ظریف: آمریكا در توافق هسته‌ای كوتاهی كرده است

به گزارش نما - ایرنا نوشت: محمد جواد ظریف وزیرامور خارجه ایران روز یکشنبه در مصاحبه ای که شبکه تلویزیونی سی ان ان با وی انجام داد، گفت: ایران به توافق هسته ای صادقانه و بطور کامل عمل کرده، اما آمریکا در عمل به سهم خود از توافق کوتاهی کرده است.

ظریف که برای شرکت در نشست مجمع عالیرتبه سیاسی سازمان ملل به نیویورک آمریکا سفرکرده است، روز یکشنبه در گفت وگو با مجری شبکه تلویزیونی سی ان ان درپاسخ به این سوال که نامه ای ازسوی چهار سناتور آمریکایی نگاشته شده و در آن ایران به عدم پایبند بودن به تعهدات خود در برجام متهم شده است، گفت : زمانی که مذاکرات هسته ای را به نتیجه رساندیم تصمیم گرفتیم که آژانس بین المللی انرژی اتمی تنها مرجع قابل قبول برای نظارت بر اجرای ابعاد فنی برنامه جامع اقدام مشترک باشد. آژانس بین المللی انرژی اتمی از زمان اجرای برجام تاکنون 7 بار تاکید کرده است که ایران کاملا به تعهدات خود در برجام پایبند بوده است .
وی افزود:ایران به توافق صادقانه و به طور تمام و کمال عمل کرده است. متاسفانه ما نتوانستیم همین بیانیه را در مورد آمریکا صادر کنیم، آمریکا در عمل به سهم خود از توافق کوتاهی کرده است.


اقدام ترامپ در هامبورگ نقض متن برجام است
وزیر خارجه ایران افزود:به عنوان مثال زمانی که کاخ سفید چند روز پیش بیانیه ای صادرکرد مبنی بر اینکه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا از حضورش در هامبورگ در جریان نشست گروه 20 استفاده کرد تا رهبران کشورهای دیگر را از تعامل بازرگانی با ایران منصرف کند، این تخطی نه از روح توافق بلکه از متن برجام است ومن معتقدم که آمریکا باید خود را به عمل به تعهدات توافق مجاب کند.
وی ادامه داد:ایران به توافق عمل کرده و این مساله مورد تایید آژانس قرار گرفته است. آژانس تنها نهاد مسوول برای نظارت و تایید است و تائید کرده که ایران به توافق پایبند بوده است.

دانش غنی سازی ممکن نیست از ایران گرفته شود
ظریف گفت: اجازه بدهید در اینجا اشاره کنم که توافق، ایران را از ادامه برنامه صلح آمیز هسته ای اش باز نمی دارد. توافق کاملا روشن است، حق ایران را برای غنی سازی به رسمیت می شناسد. این غنی سازی برای اهداف صلح آمیز است و به اعتقاد من، این دانشی است که از طرف ایران در داخل و به واسطه تلاش دانشمندان ما به دست آمده است، ممکن نیست از ایران گرفته شود و بهترین راه، نظارت بر آن است.

ظریف افزود: ایران در طول توافق و قبل از آن روشن کرد که برنامه تسلیحاتی ندارد. آژانس بار دیگر تایید کرده است که اتهامات در مورد ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران، بی اساس بوده و تصمیم گرفت این فصل را ببندد.

وی گفت: ایران قبل ازتوافق ودرجریان مذاکرات ودر توافق تاکید کرده است که برنامه هسته ای ما هیچ گاه ابعاد نظامی نداشته است. آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در گزارش های خود تاکید کرده است که برای اثبات ادعاها درباره ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران (PMD ) سندی پیدا نکرده است لذا آژانس بین المللی انرژی اتمی تصمیم گرفت که آن را ببندد. من فکر می کنم که عده ای عمدا به دنبال هراس افکنی هستند. ایران تاریخ کاملا روشن و مشخصی دارد.

وزیرخارجه گفت: ایران قربانی سلاح شیمیایی بوده است و هرگز سلاح شیمیایی را به کار نگرفت. ایران در جهت ساخت سلاح کشتار جمعی حرکت نکرده، زیرا به اعتقاد ما، نه تنها این مساله برخلاف ایدئولوژی ما است، بلکه امنیت ما را نیز تامین نمی کند. ما معتقدیم که سلاح هسته ای باید تهدیدی برای امنیت باشد به جای اینکه یک موهبت برای امنیت ما باشد.

