اجاره صندوق امانات، آسودگی خیال

در حالی كه به روزهای پایانی سال نزدیك و سفرهای نوروزی در میان خانوادهها افزایش می یابد مسئولان نیروی انتظامی برای ایام عید نوروز توصیه كردند تا طلا و جواهرات و دارایی‌های با ارزش خود را در صندوق‌های امانات بانك‌ها نگهداری كنند.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری میزان، صندوق‌های امانات در بسیاری از کشورهای جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد اما ایرانی‌ها عمدتا علاقه دارند تا اموال با ارزش آن‌ها زیر سر خود باشد و در شرایط به خصوص دیگر متوصل به گاوصندوق‌های منازل یا محل کسب خود می‌شوند.

در مجموع اکثر بانک‌ها در برخی از شعب به ویژه شعب مرکزی مراکز استان‌های کشور به ارائه صندوق امانات می‌پردازند، صندوق‌هایی که در سه تا 5 سایز خیلی بزرگ، بزرگ، معمولی، متوسط و کوچک طراحی شده‌اند و هر کدام قیمت اجاره و ودیعه متفاوتی دارند، اما نکته اشتراک تمام این صندوق‌ها آن است که تنها به مشتریان ارزنده یا به عبارت دیگر به مشتریان ویژه تعلق می‌گیرد و شرط هر کدام از بانک‌ها برای آنکه لقب مشتری ارزنده را به فرد اعطا کنند تا حدودی متفاوت است.

به صورت کلی برای آنکه یک فرد صندوق امانات از بانک دریافت کند باید مشتری ویژه به حساب بیاید که مشتریان ویژه، با توجه به گردش حساب یا حداقل موجودی سه ماه اخیر آن‌ها باید در حدود 8 میلیون تومان باشد، از سوی دیگر تمام صندوق‌ها به صورت یک ساله اجاره داده می‌شود که باید در ارزان‌ترین حالت اجاره 100 هزار تومانی و 800 هزار تومان ودیعه پرداخت کرد، لازم به ذکر است که اجاره صندوق امانات نیاز به سپرده گذاری 5 تا 12 میلیون تومانی دارد که به گفته متصدی یکی از بانک‌های خصوصی بانک به سپرده 5 تا 12 میلیونی سود ارائه می‌دهد اما برای ودیعه اجاره صندوق نباید سودی متصور شد.

نکته قابل تامل در این زمینه آن است که اگر فرد برای مدت کمتر از یکسال از این صندوق‌ها استفاده کند باز هم باید مبلغ اجاره یک ساله را به بانک پرداخت کند.

البته بانک‌ها نرخ‌های کمتری را برای جذب مشتری ارائه می‌کنند که از این موارد می‌توان به نرخ اجاره یک صندوق با ابعاد 30، 50 و 9.1 سانتی متر اشاره کرد که مبلغ اجاره آن 38 هزار و 220 تومان و مبلغ ودیعه 305 هزار و 760 تومان اعلام شده است.

در این رابطه نظر مردمی بر آن است که شرایط بانک‌ها تا حدودی برای اجاره صندوق‌های امانات سخت است و نگهداری طلا و جواهر در گاوصندوق‌های به روز خانگی و محل کسب و کار راحتتر است.

صابر 35 ساله بر این باور است که هزینه اجاره و رهن صندوق‌های امانات در اکثر بانک‌ها معقول است اما مبلغ سپرده بانکی آنچنان قابل قبول نیست و از سوی دیگر این خدمت به عنوان یک خدمت ارزش افزوده برای مشتریان هر بانک محسوب می‌شود.

با این تفاسیر می‌توان گفت که حجم قابل توجهی از افراد محل‌های امن خود را به صندوق‌های امانات را ترجیح می‌دهند. در مجموع می توان گفت اکر بانکی بدون دریافت سپرده بانکی، صندوق امانات ارائه دهد، منطقی و به نظر می‌رسد که افراد طالب اجاره صندوق باشند، زیرا برخی از شعب بانک‌های ارائه دهنده صندوق امانات از پر بودن ظرفیت صندوق‌های خود خبر داده‌اند.

۱۳۹۵/۱۲/۲۹

اخبار مرتبط