نسخه چاپی

اختصاصی

سیاست‌های آمریكا در قبال همكاری ایران علیه داعش

عکس خبري -سياست‌هاي آمريکا در قبال همکاري ايران عليه داعش

جان كری روز دوشنبه گفت كه «دولت آمریكا از گفت‌و‌گو با ایران در مورد بحران امنیتی عراق استقبال می‌كند.» این اظهار نظر در حالی مطرح شد كه رهبر ایران با خشم گفته ایران دیگر با آمریكا در مورد مسائل خاورمیانه بحث نخواهد كرد.

گروه ترجمه ـ روزنامه نیویورک‌تایمز 16 سپتامبر 2014 (۲۵ شهریور) در مقاله‌ای به سیاست‌های آمریکا در قبال همکاری ایران علیه داعش پرداخت و نوشت: جان کری روز دوشنبه گفت که «دولت آمریکا از گفت‌و‌گو با ایران در مورد بحران امنیتی عراق استقبال می‌کند.» این اظهار نظر در حالی مطرح شد که رهبر ایران با خشم گفته ایران دیگر با آمریکا در مورد مسائل خاورمیانه بحث نخواهد کرد. آقای کری در میان 26 کشور که عدم حضور ایران در میان آن‌ها مشهود بود، در کنفرانس بین‌المللی پاریس سخن گفت. این کنفرانس به‌منظور بررسی راه‌های کمک به عراق در جنگ علیه داعش برگزار شد. وی تأیید کرد که با حضور ایران مخالفت کرده؛ اما تأکید کرد آمریکا همچنان آماده گفت‌وگو با رهبران ایران در مورد عراق و سوریه از جمله در حاشیه گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران است.
در ادامه مقاله آمده است: در ایران لحن کاملاً متفاوت بود. مقامات ایرانی روز دوشنبه گفتند که دعوت‌های مکرر آمریکا برای پیوستن به ائتلاف ضدداعش را رد کرده‌اند. دولت آمریکا مدت‌هاست تلاش دارد موضوع گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران را از مسائل منطقه‌ای جدا کند که دلیل آن نگرانی از تلاش احتمالی ایران برای گرفتن امتیاز در گفت‌وگوهای هسته‌ای در ازای همکاری در مورد سوریه یا ایران است. همچنین آقای کری تأیید کرد که تلاش قبلی دولت آمریکا که ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا به منظور کشاندن ایران به گفت‌وگوهای آرام در مورد عراق و سایر مسائل منطقه‌ای انجام داد، سازنده نبوده است. آقای کری تشریح کرد: «بحث‌های محرمانه هرگز به نتیجه واقعی نرسید.»
در پایان مقاله آمده است: نخست، آقای کری در بسیج حمایت بین‌المللی برای عراق دست به دامن کشورهای عربی سنی شده که در مورد نیات ایران همچنان تردید جدی دارند. ملک عبدالله عربستان و مقامات ارشد اماراتی به‌طور مشخص به آقای کری گفتند در صورتی که ایران در کنفرانس پاریس حاضر باشد، شرکت نخواهیم کرد. بنابراین، هنگامی که فرانسه موضوع حضور ایران را مطرح کرد، آقای کری مخالفت جدی کرد. در واقع، دولت اوباما باید از میان دو گزینه ائتلاف بین‌المللی و همکاری با ایران یکی را برمی‌گزید. دوم، ایران وحشت دارد ائتلافی که کری ایجاد کرده، در نهایت اسد را تضعیف کند. در نهایت، هر‌گونه همکاری ایران با «شیطان بزرگ» به‌ویژه در شرایطی که آمریکا در آن نقشی حساس و محوری ایفا می‌کند، برای رهبر ایران و حامیان تندروی وی دشوار است. به‌نظر می‌رسد ایران پیام ضمنی می‌دهد که ائتلاف خاص خود را دارد. روز دوشنبه کتائب حزب‌الله در عراق نیز اعلام کرد «ما در کنار نیروهای امریکایی تحت هیچ‌گونه ائتلافی نمی‌جنگیم.» به‌نظر می‌رسد سخنان خشمگینانه ایران تأثیر چندانی بر کنفرانس بین‌المللی ندارد. 26 کشور حاضر در کنفرانس پاریس طی بیانیه‌ای حمایت خود از دولت جدید عراق در جنگ علیه داعش از جمله از طریق کمک نظامی را اعلام کردند؛ اما در این بیانیه نامی از ایران یا نقش احتمالی آن برده نشد. همچنین در این بیانیه آمده این کمک‌ها «مطابق قوانین بین‌المللی صورت خواهد گرفت و امنیت غیرنظامی‌ها به خطر نخواهد افتاد.»

۱۳۹۳/۶/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...