ورزش و جوانان خواستار برکناری دایی شده است. رحیمی همچنین علیه سیاسی زبان گشود و تا توانست با واژه‌های حساب شده‌اش او را کوبید. حالا در شرایطی که آرامش مد نظر وزارت ورزش از پرسپولیس دور شده و حتی سایه‌اش در چند کیلومتری باشگاه دیده نمی‌شود، وزارت ورزش باید پاسخگو باشد که چرا چنین مسائلی درون پرطرفدارترین تیم آسیا رقم می‌خورد.  به نظر می‌رسد وزارت ورزش هرچقدر در القای آرامش در پرسپولیس موفق نبود، دست کم در محبوبیت‌زدایی آن موفق بوده است.

دایی دردرفشی‌فرحاضرشد
علی دایی که با وجود برکناری از سرمربیگری پرسپولیس در تمرین روز گذشته این تیم حضور یافته بود، گفت:« بر اساس قراردادی که داشتم در تمرین حاضر شدم. با توجه به مسائلی که از اواخر اسفند سال گذشته اتفاق افتاد، اتفاقاتی که اکنون رخ داد طبیعی بود. از روزی که من به پرسپولیس آمدم و یا علیرضا رحیمی مدیرعامل باشگاه شد، این مشکلات وجود داشت.»
وی افزود:« سال گذشته چون حرف حق زدیم دنبال این بودند که ما نباشیم، از روزی که امسال تیم را تشکیل دادیم خیلی کارها انجام دادند. به تصمیم آنها احترام می‌گذارم و طبق قراردادم عمل می‌کنم ولی روش، روش غلطی است. آقایان! من از طریق سایت‌ها یا خبرگزاری‌ها سرمربی پرسپولیس شدم و یا به صورت رسمی با این باشگاه قرار داد بستم؟ اگر به قرار برکناری من بود باید نامه یا چیزی به من می‌دادند نه اینکه در سایت‌ها و خبرگزاری‌ها من را برکنار کنند. افتخار می‌کنم که دو بار برکنار شدم، یک روز محمود احمدی‌نژاد من را از تیم ملی کنار گذاشت و امروز وزیر ورزش و جوانان. امیدوارم موفق باشند. سرم هم برود، پای حرف‌هایم هستم. این جریانات برای حالا نیست و از قدیم وجود داشته است.»
گفتنی است  علی دایی با چشمان اشکی و بغض کرده تمرین پرسپولیس را ترک کرد.

رحیمی بدون دایی نماند
علیرضا رحیمی هم از سمت مدیرعاملی پرسپولیس کنار گذاشته شد. او که پس از برکناری دایی مقابل هیات مدیره ایستاد و گفت تنها دایی را سرمربی پرسپولیس می‌داند از سوی اعضای هیات مدیره برکنار شد تا احتمالا جای خود را به منتقمی بدهد که فعلا به عنوان سرپرست باشگاه مشغول به کار شده است. حمید رضا سیاسی رییس هیات مدیره باشگاه در مورد برکناری علیرضا رحیمی اظهار داشت:« با توجه به تصمیمات اخذ شده توسط اعضای هیات مدیره، ضمن قدردانی از تلاش‌ها و زحمات علیرضا رحیمی به عنوان مدیر عامل او مسئولیت‌های خود را تحویل نیروی جدید خواهد داد. خدمت رحیمی گفته بودم که اگر مصوبات هیئت مدیره را اجرایی نکند از سمت خود برکنار خواهد شد.»
وی افزود:« اطمینان دارم که او و دایی تمام توان خود را برای کمک به پرسپولیس انجام دادند اما با توجه به اینکه مدیریت باشگاه خود را ملزم به تامین نظرات و خواسته‌های هواداران برای موفقیت تیم فوتبال پرسپولیس می‌دانند، بهروز منتقمی از امروز به عنوان سرپرست باشگاه عهده‌دار امور باشگاه خواهد بودو حمید درخشان از پیشکسوتان با سابقه تیم فوتبال پرسپولیس نیز به عنوان سرمربی تیم فوتبال پرسپولیس عهده‌دار مسئولیت خواهد شد.»
رحیمی با این کارش نشان داد که پای حرفش ایستاده است تا جایی که علی دایی درمصاحبه‌ای که در ورزشگاه درفشی‌فرداشت،گفت:« رحیمی مردتر از چیزی است که فکرش را می‌کردم. او خیلی بزرگتر از افرادی است که ناگهان به فوتبال و ورزش آمده و ادعای مدیریت می‌کنند.  تعداد افرادی چون رحیمی در کشور ما به اندازه انگشتان یک دست هم نمی‌رسد و جا دارد که از ایشان به خاطر حمایت‌هایی که از تیم در هفته‌های اخیر داشتند تشکر کنم.»

