تسلیم یا انتقال افراد مسلح «وادی بردی» به إدلب

یك مسئول آشتی ملی سوریه گفت: طی توافق دولت سوریه با افراد مسلح در 2 روستای باقیمانده عین الفیجه و بسیمه در وادی بردی، بخشی از تروریست‌ها تسلیم ارتش شده و مابقی به إدلب منتقل می شوند.

به گزارش نما به نقل از فارس در سوریه، دیروز پنجشنبه منطقه وادی بردی در حومه شمال غربی دمشق شاهد تحولی مهم بود که در نتیجه عملیات نظامی شدید ارتش سوریه و در تنگنا قرار گرفتن تروریست های جبهه النصره در بسیمه و عین الفیجه حاصل شد.

همزمان با پیشروی مهم پیاده نظام های ارتش سوریه به سوی بسیمه عرصه بر تحرکات تروریست ها در این روستا تنگ شده و آنها را وادار به پذیرش توافقی کرد که همه منطقه وادی بردی با روستاهای آن را شامل می شود.

از مهم ترین بندهای این توافق ورود تیم های فنی تعمیر مخازن آب به منطقه عین الفیجه است تا خسارت وارده بر این مخازن توسط تروریست ها که آب شرب شش میلیون نفر از ساکنان دمشق را از بیست روز پیش قطع کرده اند برآورد کنند.

بر اساس این توافق قرار است افراد مسلحی که از اهالی وادی بردی نیستند و به طور مشخص در بسیمه و عین الفیجه ساکنند و اغلب از شهرهای تلفیتا و الزبدانی به آنجا آمده اند به إدلب منتقل شوند.

این گونه که برآورد شده قریب به 200 فرد مسلح از روستاهای دیر قانون، الحسینیه، کفر الزیت و کفیر العوامید نیز که به روند آشتی ملی سوریه ملحق شده اند سلاح خود را تحویل داده و تسلیم ارتش سوریه می شوند.

منابع خبری به خبرنگار فارس گفتند تیم های فنی تعمیر مخازن آب هم اینک در دیر قانون حاضر هستند و طی ساعات آتی برای تعمیر مخازن آب وارد چشمه عین الفیجه می شوند.

این منابع افزودند: افراد مسلح هم اینک در حال آماده کردن فهرست اسامی عناصر مسلح موافق با تسویه وضعیت خود یا مخالفانی هستند که با اتوبوس های سبز به إدلب منتقل می شوند.

یک منبع در کمیته های آشتی ملی نیز در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس تاکید کرد که کار انتقال افراد مسلح از وادی بردی به سوی إدلب امروز یا فردا صورت می گیرد و آنها تروریست هایی هستند که ارتش سوریه آنها را در محدود کوچکی جمع آورده است.

این منبع گفت: طبق شروط دولت سوریه روستاهای وادی بردی از وجود تروریست ها کامل تخلیه می شود و تحت تسلط کامل دولت سوریه درخواهد آمد.

منبع آشتی ملی سوریه درباره خبر حاکی از مخالفت برخی تروریست های جبهه النصره با توافق دیروز گفت: هیاتی از افراد مسلح که با میانجیگری کمیته های آشتی ملی و روسیه با هیاتی از دولت سوریه ملاقات داشت پیام فرماندهی نظامی سوریه را به تروریست ها انتقال داد و موافقت اصولی خود را اعلام کرد.

این منبع تاکید کرد: تروریست ها راهی جز موافقت ندارند و اظهارات منتسب به افراد مسلح در شبکه های اجتماعی چندان اهمیتی ندارد.

یک مسئول وزارت بهداشت سوریه نیز در گفت وگوی تلفنی با خبرنگار خبرگزاری فارس اخبار برخی رسانه ها درباره افزایش موارد مسمویت با آب شرب در بین ساکنان دمشق را رد کرد و گفت: این وزارتخانه به طور کامل و روزانه گزارش های موثقی که در این خصوص از بیمارستان ها صادر می شود دریافت می کند.

وی افزود: درست است که شمار مسمومیت ها با آب شرب ناسالم افزایش یافته اما در حد طبیعی است به گونه ای که بیمارستان ابن النفیس تا قبل از این روزانه 2 مورد مسمومیت با آب شرب ناسالم را گزارش می داد اما هم اینک شاهد پنج مورد مسمومیت هستیم.

این منبع دلیل افزایش موارد ابتلا به مسمومیت در بین شهروندان دمشق را استفاده از منابع آب ناسالم خواند و گفت: این وضعیت ناشی از جنایت تروریست ها در قطع آب دمشق است که بحران کم آبی را در این شهر رقم زده است.

۱۳۹۵/۱۰/۲۳

اخبار مرتبط