رایزنی‌های محرمانه اوپك و تولیدكنندگان نفت شیل

صدها شركت كوچك فعال در صنعت شیل در شرایطی شكننده مشغول به كار هستند و پیش‌بینی می‌شود حاضر به تن دادن به كاهش تولید نیستند.

به گزارش نما به نقل از خبرآنلاین، محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک چهارشنبه گذشته اعلام کرد این سازمان یخ موجود میان خود و تولیدکنندگان نفت شیل در ایالات متحده را شکسته است. این اظهارات برای فعالان بازار طلای سیاه عجیب بود. بسیاری بر این باورند که دو طرف نبردی بلندمدت را در بازار طلای سیاه آغاز کرده‌اند.

بارکیندو اعلام کرد در حاشیه کنگره جهانی نفت با تولیدکنندگان کلیدی نفت شیل دیدار کرده و این نشست موفق و سازنده بوده است؛ این کنگره امسال در شهر استانبول ترکیه برپا شده بود. گفته می‌شود نخستین نشست دو طرف در ماه مارس (اسفند) گذشته در هیوستون و در حاشیه کنفرانس سالانه انرژی «سراویک» پشت درهای بسته برگزار شده است.

شواهد کنونی نشان می‌دهد اوپک خواهان گفتگوهای جدی و گسترده‌تر با تولیدکنندگان نفت شیل ایالات متحده است. اظهارات بارکیندو ابهام‌های زیادی را مطرح کرده است. ما در صنعت شیل فاقد انسجام میان تولیدکنندگان این محصول هستیم. تعدادی از فعالان این صنعت شرکت‌هایی کوچک با چند کارگرند اما شرکت‌های غول پیکری نظیر رویال داچ شل نیز در حال فعالیت در تولید منابع شیل هستند. اکثر این شرکت‌ها عضو انجمن‌های تجاری نظیر انجمن نفت آمریکا هستند، اما آنان در بخش تعیین سیاست‌های تولید فعال نیستند.‌

هارولد‌هم، شناخته شده‌ترین فرد در صنعت شیل ایالات متحده و مدیرعامل شرکت کونتیننتال ریسورسز معتقد است: «بازیگران کوچک و متوسط انقلاب منابع شیل نمی‌توانند با تولیدکنندگانی نظیر ‌ای او جی ریسورسز، اکسون موبیل و پایونیر نچرال ریسورسز همکاری و هم‌اندیشی کنند.» از سوی دیگر، قوانین ضدانحصار آمریکا مانعی در برابر انسجام این صنعت به شمار می‌رود. در گذشته، شرکت‌های نفتی آمریکایی در زمان‌هایی خاص نظیر جنگ جهانی دوم و یا گفتگو با اوپک در سال ۱۹۷۳ میلادی(در دوران تحریم نفتی اعراب)، اجازه همکاری مشترک داشتند. حتی در صورت صدور مجوز رایزنی تولیدکنندگان بزرگ نفت شیل با رهبران اوپک و روسیه، هیچ تضمینی در مورد همراهی صدها تولیدکننده کوچک و متوسط فعال در این بازار نوظهور با آنان درباره مقدار تولید و افزایش قیمت‌ها وجود ندارد.

صدها شرکت کوچک فعال در صنعت شیل در شرایطی شکننده مشغول به کار هستند و پیش‌بینی می‌شود حاضر به تن دادن به کاهش تولید نیستند. با رشد قیمت نفت، آنان تمایل بیشتری به افزایش تولید دارند. در سه سال گذشته، این شرکت‌ها با سقوط قیمت نفت با بدهی‌های هنگفتی روبرو شده‌اند و از هر فرصتی برای بهبود حساب‌های مالی خود بهره خواهند برد.درباره موضوعات مورد بحث دو طرف اطلاعات زیادی وجود ندارد هرچند مشخص است رهبران اوپک تمایل دارند اطلاعات بیشتری در مورد رقیب کلیدی خود در بازار به دست آورند. تولیدکنندگان شیل، مانع اصلی اوپک در برابر افزایش قیمت نفت در هشت ماه گذشته بودند و هستند. با قیمت‌های کنونی، شاهد رشد حفاری در اکثر سازندهای شیل هستیم و آینده رقابت آنها در‌هاله‌ای از ابهام قرار دارد. گویی رهبران اوپک دریافته‌اند بهترین راه پیش‌بینی آینده، ساختن آن است.

۱۳۹۶/۴/۲۶

اخبار مرتبط