اختصاصی نما:

دولت از هدفمندی یارانه ها بهره برداری سیاسی می كند

عکس خبري -دولت از هدفمندي يارانه ها  بهره برداري سياسي مي کند/

كاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: متاسفانه از یارانه ها فقط جهت بهره بردای سیاسی استفاده شد در حالی كه باید صرف اشتغال و سلامت و بهبود بازار كسب و كار و رسیدگی به محرومان می شد.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص عوامل بوجود آمدن بیکاری و راه حل آن گفت: بر اساس اطلاعات بدست آمده از وزارت کار و تامین اجتماعی حدود 3 میلیون نفر از فارغ التحصیلان دانشگاهی با پدیده بیکاری مواجه هستند، که باید دید با توجه به رکودی که با آن مواجهیم چگونه می توان آن را مهار کرد.
وی دیون بانکی شرکت ها را یکی از دلایل مهم بیکاری دانست و گفت: بسیاری از پیمانکاران نتوانستند طلب خود را از کارفرمایان بستانند، به همین دلیل هم ادامه کار برایشان میسر نبود و در نهایت شرکت ها ورشکست شده اند.
مهندس میرسلیم با اشاره به بدهکاری دولت افزود: این بدهی بالغ بر 600 هزار میلیارد تومان است که باید پرداخت شود تا بتوانیم تسهیلاتی را در اختیار طلبکاران قرار دهیم و از توسعه بیکاری در کشور جلوگیری کنیم. البته دولت با تامین 15 هزار میلیارد تومان گامهای مختصری در این خصوص برداشته است که عملا درست پرداخت نشده یا اثر گذار نبوده است.
وی ایجاد رونق اقتصادی در بازار کار و فعالیت را از دیگر عوامل مبارزه با بیکاری در کشور عنوان کرد و بیان داشت: موضوع مالیات و تامین اجتماعی و مشکلات قانونی که بر سر راه توسعه اقتصادی وجود دارد بسیار حائز اهمیت است چرا که اگر در فرایند تولید قائل به ارزش افزوده هستیم نباید تولید کنندگان را در این فرایند درگیر کنیم تا ناچار بشوند به راه های انحرافی کشیده بشوند.
وی ادامه داد: اگر بناست مسئله تامین اجتماعی به بهترین نحو انجام شود، نباید بر گرده ی کارآفرینان قرار بگیرد بلکه این قوانین باید در جهت تسهیل کار کارآفرینان و تولید کنندگان (اعم از تولید کنندگان صنعتی و تولیدکنندگان کشاورزی) باشد.
میرسلیم در خصوص مسئله اشتغال و لزوم فراهم نمودن امکانات برای جوانان، به صنعت ایرانگردی اشاره کرد و اظهار داشت: پدیده ایرانگردی هم متوجه ایرانیان است و هم مسافران خارجی، که می توان با شناسایی مجموعه جایگاه های میراثی که در کشور به ثبت رسیده است و با فراهم نمودن خدمات راهنمایی، پذیرایی، اسکان و ..در این زمینه رونق اقتصادی ایجاد کرد و جوانان را به کار گماشت.

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به حمایت دولت از بانک های خصوصی و بنگاه ها افزود: دولت باید به بانک هایی که دیونشان پرداخت نشده، کمک کند تا فشار بانکی به آنها تحمیل نشود چرا که بسیاری از بنگاه ها بدلیل داشتن بدهی نتوانستند حقوق کارکنان را پرداخت کنند و تعطیل شده اند. لازم است بدانیم مطالبات آنها چیست و اگر هم قابلیت احیا دارند با برگرداندن نیروها به کار، مجددا فعالیت خود را از سر خواهند گرفت. همچنین لازم است بین زمان شروع فعالیت اقتصادی و بازپرداخت های وامی به بانک ها فاصله ایجاد کرد که این کار بر عهده ی دولت است.