حمایت ایران از سوریه در راستای مخالفت با افراط گرایی و ترویسم است
مجری سی ان ان در ادامه از ظریف پرسید: ایران نزدیکترین متحد سوریه است، شما به سوریه نیروی شبه نظامی فرستادید و از اسد حمایت کردید، مساله اساسی این است که بخش زیادی از سوریه اسد را قبول ندارد و بخش زیادی از کشور در کنترل اسد نیست. از سوی دیگر آنها توانایی سرنگونی اسد را ندارند ، چه راه حلی برای این وضعیت وجود دارد؟
ظریف پاسخ داد: ابتدا اجازه بدهید بگویم که سیاست ما در قبال سوریه، افغانستان و عراق و جاهای دیگر درمنطقه همواره یکسان بوده است.ما مخالف تروریسم وافراط گرایی هستیم. ما به یاری و کمک دولت ها می آییم. ما به شدت مخالف القاعده و طالبان بودیم. ما به کمک عراقی ها آمدیم؛ هم در اربیل و هم در بغداد تا مانع از تسلط داعش بر آنجا شویم. در سوریه هم همین کار را کردیم.

در این هنگام،مجری سی ان ان گفت: شما هیچ یک از گروههایی را که با اسد می جنگند، اپوزیسیون مشروع نمی دانید.
ظریف بلافاصله پاسخ داد: شاید در سوریه، اپوزیسیون مشروع وجود داشته باشد. به همین دلیل سال 2013 من به عنوان وزیر خارجه یک راه حل چهار ماده ای ارائه دادم که بعدا مبنای قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل شد. این راه حل چهار ماده ای برای آن است که واقع بین باشیم و به جای در جا زدن در بحث هایی که باعث کشدار شدن مناقشه و طولانی شدن کشتارها و بی خانمان شدن مردم شده است، پیشرفت کنیم. باید واقع بین باشیم و به عوامل بیندیشیم.

ظریف درباره بخش اول این طرح گفت: نخست، آتش بس. به اعتقاد من ما به یک آتش بس نیاز داریم. بعضی ها شروطی برای آتش بس تعیین می کنند. اما روشن است که ما باید تلاش کنیم تا یک آتش بس جامع برقرار شود؛ به ویژه در مقابل گروه هایی که توسط شورای امنیت، تروریست تلقی می شوند، از جمله داعش و النصره. علاوه براین، با آتش بس، کمک های انسان دوستانه هم مطرح می شود که امری ضروری است. اوضاع درسوریه فاجعه بار است.افراد از دو طرف در رنج هستند. بنابراین مهم است که کمک های بشردوستانه ارائه شود.

ظریف افزود:بخش دوم آن طرح، تشکیل دولت وحدت ملی است؛ دولتی که دربرگیرنده دولت فعلی سوریه و آن دسته از اپوزیسیون باشد که نگران آینده سوریه هستند و می خواهند در آینده سوریه مشارکت داشته باشند.
ظریف بخش بعدی طرح ایران برای سوریه را چنین تشریح کرد: قسمت سوم طرح ما، اصلاح قانون اساسی است؛ به طوری که قدرت دولت دریک نهاد متمرکز نشود. قدرت باید به نحوی تقسیم شود که درآینده مردم احساس کنند سهمی از آن دارند. در وضعیتی با حاصل جمع صفر نمی توان چیزی را حل کرد. بازی های با حاصل جمع صفر تبعات منفی دارد. بنابراین، پس از این، انتخابات بر اساس قانون اساسی مطرح می شود.

ظریف تاکید کرد: قطعنامه 2254 مبنای این مساله است. باید از تعیین پیش شرط برای اوضاع سوریه اجتناب کرد. باید به سوری ها اجازه داد خودشان تصمیم بگیرند. اگر افرادی اعتقاد دارند که دولت فعلی سوریه برای سوری ها پذیرفتنی نیست پس باید بر انتخابات آزاد و عادلانه تاکید کنند تا در نتیجه برگزاری انتخابات افرادی که امروز کشور را اداره می کنند، انتخاب نشوند. نکته این است که همه چیز به اصلاح قانون اساسی بستگی دارد. اگر اصلاح قانون اساسی، قدرت را از یک نهاد بگیرد پس نباید نگران این بود که چه کسی رئیس جمهوری است زیرا نهادهای دیگری هستند که مسئولیت هایی را برعهده دارند.

