پاسخ نظام و رهبری به ترامپ اتفاقاً سخت و صریح بود

غلامرضا صادقیان

چرا بي‌بي‌سي مي‌خواهد القا كند كه لحن نظام جمهوري اسلامي ايران در مقابل ترامپ، محتاطانه است؟ كارشناسان اين رسانه انگليسي اين روزها لحن نظام و رهبر معظم انقلاب و حتي در گزارش خبري ساعت 17 ديروز لحن حسن روحاني رئيس‌جمهور ايران را نرم يا محتاطانه و حساب شده مي‌خوانند و مي‌گويند با مقايسه رفتارهاي ترامپ با رفتارهاي روساي جمهور گذشته منتظر محشر كبرا در راهپيمايي 22 بهمن بوده‌اند اما چنين چيزي نديده‌اند و حتي مسئولان جمهوري اسلامي نيز مقابل ترامپ كن فيكون نكردند!

همين جا دو حقيقت خودش را از ميان واژه‌ها بيرون مي‌كشد؛ اول آنكه نشان مي‌دهد كارشناسان ايراني بي بي سي از تهديدهاي ترامپ بسيار حساب برده‌اند و ترسيده‌اند و آن را در مقايسه با گذشته بسيار حاد و خطرناك توصيف مي‌كنند و چون خودشان ترسيده اند، منتظر واكنش شديداللحن مسئولان جمهوري اسلامي با ادبياتي كه در ذهن خودشان پرورانده‌اند، هستند كه واضح است مقايسه اين روحيه وحشت‌زده و متزلزل با روحيه جمهوري اسلامي، قياسي مع الفارق است، مانند قياس طوطي مولانا كه چون خودش پس از ريختن شيشه روغن، پرهاي سرش را با ضربه‌اي كه صاحبش به سرش كوبيده بود، از دست داده بود، به هر درويش صاحب‌نظري كه در راه مي‌گذشت، مي‌گفت: «از چه‌اي كل با كلان آميختي؟/ تو مگر از شيشه روغن ريختي؟!»

دوم آنكه اصلاً اين يك پيش فرض غلط است كه رهبرايران واكنش شديدي نشان نداده‌ است. رهبر معظم انقلاب اغلب كار امريكا را به پاسخ مردم در انتخابات و حضوردر مناسبت‌هاي انقلاب واگذار كرده‌اند و اين صريح‌ترين و سخت‌ترين پاسخي است كه در عالم سياست مي‌توان داد که نشان از اعتماد رهبر يک نظام به مردمش دارد. رهبر انقلاب با اينكه اسرائيل را بارها تهديد كرده‌اند و حتي فرموده‌اند: «اگر غلطي از آنها سر بزند، جمهوري اسلامي ايران، تل آويو و حيفا را با خاك يكسان خواهد كرد.» يا آل سعود را به پاسخ «سخت و خشن» تهديد كرده اند، اما پاسخ امريكايي‌ها را دو گونه داده‌اند؛ گونه اول وقتي است كه امريكا ژست دموكراتيك به خود مي‌گيرد و ايران را تهديد مي‌كند كه در اين صورت رهبرمعظم انقلاب معمولاً يادآور شده‌اند كه اينگونه تهديدها را مردم در انتخابات و راهپيمايي‌ها خواهند داد. گونه دوم وقتي است كه امريكا گزينه نظامي خود را روي ميز مي‌گذارد كه پاسخ رهبر انقلاب در اينگونه موارد ضمن تحقير تهديد‌هاي امريكا بر اين اساس بوده كه دوران بزن و در رو تمام شده و اگر امريكا جنگ را آغاز كند، پايان دهنده آن نخواهد بود و ميدان و محدوده جنگ را هم ايران تعيين مي‌كند نه امريكا.

واضح است كه رهبر انقلاب فعلاً اهميتي به تهديدهاي ترامپ نداده‌اند و او را جدي نگرفته‌اند و اين بيشتر از هر چيز ديگري ترامپ را عصباني كرده است، همچنانكه در مصاحبه با فاكس نيوز به اين مهم اشاره كرد و گفت ايراني‌ها به ما بي احترامي مي‌كنند و اگر مي‌گفتند بياييد با هم باشيم قضيه فرق مي‌كرد.

بنابراين بايد فهميد كه پاسخ‌هاي ايران كه داير بر بي توجهي و بي‌اهميت تلقي كردن ترامپ است، ضد استكباري‌ترين پاسخ‌هاي سياسي به او بوده است و اين را اگر چه خود ترامپ فهميده اما عجيب است كه كارشناسان بي‌بي‌سي نفهميده‌اند، يا شايد ترس آنچنان وجودشان را گرفته كه نمي‌توانند بفهمند.
ترامپ از آغاز تبليغات انتخاباتي‌اش تاكنون از برخي وعده‌ها و تهديدهاي خود عقب‌نشيني كرده است. همين ديروز برخلاف گذشته بر «چين واحد» اذعان كرد و بر خلاف آنچه گفته بود، برجام را پاره نكرد و حتي حالا مي‌گويد برجام برايش قابل درك است. او اين روزها درباره فرمان منع مهاجران نيز اصلاحاتي در كلام قائل شده است. معلوم است كه هر سياستمداري مقابل ترامپ تازه كار قدري تأمل مي‌كند ولي عجله بي بي سي فارسي براي پاسخ تند و تيز ايران به ترامپ دلايل متفاوتي دارد. غيراز آنچه گفته شد، اين را مي‌توان اضافه كرد كه بي‌بي‌سي رويكرد خود را در مقابل ايران اسلامي عوض كرده است و حالا مي‌خواهد مانند رسانه يك جناح سياسي در ايران عمل كند و مقاصد خود را از اين طريق پيش ببرد. به همين خاطر است كه بر خلاف دهه‌هاي گذشته، حالا مراسم راهپيمايي 22 بهمن را پوشش ميداني مي‌دهد اما از زبان و به ميل همان جناح خاص. بايد به بي بي سي گفت لطفاً متوجه باشيد ما «ترامپ رئيس‌جمهور» را جدي نگرفته‌ايم، همچنانكه شما «ترامپ نامزد رياست جمهوري» را جدي نگرفته بوديد!

۱۳۹۵/۱۱/۲۳

اخبار مرتبط