محمد مهدی زاهدی در گفتگو با نما:

ارتباط صنعت با دانشگاه از سوی مسئولان جدی گرفته نمی شود

عکس خبري -ارتباط صنعت با دانشگاه از سوي مسئولان جدي گرفته نمي شود

رئیس كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در میان مسئولان هنوز این باور وجود ندارد كه فرهنگ كار مشترك میان صنایع و دانشگاه باید ایجاد شود تا بتوان با همكاری و هماهنگی این دو نهاد مشكلات كنونی كشور را از پیش رو برداشت.

محمد مهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و نماینده مردم کرمان و راور در خانه ملت، در گفتگو با نما، در رابطه با نحوه اجرای اقتصاد مقاومتی درشرکت دانش بنیان و پژوهشگاه های علمی، گفت: برای این که بتوانیم اقتصاد دانش بنیان را در کشور نهادینه کنیم نیاز به چند اقدام اساسی در کشور داریم که یکی از این اقدامات قوانین لازم که همان ریل گذاری در این زمینه می باشد و دیگر این که نظام آموزشی کشورمان اعم از آموزش پرورش و آموزش عالی می بایست در جهت پویایی بر روی ریل قانون قرار گیرد.
وی افزود: به عبارتی می توانیم بگوییم که نظام آموزشی کشورمان که صرفا بر اساس استفاده از مهارت خلاقیت و نوآوری است باید با قرار گرفتن بر روی ریل قانونی بتواند تغییر استراتژی بدهد تا بتواند مسیر خود را ادامه دهد.
زاهدی ادامه داد: بایستی صنایع کشورمان اعم از وزارت صنایع دفاع، نیرو و تمامی بخش خصوصی و دولتی و دانشگاهیان به این باور برسند که دانشجویان و دانشگاهیان می توانند نیازهای آنان را برطرف کنند.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات، گفت: جامعه دانشگاهی و اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پروژه های تحقیقاتی و رساله های دانشجویی می توانند به سمت و سوی حل مشکلات هدایت شوند یا این که نیازهای کشور در یک حوزه را رفع کنند.
وی گفت: دولت باید نسبت به شرکت های دانش بنیان و مراکز پژوهشی اقداماتی را انجام دهد اقدامات صورت گرفته در بستری قرار بگیرند که که بتوان در ان بستر ایده را به محصول تبدیل کرد
زاهدی با تأکید بر این مطلب که ریل گذاری ها در جهت اجرای اقتصاد مقاومتی در حوزه شرکت های دانش بنیان در کشور آغاز شده است، گفت: قوانین بالا دستی و نقشه علمی کشور و در قوانین دائمی و برنامه ششم توسعه که از جمله ریل گذاری های برای بهره برداری از شرکت های دانش بنیان به شمار می روند در کشور از سوی نمایندگان انجام شده است.
وی در ادامه به بحث های اجرایی اشاره کرد و بیان داشت: در بحث های اجرایی نیز صندوق نوآوری در جهت کمک به شرکت های دانش بنیان تاسیس گردیده و مبالغی پول هم در این صندوق ها واریز گشته و همچنین پارک های علم فن آوری در همه استان ها ایجاد شده اما دانشگاه و صنایع نتوانسته اند ارتباطات مناسبی در جهت رفع نیازها با استفاده از قوانینی که در مجلس تدوین شده است، ایجاد کنند.
زاهدی در خاتمه گفت: در میان مسئولان هنوز این باور وجود ندارد که فرهنگ کار مشترک میان صنایع و دانشگاه باید ایجاد شود تا بتوان با همکاری و هماهنگی این دو نهاد مشکلات کنونی کشور را از پیش رو برداشت.

۱۳۹۵/۱۲/۲۴

اخبار مرتبط