وی اضافه کرد: اگر کارگاه هایی در همین وضع موجود بخواهند مبادرت به استخدام کنند، لازم است به مدت 6 ماه دولت حداقل دو پنجم حقوق کارگران را برعهده بگیرد و پس از ایجاد امنیت و اعتماد، نوبت سرمایه گذاری است. اینگونه فضای کار از التهاب خارج می شود و نه تنها سرمایه گذار داخلی اعتماد می کند بلکه سرمایه گذار خارجی نیز به این نکته پی می برد که ایران به مرحله شکوفایی رسیده است که دادن تضمین به آنها بر عهده بانک مرکزی می باشد تا سرمایه گذاران بدانند که اصل سرمایه آنها از بین نخواهد رفت و سودشان محفوظ خواهد ماند.
مهندس میرسلیم در ادامه گفت: در این صورت نه تنها اقتصاد کشور را نجات می دهیم بلکه می توانیم ایجاد اشتغال کنیم و از پتانسیل و مزیت هایی همچون نفت و گاز که در کشور بلا استفاده مانده، به نحو احست بهره برداری کنیم که بدین منظور لازم است بجای خام فروشی، از آنها در صنایع پتروشیمی استفاده کرد و بجای وارد کردن کالا، از کالاهای داخلی استفاده کرد.
وی در خصوص کالای قاچاق، به لزوم برخورد قاطع دولت با کالای قاچاق اشاره کرد و اظهار داشت: قاچاق کلان سازماندهی شده بالغ بر 15 میلیارد دلار مربوط به قاچاق کنندگان خرد نیست و مربوط به قاچاق کننده های کلان است و جلوگیری از این امر باعث می شود مردم برای تامین نیازهای خود به بازار مراجعه کنند و از کالای داخلی استفاده کنند.
کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص واردات بی رویه کالا، اذعان کرد: واردات بی رویه از چین و ترکیه بازار ما را در خود غرق کرده است و مانع عرض اندام کالای داخلی شده است. البته واردات چند درصدی کالا ضرورت دارد تا تولیدکنندگان بفکر بیفتند که کیفیت کالای خود را بالا ببرند و جنسی را عرضه کنند که قابلیت رقابت داشته باشد.

مهندس میرسلیم پیرو سیاست های نظام در خصوص هدفمند کردن یارانه ها گفت: متاسفانه یک بند از این قانون را آنهم بدون تدبیر مناسب اجرا کردند و از باقی بندها غفلت کردند، در حالی که مجموعه درآمدهایی که از یارانه بدست می آید حدود 80 هزار میلیارد تومان است و باید اقداماتی صورت بگیرد که این مبلغ موثرترین کارایی اش را بروز دهد.
وی ادامه داد: بخشی از درآمد حاصل از یارانه ها باید برای کمک به محرومان استفاده شود. چرا که درآمد این قشر که جزء دهک اول و دوم هستند، برای جبران هزینه هایشان کفایت نمی کند اما اصل این مبالغ قرار بود گران تر شدن انرژی و مواد اولیه را جبران کند.
اوهمچنین در این خصوص به کارت سوخت اشاره کرد و بیان داشت: ما بوسیله کارت سوخت توانستیم این قضیه را اداره کنیم به این صورت که یارانه نقدی صرف جبران افزایش قیمت ناشی از افزایش سوخت بشود و مازاد آن در حساب فرد به عنوان سرمایه باقی می ماند.
مهندس میرسلیم پرداختن به قضیه تولید را یکی دیگر از عوامل موثر واقع شدن یارانه ها دانست که باعث شد کارفرماها با افزایش قیمت سوخت و انرژی، با افزایش هزینه ها مواجه شوند و این درآمدهای ناشی از عواید یارانه ها خسارت هنگفتی به بار آورد و موجبات تضعیف اشتغال را فراهم آورد.
کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به استفاده از درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه ها در حوزه بهداشت و درمان اشاره کرد و افزود: متاسفانه از یارانه ها فقط جهت بهره بردای سیاسی استفاده شد در حالی که باید صرف اشتغال و سلامت و بهبود بازار کسب و کار و رسیدگی به محرومان می شد.
وی با بیان این که دلیلی بر قطع یارانه ها وجود ندارد، طرح تشویقی کردن یارانه ها را مطرح کرد و افزود: همان یارانه را منتها برای افزایش تولید به فرد بدهیم. مثلا اگر یک کشاورز سال گذشته از هر هکتار زمین 900 کیلو گندم به ما داده و امسال حجم آن به 950 کیلو رسیده است، آن 50 کیلو را 3 برابر قیمت از او بخریم. در عرصه صنعت نیز در ازای افزایش تولید پاداش هایی تحت عناوین مختلف به افراد تعلق گرفته است و خدمات نیز این کار میسر است. مثلا اگر کارمندی پاسخگوی 100 الی 200ارباب رجوع است، می توان به او یارانه تشویقی داد.
مهندس میرسلیم با اشاره به واگذاری یارانه به تولید کنندگان و محصولاتشان، گفت: حتی می توان به کارکنان شرکتی که بهره وری بیشتری داشته باشند، هم میتوان تشویقی داد.
وی اضافه کرد: درآمد حاصل از افزایش قیمت ها باید صرف دو کار شود، اول اختصاص دادن مابه التفاوت به کسانی که نیازمند هستند و دوم کمک به کسانی که میزان بهره وری خود را افزایش دهند. مثلا حتی اگر به دهک اول و دوم کمک میکنیم، آن مبلغ برایشان اعتبار محسوب شود، اعتباری که بتوانند از آن برای جبران مابه التفاوت بهای مصرفی شان هزینه کنند و در صورت استفاده نکردن از کل مبلغ، در حسابشان محفوظ خواهد بود و سرمایه محسوب می شود که هم میتوانند از سودش استفاده کنند و هم بانک از آن برای بخش تولید استفاده کند.

۱۳۹۶/۲/۲۷

اخبار مرتبط