فیاضی در گفتگو با نما مطرح كرد:

دست اندركاران كرسنت مجریان توتال/ متن قرارداد با توتال نباید محرمانه باشد

عکس خبري - دست اندرکاران کرسنت به دنبال توتال/ متن قرارداد با توتال  نبايد محرمانه باشد

نماینده سابق مجلس گفت: در قراردادهای شركت بدسابقه نفتی توتال بارها موضوعاتی از قبیل رشوه و رانت دیده شده است.

عبد الوحید فیاضی، نماینده مردم نور و محمود آباد در مجلس نهم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری نما، با اشاره به قرارداد توتال و سهم توتال در قرار داد با قطر از برداشت و استخراج نفت، گفت: قرارداد توتال با ایران از جهات مختلف قابل بحث است و نمایندگان مجلس نباید به سادگی از کنار این نوع قرارداد عبور کند.
وی شرکت توتال را یک شرکت دلال برشمرد و اذعان داشت: در قراردادهای شرکت بدسابقه نفتی توتال بارها موضوعاتی از قبیل رشوه و رانت دیده شده است.
این نماینده ادوار تصریح کرد: شرکت توتال از جمله شرکت هایی است هر زمان تحریمی علیه ایران از سوی آمریکا و دیگر کشورها صورت می گیرد در تحریم کردن گوی سبقت را از همه می رباید.
فیاضی در ادامه به ابهام قرارداد ایران با توتال اشاره کرد و اظهار داشت: توتال بدون این که بخواهد در مناقصه شرکت کند با وزارت نفت کشورمان قراردادی 25 ساله منعقد کرده است.
وی گفت: در تاریخ نداریم قراردادی با شرکتی منعقد شود که سهم شرکت از آورده در میدان نفتی مشترک هفتاد درصد باشد.
وی در ادامه با طرح پرسشی مبنی بر این که مگر می شود پیمان کاری میدان نفتی مشترک با دو کشور همزمان قرارداد منعقد کند؟ گفت: توتال که امروز با قطر فعالیت دارد هنوز مشخص نکرده است که از میدان نفتی مشترک میان ایران و قطر چگونه می خواهد بهره برداری کند؟
نماینده مردم نور و محمود آباد در خانه ملت در ادامه تصریح کرد: شرکت توتال باخت قرارداد خود با قطر را از طریق ایران جبران می کند و تمام هزینه های تولید و بهره برداری این شرکت از سهم قطر از جیب ایران پرداخت می شود.
وی با تأکید بر این مطلب که قرارداد توتال با ایران کاملا محرمانه منعقد شده است و تنها بخشی از اطلاعات آن منتشر شده است گفت: نمایندگان ضرورت دارد تا نسخه اصلی قرارداد را مطالعه و با دقت مورد بررسی قرار دهند.
فیاضی ادامه داد: بخشی از افرادی که در کرسنت نقش داشتند در نحوه انعقاد قرارداد اخیر دخالت داشتند و با این نوع عقد قرار داد بعید است به توسعه فن آوری استخراج وتولید نفت توجه شده باشد.
نماینده ادوار مجلس ادامه داد: از آنجایی که معاونین وزارت نفت معتقدند اگر تحریم های جدیدی علیه ایران منعقد شود ظرف یکساعت قرار داد توتال با ایران نیز فسخ خواهد شد اما معلوم نیست که آیا جبران خسارت در قرار داد با توتال در نظر گرفته شده است؟
فیاضی گفت: در قرار داد توتال با ایران، مسئولین وزارت نفت منویات رهبری عدم خام فروشی را زیر پا گذاشته اند و 25 سال سرمایه و منافع ملی کشور را در اختیار شرکت دلالی همچون توتال قرار می دهند.
وی در خاتمه اظهار داشت: نمایندگان مجلس در رابطه با قرارداد Ipc می بایست مقتدر تر ورود پیدا می کردند تا دیگر تخلفات در قرارداد های وزارت نفت با شرکت های نفتی را در آینده شاهد نباشیم.

۱۳۹۶/۴/۲۴

اخبار مرتبط