واكنش سازمان ملل به جنایات در سوریه

برخی منابع دیپلماتیك از تشكیل هیاتی جدید در سازمان ملل جهت فراهم كردن مقدمات برگزاری جلسات محاكمه عاملان جنایات جنگی انجام شده در سوریه خبر دادند.

به گزارش نما ، ایسنا به نقل از رویترز نوشت: مجمع عمومی سازمان ملل در دسامبر گذشته به تشکیل هیاتی در این سازمان که مسئول فراهم کردن مقدمات برگزاری جلسات رسیدگی به جنایات جنگی صورت گرفته در سوریه و محاکمه عاملان ‌آنها باشد، رای مثبت داد و قرار است آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان در ماه جاری میلادی قاضی و یا دادستانی را برای ریاست این هیات تعیین کند.

یکی از مسئولان هیات حمایت از حقوق بشر سازمان ملل پیش‌بینی کرد که این هیات به زودی با گروه کوچکی کار خود را آغاز ‌کند.

وی افزود: گروه مذکور به بررسی و تحلیل اطلاعات موجود و تنظیم و آماده‌سازی پرونده‌هایی درباره فجیع‌ترین جنایات جنگی و ضد بشری و کشتارهای صورت گرفته در سوریه که در سطح جنایات بین‌المللی قرار می‌گیرند، خواهد پرداخت و مسئولان این جنایات را مشخص خواهد کرد.

با توجه به اینکه این هیات خود نمی‌تواند جلسات محاکمه را برگزار کند، تنها پرونده‌های مربوطه را که امکان استفاده برخی کشورها و یا دادگاه کیفری بین‌المللی از آن‌ها طی جلسات احتمالی محاکمه وجود دارد، آماده می‌کند.

کمیته حقیقت‌یاب سازمان ملل از سال 2011 تاکنون 20 گزارش مختلف درباره موارد نقض حقوق بشر در سوریه جمع‌آوری کرده که در آنها طرف‌های مختلف درگیری به ارتکاب جرایم مختلفی متهم شده‌اند.

کارشناسان حقوقی و فعالان و حامیان حقوق بشر نیز از تشکیل هیات مذکور استقبال کرده و آن را گامی بسیار مهم دانستند.

۱۳۹۵/۱۱/۲۹

اخبار مرتبط