نسخه چاپی

اختصاصی

ائتلاف‌سازی علیه گروه داعش

دو كشور ایران و عربستان مرزهای طولانی با عراق دارند. با وجود این موضوع، در حال حاضر تنها از عربستان به عنوان بخشی از ائتلاف تحت رهبری آمریكا علیه داعش استقبال شده است. مسئله مشاركت ایران در این ائتلاف، دغدغه كنونی دولت اوباما است

گروه ترجمه - روزنامه واشنگتن‌پست 14 سپتامبر 2014 (23 شهریور) در مقاله‌ای به روند ائتلاف‌سازی علیه گروه داعش و دیدگاه مخالفان حضور ایران در این ائتلاف پرداخت و نوشت: دو کشور ایران و عربستان مرزهای طولانی با عراق دارند. با وجود این موضوع، در حال حاضر تنها از عربستان به عنوان بخشی از ائتلاف تحت رهبری آمریکا علیه داعش استقبال شده است. مسئله مشارکت ایران در این ائتلاف، دغدغه کنونی دولت اوباما به منظور کسب حمایت بین‌المللی برای اقدام نظامی و دیپلماتیک علیه شبه‌نظامیان داعش است. جان کری، وزیر خارجه آمریکا، می‌گوید ایران نباید در نشست مربوط به تهدید داعش که دوشنبه در پاریس برگزار می‌شود، شرکت کند؛ هرچند تصمیم دعوت از ایران به عهده فرانسه است. جان کری روز جمعه گفت: «با توجه به وجود بسیاری مسائل دیگر... از جمله دخالت آن‌ها (ایرانی‌ها) در سوریه و سایر مناطق مناسب نخواهد بود.» وی به حمایت نظامی ایران از بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه و حمایت‌های این کشور از گروه‌های تروریستی در سایر مناطق اشاره کرد. آمریکا و برخی کشورهای عربی از شورشیان مخالف اسد حمایت می‌کنند.

در ادامه مقاله آمده است: اما آمریکا تلاش می‌کند ایران را از این گروه به یک دلیل بسیار ساده کنار گذارد. در صورتی که ایران به‌عنوان قدرت شیعی حاضر باشد، عربستان به‌عنوان قدرت سنی مشارکت نخواهد کرد. بنابراین، آیا سایر کشورهای سنی که حمایت منطقه‌ای حیاتی می‌کنند، از مداخله نظامی یکجانبه آمریکا در خاورمیانه[غرب آسیا و شمال آفریقا] پشتیبانی می‌کنند؟ دعوت از ایران برای مشارکت در اقدامات نظامی و دیپلماتیک ممکن است سبب بروز واکنش منفی منتقدان گفت‌و‌گوهای هسته‌ای آمریکا و ایران در کنگره شود. جنگ‌طلبان جمهوری‌خواه و دموکرات‌های طرفدار اسرائیل[رژیم صهیونیستی]، دولت آمریکا را متهم کرده‌اند که در گفت‌وگوهای هسته‌ای بسیار به ایران امتیاز داده است. ایران به‌طور مسلم بازیگری مهم در حوادث آینده عراق و سوریه است. مادامی که دولت اسلامی (داعش) جنگ فرقه‌گرایانه در عراق را ادامه می‌دهد، ایران به دلیل احساس تهدید، دیدگاهی مشابه آمریکا و کشورهای عربی سنی خواهد داشت. جدای از اینکه آیا ایران بخشی از ائتلاف رسمی است یا خیر، باید گفت هدف مشترک مبارزه علیه دولت اسلامی (داعش) وجود دارد. این مسئله فضای همکاری کم‌نظیر و تازه‌ای برای دو کشور ایران و آمریکا فراهم آورده است. البته مشخص نیست که آیا ایران با حملات هوایی یکجانبه آمریکا در سوریه موافق است یا خیر؟ روز پنج‌شنبه وزیر خارجه ایران گفت که ائتلاف بین‌المللی علیه دولت اسلامی (داعش) «با ابهام‌های جدی رو‌به‌روست.»

در پایان مقاله آمده است: حسن روحانی نیز روز جمعه گفت ساده‌لوحانه است که تصور کنیم تروریسم با حملات هوایی ریشه‌کن می‌شود. آمریکا پافشاری می‌کند که در حملات هوایی علیه دولت اسلامی در سوریه از بشار اسد کسب اجازه نمی‌کند و هرگونه اقدام در خاک سوریه در راستای تحقق اهداف آمریکا و نه دولت سوریه صورت می‌گیرد. یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که نخواست نامش فاش شود، به خبرنگاران گفت که نفوذ ایران در عراق و سوریه برای کشورهای سنی نگران‌کننده است. وی تشریح کرد: «ما از اقدامات ایران در عراق کاملاً آگاهیم، اما اجازه دهید تأکید کنم که تاکنون به هیچ وجه با آن‌ها (ایرانی‌ها) هماهنگی نداشته‌ایم.»

 تحلیل‌:
مشکل ائتلاف تصنعی که آمریکا علیه داعش ایجاد کرده، این است که افکار عمومی، آن را جدی نمی‌گیرند؛ زیرا اعضای این ائتلاف را تشکیل‌دهندگان داعش می‌دانند؛ از این رو چنین ائتلافی برای آن‌ها مضحک است. مشکل ائتلاف زمانی حل می‌شود که کشورهایی مانند ایران که حقیقتاً مقابل داعش تکفیری ایستاده‌اند، در آن حضور داشته باشند. در هر صورت، ایران بدون حضور در هر ائتلافی به وظیفه خود آگاه است و به آن عمل می‌کند و دیگران هم به نقش مهم ایران معترفند؛ پس ایران با حضور نداشتن در ائتلاف نمایشی آمریکا، چیزی را از دست نمی‌دهد و این آمریکا است که باید بار سنگین این مشکل را به دوش بکشد.

۱۳۹۳/۶/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...