ادای دین شاعران و نویسندگان انقلاب به قربانیان منا:

از آثار جمعی از شاعران و نویسندگان كشور با نام میلاد در منا رونمایی شد

عکس خبري - از آثار جمعي از شاعران و  نويسندگان کشور با نام ميلاد در منا رونمايي شد

در واقع این كتاب هم می تواند سبغه تاریخی و هم ادبی خوبی برای نسل های آینده باشد كه چه اتفاقی ودر چه حدی و با چه ابعادی انسانی در منا رخ داده است ،مطاله این كتاب بسیار راهگشا وتاثیر گذار است.


به گزارش نما ، گرچه بیش از یکسال است که از فاجعه قربانگاه منا می گذرد ،، فاجعه‌ای که در آن 465 خانوار ایرانی عزیزان خود را در اثر بی‌تدبیری آل سعود از دست دادند، فاجعه‌ای که در آن حداقل 7 هزار نفر جان خود را از دست داده و به شهادت رسیدند؛ اما همچنان یاد و خاطره عزیزان از دست رفته زنده است.
اما شاعران و نویسندگان کشور همچنان در رثای مظلومیت حجاج دست به قلم هستند،تا به گونه ای آلامی باشد بر مصیبت خانواده قربانیان منا ،حالا هم از کتاب «میلاد در منا» با حضور جمعی از نویسندگان، استادان، پژوهشگران و کتابداران کتابخانه‌های عمومی،رونمایی شد.
نجار دبیر انجمن قلم ایران در مصاحبه با خبرنگار نما در خصوص کتاب میلاد در منا گفت: فاجعه منا ،فاجعه ای است با ابعاد وسیع و عظیم ،به نوعی که ما نباید بگذاریم تا بر ابعاد این حادثه خاکستر فراموشی بنشیند .
این شاعر کشور افزود: هنرمندان وظیفه دارند ،تا فعالانه در این عرصه ورود پیدا کنند ،چنان که ما از سوی انجمن قلم فراخوان دادیم تا شاعران و نویسندگان آثار خودشان را با محوریت منا ارسال کنند .
لذا بسیاری از نویسندگان و شعرا به خصوص نسل جوان وارد این مغوله شدنندو در غالب های خاطره،دل نوشته ،شعر و داستان آثار بسیاری را ارسال کردنند که بهترین ها از نظر ساختار و محتوا در کتاب میلاد در من گنجانده شد .
اسماعیلی منتقد و پژوهشگر ادبی که جزء گردآورندگان کتاب میلاد در منا است در گفتگو با خبرنگار نما گفت: در طول این 4 دهه که از انقلاب اسلامی گذشته است ،هر حادثه ای که با زبان هنر روایت شد رنگ ماندگاری به خود گرفته و برای نسل های آینده که از تاریخ خود اطلاع داشته باشند ،بسیار راهگشا بوده است .
این شاعر کشور افزود: هنر بهترین زبان است برای این موضوع به همین جهت در انجمن قلم ایران فراخوان داده شد تا شاعران و نویسندگان آثار خلق شده خود با محوریت حادثه منا را برای این انجمن ارسال کنند تا ما هم بهترین های این آثار را در کتاب میلاد در منا گرد آوری کردیم
اسماعیلی تصریح کرد: در واقع این کتاب هم می تواند سبغه تاریخی و هم ادبی خوبی برای نسل های آینده باشد که چه اتفاقی ودر چه حدی و با چه ابعادی انسانی در منا رخ داده است ،مطاله این کتاب بسیار راهگشا وتاثیر گذار است.
گفتنی است جشنواره میلاد در منا که در روزهای پس از فاجعه منا از سوی انجمن قلم ایران برگزار شد که با دریافت ۶۹ داستان و ۴۲داستانک، ۲۲۱ قطعه شعر، ۱۷ قطعه ادبی و ۱۰ خاطره در بهمن 94 به کار خود پایان داد و حالا داوران در بخش های داستان،داستانک، خاطره، قطعه و ادبی را معرفی و از برگزیدگان تجلیل کردند .
پنجشنبه 9 دی ماه بود که وزیر حج عربستان اعلام کرد از همه کشورها از جمله ایران برای مذاکرات حج سال 96 دعوت می کنند، با این حال نباید فراموش کنیم که سال گذشته نیز مقامات سعودی چنین صحبت هایی را بیان کردند ولی در عمل سنگ اندازی های زیادی را انجام دادند تا در نهایت ایران حاضر به شرکت در حج 95 نشد، البته امسال باید دید که با توجه به رفتن سعید اوحدی از سازمان حج و زیارت و انتصاب حمید محمدی به عنوان سرپرست، این سازمان چه برنامه ای برای حضور در حج 96 خواهد داشت.
از سوی دیگر نباید فراموش کنیم یکی از مسائل اصلی که باعث شد ایران شروطی را برای حج 95 داشته باشد، بروز فاجعه انسانی بزرگ منا در سال 94 بود، فاجعه ای که در آن بیش از 7 هزار از زائران کشورهای مختلف جان باختند و ایران نیز با 465 شهید، یکی از کشورهایی است که بیشترین آمار شهدا را در فاجعه منا داشته است.

۱۳۹۵/۱۰/۲۲

اخبار مرتبط