تركیه: سوریه دچار یك بحران بی‌سابقه شده

معاون نخست وزیر تركیه گفت سوریه دچار یك بحران بی‌سابقه شده زیرا غرب به ویژه دولت اوباما طرح صلحی برای سوریه ندارند.

به گزارش نما، خبرگزاری دانشجو به نقل از خبرگزاری حریت، نومان کورتولموش، معاون نخست وزیر ترکیه در سخنرانی در محل کنفرانس سفیران ترکیه در شهر آنکارا اظهار کرد: مساله سوریه تبدیل به یک بحران جهانی شده زیرا گروه‌های تروریستی غیر قابل مهار شده‌اند و به آسانی می‌توانند از مناطق تحت کنترلشان خارج شده و به سراغ کشورهای دیگر بروند.



وی با متهم کردن غرب به ریاکاری و اعمال استانداردهای دوگانه گفت: کسانی که درباره همکاری در مورد مبارزه با تروریسم سخن می‌گویند باید درباره تاریخشان اندیشیده و به یاد آورند که چطور زمانی میزبان "دیکتاتورهایی بودند که دستشان به خود آلوده بود."



وی ادامه داد: ای کاش عکسهایی داشتیم که نشان دهند رهبران غربی دوشادوش معمر قذافی، صدام و آناستاسیو سوموزا قرار دارند.



کورتولموش از کشورهای غربی به خاطر جنگ‌های نیابتی انتقاد کرد و گفت: آنها ممکن است خودشان از سوی همان سازمان‌هایی که حمایت می‌کردند هدف قرار بگیرند.



او غربی‌ها را متهم کرد به این که از سازمان‌های تروریستی حمایت می‌کنند تا در برخی مناطق که نیروهایشان حضور ندارند منافع منطقه‌ای خود را به حداکثر برسانند.



وی اظهار داشت: کشورهای غربی نمی‌توانند از خطر تروریسم و خطر مهاجرت جهانی فرار کنند، حتی اگر که مرزهایشان را کاملا مسدود کرده یا روی آسمانشان یک گنبد فولادی بکشند.



کورتولموش گفت حملات تروریستی در ترکیه تنها به این خاطر رخ می‌دهند که ترکیه تنها کشوری است که می‌تواند جلوی یک "سایکس-پیکو" جدید را در منطقه بگیرد.



کورتولموش در این بخش به معاهده‌ای که اوایل قرن بیستم باعث تشکیل کشورهای جدیدی در خاورمیانه شد، اشاره کرد.

۱۳۹۵/۱۰/۲۲

اخبار مرتبط