پرسپولیس سود کرد یا ضرر؟
در فوتبال ایران اتفاقاتی می‌افتد که درهیچ کجای دنیا نظیر آن رخ نمی‌دهد. در یک کودتای بدون خونریزی علی دایی را کنارگذاشتند. کودتایی که می‌تواند پرسپولیس را به ورطه نابودی بکشاند. درحالی که تنها 7 هفته از لیگ برتر گذشته بود حمیدرضا سیاسی رییس هیات مدیره باشگاه پرسپولیس در جلسه‌ای که مدیرعامل باشگاه حضور نداشت، سرمربی تیم را برکنار کرد. اتفاقی که کاملا جهت‌دار و از پیش تعیین شده بود. پرسپولیس 3 دیدار در لیگ داشت. مقابل تیم‌هایی که در پایین جدول بودند و به احتمال فراوان مقابل پرسپولیس بازنده از زمین خارج می شدند. آن وقت نمی‌شد به علی دایی حرفی زد. موضوعی که سیاسی به آن را رد می‌کند ومی‌گوید:« اصلا چنین چیزی نیست و ما پیش از این نیز، بازی‌های آسانی داشتیم که نتوانستیم موفق باشیم.»
هیات مدیره‌ای که وزارت ورزش با کش و قوس های فراوان انتخاب کرد اکنون کارش به جایی رسیده که اختلاف شما بخوانید جنگ بین مدیرعامل و رئیس هیات مدیره انتخابی وزارت ورزش و جوانان علنی شده و امروز خیلی راحت حیا قورت داده شد و رفت. مسبب این وضع نابسامان کیست؟ چرا با وجود اینکه هواداران دایی بیشترند و شعار«درخشان حیا کن- پرسپولیس رو رهاکن» سرداده می‌شود دایی را کنار‌می‌گذارند؟ وقتی در هیات مدیره‌ای که چند مدیر نمی‌توانند در کنار هم به اجماع نظر برسند واقعا چه انتظاری باید از دیگران داشت.حمید سیاسی رئیس هیات مدیره پرسپولیس مدعی است که در جلسه هیات مدیره ای که جالب است علیرضا رحیمی حضور نداشته تصمیم گیری شده که علی دایی برکنار شود.
سوال اول این است مگر نباید بابت چنین تصمیم مهمی مدیرعامل حضور داشته باشد؟ سوال دوم این است از روز اول موافقان و مخالفان دایی به نظر مشخص بوده‌اند. در هیات مدیره پرسپولیس طبق اخباری که رسیده و مصاحبه‌هایی که از ابتدای فصل صورت گرفته خواجه‌وند، رحیمی، مونسان و زادمهر جزو موافقان و حامیان دایی بوده‌اند و در نقطه مقابل سیاسی، سلیمی و کاظم پور جزو افرادی بوده‌اند که با نظر مساعد نسبت به دایی به اتفاقات فنی پرسپولیس نگاه نمی‌کردند.
آشفتگی از مصاحبه‌های متعدد مسئولان پرسپولیس مشخص است و اصلا معلوم نیست که چه کسی یا کسانی از قبل چنین تصمیمی گرفته بودند. آنچه از مصاحبه‌های متعدد سیاسی از ابتدای فصل مشخص بود این است که او چندان با رحیمی در یک مسیر نبوده و این دو مثل دو خط موازی بودند که هرگز به هم نمی‌رسیدند. از سویی مسئله این است که چرا وزارت ورزش و جوانان از همان ابتدا نفراتی را برای هیات مدیره پرسپولیس انتخاب کرد که هیچ فکر همگنی با هم نداشتند و سوال این است آقای وزیر، آقای خادم که نماینده تام الاختیار امور پرسپولیس و استقلال بودید و هستید شما که قصد حمایت از رحیمی را نداشتید چطور هیات مدیره به مدیرعاملی این فرد رای می دهد و اکنون که اوضاع از همیشه قمر در عقرب تر است وزارت ورزش صریحا صحبت های رحیمی را تکذیب می کند.آیا باید همه این اتفاقات را محصولی به یکباره دانست؟ واقعا هیچ برنامه هدفمندی برای اتفاقات امروز پیش‌بینی نشده بود؟ پرسپولیس از همان نحوه انتخاب مدیرانش با آبستن اتفاقات زیادی روبرو بود و حتی یک هوادار ساده و بدون مطالعه این تیم هم می‌توانست حدس بزند که چه آینده ای پیش روی سرخپوشان است.
سوال های زیادی وجود دارد. در توانایی حمید درخشان شکی نداریم اما سوال ما از رئیس هیات مدیره پرسپولیس و سایر اعضای هیات مدیره ای که مدعی هستند این تصمیم را به صورت جمعی گرفته اند این است که با کدام کار کارشناسی حمید درخشان انتخاب شده است؟ اگر این تصمیم را گرفته اید چرا دو روز قبل از بازی با نفت مسجد سلیمان باید به این شیوه سرمربیگری درخشان اعلام شود؟ چرا کسی به دایی چیزی اعلام نکرده است؟
قصه پرسپولیس دیگر از غصه خوردن گذشته است. سالهاست که شیره این تیم گرفته شده اما کسی صدایش در نمی آید. این چیزی که برای پرسپولیس اتفاق افتاد به معنی واقعی خنده دار است و شبیه طنزی غم انگیز است که برای التیام دردهایت چاره‌ای جز خنده ای تمسخرگونه چیزی باقی نمی ماند.حتی اگر این تیم با مدیریت جدید و کادرفنی جدید هم بتواند به موفقیت برسد باز هم از اتفاقات عجیب و بدون توجیه این تیم نمی توان به راحتی گذشت که اگر به معنی واقعی به اصولی پایبند بودیم امروز نباید تا این حد حرمت شکنی می‌شد. علی دایی هر چند که به او نقدهای زیادی وارد است و اصلا جای بحثی ندارد اما امروز به شکل بدی شکسته شد و این اتفاق فقط می‌تواند در یک باشگاه ایرانی رخ دهد و لاغیر.

۱۳۹۳/۶/۲۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...