رئیس دیوان محاسبات كشور در گفتگو با نما :

معیار حذف یارانه بگیران مشخص نیست/دولت در شناسایی پردرآمد ها درست عمل نكرده است

عکس خبري -معيار حذف يارانه بگيران مشخص نيست/دولت در شناسايي پردرآمد ها درست عمل نکرده است

عادل آذر رئیس دیوان محاسبات كشور گفت:قانون الزام دارد كه دولت باید دهك های پردرآمد را شناسایی كرده و به تناسب میزان درآمد آنها، پرداخت یارانه را انجام دهد و دهك های بالا را حذف كند. اما واقعیت این است كه نتیجه بررسی و تفریغ بودجه ما نشان می دهد كه دولت در این موضوع موفق نبوده است.

عادل آذر رئیس دیوان محاسبات کشورگفت: قانون الزام دارد که دولت باید دهک های پردرآمد را شناسایی کرده و به تناسب میزان درآمد آنها، پرداخت یارانه را انجام دهد و دهک های بالا را حذف کند
به گزارش نما ، دولت یازدهم برای جبران کسری بودجه خود تصمیماتی مبنی بر حذف 24 میلیون نفر اتخاذ کرد که تا کنون خبری از معیار حذف افراد پردرآمد نیست و تنها وزارت کار اقدام به قطع یارانه گروه پزشکان، مالکان خودروهای لوکس، صاحبان صرافی، اعضا هئیات مدیره بانک ها ، شرکت های خصوصی و همچنین ایرانی ها مقیم خارج از کشور نموده است.
از سال گذشته تاکنون یارانه یک میلیون و 200 هزار خانوار معادل حدود 4 میلیون نفر قطع شده و از این تعداد 400 هزار خانوار نسبت به حذف یارانه خود در سامانه اعتراض شان را ثبت کرده‌اند ،این در حالی‌ است که برای بسیاری از افرادی که در ماه‌های گذشته از لیست دریافت یارانه حذف شده‌اند از پیامک سازمان هدفمندی یارانه‌ها خبری نبوده و این افراد بدون اطلاع از لیست حذف شده‌اند و بسیاری از این افراد نیز جز اقشار پردرآمد جامعه نیستند و اعتراض آن‌ها نیز پس از حفظ شدن از لیست یارانه‌ها نیز راه به‌جایی نبرده است،با این وجود سازمان هدفمندی یارانه اعلام کرده تمامی افرادی که بعد از شهریورماه از لیست دریافت حذف شده‌اند پیامک دریافت کرده‌اند و افرادی که نسبت به حذف شدن از لیست دریافت یارانه اعتراض دارند مربوط به ماه‌های قبل از شهریور بوده و پس از آن برای تمامی حذف شدگان پیامک ارسال شده است.
البته حذف یارانه ثروتمندان با سرو صداهای زیادی همراه است چرا که معترضان معتقدند که این پول حق همه مردم است و باید همانند مردم عادی تا زمان توزیع یارانه نقدی مشمول این طرح شوند،محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به معیار حذف یارانه پردرآمدها اظهار داشت: براساس قانون یارانه باید به افرادی تعلق بگیرد که با میزان درآمد آنها سنخیت داشته باشد، از این رو معیارها و روش های اجرایی حذف یارانه پردرآمد ها در قانون مشخص و دولت مکلف به اجرای آن است ،بخش عمده حذف یارانه بگیران مربوط به دهک های بالای جامعه می شود که شامل گروه های تجار،صاحبان مشاغل آزاد با درآمد سالیانه بیش از 35 میلیون تومان،نمایندگان مجلس، اعضای هئیت علمی دانشگاه و پزشکان می شود.
پورابراهیمی با اشاره به اینکه حذف یارانه پردرآمدها 30 درصد منابع را به دولت باز می گرداند، ادامه داد: با توجه به پرداخت سالانه 42 هزار میلیارد تومان یارانه به اقشار جامعه باید گفت که با حذف دهک های پردرآمد 12 هزار میلیارد تومان منابع در اختیار دولت قرار می گیرد که این رقم را می تواند به طرح های عمرانی، تولید و حوزه اشتغال جوانان اختصاص دهد
عادل آذر رئیس دیوان محاسبات کشور در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار نما گفت: تفریغ بودجه سال 94 نشان می دهد دولت توانسته 3 میلیون و 230 هزار نفر از افراد پردرآمد و خانواده های پردآمد را شناسایی کرده و آنها را حذف کند.
وی افزود: صرفه جویی حاصل از حذف این تعداد افراد حدود هزار میلیارد تومان بوده است.
عادل آذر تصریح کرد: قانون الزام دارد که دولت باید دهک های پردرآمد را شناسایی کرده و به تناسب میزان درآمد آنها، پرداخت یارانه را انجام دهد و دهک های بالا را حذف کند.
رئیس دیوان محاسبات کشور اضافه کرد: اما واقعیت این است که نتیجه بررسی و تفریغ بودجه ما نشان می دهد که دولت در این موضوع موفق نبوده است.
وی گفت: ما دلیل موفق نبودن دولت را در این می دانیم که این قانون با توجه به نظام اقتصادی ثبت اطلاعات خانوارها و اشخاص از نظر درآمد و نظام گردش اطلاعات اقتصادی و سیستم های ثبت اطلاعات اقتصادی قادر به انجام این کار نیست، چون در ابتدا باید نظامات مربوط به ثبت اطلاعات و درآمد اقتصادی افراد را شناسایی کرده و مستقر کنیم و بعد به دولت تکلیف کنیم.
رئیس دیوان محاسبات کشور افزود: یعنی اگر در حال حاضر به دیوان محاسبات بگویید چرا دولت موفق نشده این حکم قانونگذار را انجام بدهد میگوییم قانون شرایط اجرا را ندارد.
وی گفت: در واقع نظام اقتصادی ما برای ثبت اطلاعات اقتصادی افراد و خانوار ها ناقص است و به گونه ای است که شما نمی توانید اطلاعات کافی را برای این که یک فرد چقدر درآمد دارد را داشته باشید.
عادل آذر افزود: این موضوع هدف قانونگذار و خواست دولت است که هم در برنامه پنجم و هم در برنامه ششم توسعه وجود داشته و دارد و در برنامه بودجه سال 96 هم استقرار نظامات اقتصادی و زیرساخت های ثبت اطلاعات اقتصادی پیش بینی شده است.
وی تصریح کرد: شناسایی دهک های پردآمد و حذف این افراد هم خواست دولت است و هم خواست مجلس اما در این موضوع کمی عقب هستیم که باید بیشتر کار کنیم.
همچنین طبق برنامه ششم دولت موظف شد در طول اجرای قانون برنامه هرسال حداقل مستمری مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی را علاوه بر یارانه موجود متناسب سطح محرومیت،20 درصد حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار و از محل منابع هدفمندسازی یارانه‌ها‌ و حذف خانواده‌ها‌ی پردرآمد در ردیف بودجه خاص سنواتی از طریق سازمان‌ها‌ی مذکور پرداخت نماید.

۱۳۹۵/۱۱/۲۷

اخبار مرتبط