پیشنهاد می کنیم درگیری های یمن با یک طرح چهار ماده ای پایان یابد
مجری سی ان ان در ادامه گفت که می خواهم در باره یمن سئوال کنم که گزارش ها از افزایش حمایت ایران از حوثی های یمن در واکنش به افزایش حمایت عربستان (از طرف مقابل) حکایت می کند؟، ظریف پاسخ داد: در باره یمن باید بگویم پیش از شروع حملات هوایی بدون منطق عربستان سعودی به مردم بی گناه یمن درآوریل 2015 که تاکنون 2 سال طول کشیده وادامه یافته است، همه در عربستان سعودی امیدوار بودند که این جنگ ظرف 2 هفته پایان یابد.
ما پیشنهاد می کنیم که این درگیری با یک طرح چهار ماده ای پایان یابد: برقراری آتش بس، کمک های انساندوستانه،گفت و گو میان مردم یمن و استقرار دولتی بر اساس خواست مردم این کشور.

وی ادامه داد: ما بر این باوریم که باید این واقعیت را در یک جمله به عنوان تنها راه حل همه این منازعات بپذیریم که هیچ راه حل نظامی برای این درگیری ها وجود ندارد.آشکار است که برخی از متحدان شما یعنی ایالات متحده در منطقه (ذکریا:عربستان سعودی) می خواهند از نظر نظامی و با استفاده از حداکثر نیروی نظامی آمریکا در این درگیری ها پیروز شوند و این مشکل اصلی است.
مجری سی ان ان به مقاله ای از نیویورک تایمز که در آن هوشیار زیباری وزیر امور خارجه پیشین عراق گفته است که ایران اکنون کاملا برعراق مسلط شده ونفوذ دارد، با اینکه آمریکا در عراق جنگید، اما ایران بزرگ ترین برنده این جنگ است، اشاره کردوظریف پاسخ داد:اطمینان دارم،کسی که این مقاله نیویورک تایمز را نوشته، یک جمله از گفته من برگزیده است. ایران برای مردم عراق تصمیم نمی گیرد. بارزانی بارها در تلویزیون گفته است: هنگامی که اربیل هدف حملات داعش قرار گرفت، کردها از بسیاری از کشورهای جهان درخواست کمک کردند، اما ایران تنها کشوری بود که فورا به کمک آنان شتافت.

اگر کمک ایران به کردها و مبارزه شجاعانه کردها نبود، اربیل در برابر هجوم داعش سقوط کرده بود. همچنین اگر کمک ما و مبارزه شجاعانه مردم عراق نبود، بغداد هم سقوط کرده بود.
وزیر خارجه ایران ادامه داد: بنابراین ما به کمک آنها شتافتیم و راه درست را انتخاب کردیم. متاسفانه همسایگان ما از ابتدا طرف نادرست را انتخاب کرده اند. آنها در زمان صدام حسین از وی در جنگ هشت ساله علیه ایران حمایت کردند و به وی از منطقه و خارج از منطقه، سلاح های شیمیایی ودیگر سلاح ها را دادند. آنها همیشه گزینه های نادرست را انتخاب کرده و از داعش، افراطی ها درعراق و عناصر وابسته به القاعده حمایت کرده اند .
ظریف اضافه کرد:آنها محصولی را که کاشته اند، درو می کنند و نباید از اینکه ایران همیشه تصمیم های درستی برای کمک به مردم گرفته و اکنون توسط مردم عراق پذیرفته شده است، گله و شکایت کنند. آنها می توانند به نقل قول نادرست از سیاستمداران ادامه دهند و سوء تفاهم ایجاد کنند. این مقاله نیویورک تایمز که شما به آن اشاره می کنید، مبنی بر واقعیت نیست و من نمی دانم چگونه منتشر شده است.

۱۳۹۶/۴/۲۶

اخبار مرتبط