ارائه خدمات پیشگیری از اعتیاد به 98 هزار نفر

مدیر كل بهزیستی استان تهران گفت:خدمات پیشگیری از اعتیاد به 98هزار نفر ارائه شده كه از این تعداد477هزار و 852نفر غربالگری نابینایی،88هزار و 885نفر غربالگری ناشنوایی و 23هزارو 265نفر غربالگری ژنتیك شدند.

به گزارش نما به نقل از افکارنیوز، اصغر باقری مدیر کل بهزیستی استان تهران در نشست خبری که امروز(دوشنبه) به مناسبت هفته بهزیستی برگزار شد،اظهار داشت: سازمان بهزیستی سازمانی است که براساس ماده 20و 21قانون تشکیل شده است و خدمات مداخله ای،مشاوره ای و اجتماعی به مردم ارائه می دهد.

وی با بیان اینکه سال گذشته حدود 3میلیون و 700هزار نفر در استان تهران از خدمات بهزیستی استفاده کردند، افزود: از این تعداد 3میلیون و 250هزار نفر افراد عادی و 450هزار نفر زنان سرپرست خانوار و معلولین بودند که از خدمات مداخله ای سازمان بهزیستی استفاده کردند.

وی افزود: سازمان بهزیستی با 2هزار و 450موسسه غیر دولتی و NGO براساس ماده 26قانون تنظیم همکاری می کند.

مدیر کل بهزیستی استان تهران با اشاره به اینکه مسئولیت اجتماعی یک واژه به مفهوم حقوقی و اجتماعی است، تصریح کرد: هر فردی در جامعه دارای مسئولیت اجتماعی است و باید نگرش مردم نسبت به معلولین تغییر کند به عنوان مثال یک فرد نابینا از نظر مردم نباید فقیر و نیازمند قلمداد شود.

باقری گفت: متاسفانه در جلسه اخیر آسیب های اجتماعی که در استانداری برگزار شد فیلمی را پخش کردند که در آن فرد سالمی با زدن عینک دودی خود را نابینا نشان می داد که این موضوع نشان می دهد مردم به معلولین به چشم نیازمند و فقیر نگاه کرده و به انها کمک می کنند.

وی افزود: اگر فرد در جامعه دغدغه حضور در محیط خارج از خانه را داشته باشد نشان می دهد که جامعه دارای مشکل است و امروز مناسب سازی محیط برای حضور معلولین در جامعه کف خواسته های ما است و باید کاری کنیم فرصت های برابری اجتماعی برای همه فراهم شود.

مدیر کل بهزیستی استان تهران بیان کرد: به دلیل فقدان اگاهی خانواده ها در پذیرش معلولان مشاهده می شود که خانواده ها فرزند معلول خود را پنهان می کنند در صورتی که قانون تکلیف افراد معلول را روشن کرده است و این موضوع نشان می دهد که قبل از مناسب سازی محیط نیاز به مناسب سازی ذهن ها داریم.

باقری افزود: امروز در دیگر کشور ها کودک پیش نوبتی برای فرزند خواندگی نداریم در صورتی که در کشور ما این موضوع مطرح است و بیشتر خانواده ها به دنبال کودکان چشم رنگی هستند. متاسفانه در کشور ما کودکی که نابینا به دنیا می آید توسط برخی از خانواده ها کنار خیابان گذاشته می شود.

وی تاکید کرد:سازمان بهزیستی یک سازمان مداخله ای و غیر بیمه است.

مدیر کل بهزیستی استان تهران در رابطه با ارائه خدمات مشاوره ای گفت: خدمات مشاوره ای و آگاه سازی عمومی در گذشته در مهد های کودک،محلات ،محیط های کاری ارائه می شد که در حال حاضر خدمات مشاوره ای در محیط های کاری برعهده وزارت کار قرار گرفته است و در یک سال گذشته به 2هزار و 127کودک در مهد های کودک آموزش پیشگیری از اعتیاد داده شد و همچنین به 306هزار و 799نفر در محیط های روستایی به کمک 88 سازمان مردم نهاد مشاوره داده شد.

مدیر کل بهزیستی استان تهران افزود:خدمات پیشگیری از اعتیاد به 98هزار نفر ارائه شده که از این تعداد477هزار و 852نفر غربالگری نابینایی،88هزار و 885نفر غربالگری ناشنوایی و 23هزارو 265نفر غربالگری ژنتیک شدند.

باقری با اشاره به لزوم انجام آزمایش های غربالگری پیش از ازدواج گفت: وزارت بهداشت فقط به دنبال پیشگیری از تالاسمی است اما بهزیستی پیشگیری از معلولیت را دنبال می کند و هر زمانی که بخواهیم کاری انجام بدهیم وزارت بهداشت تصور می کند می خواهیم در خدمات این سازمان دخالت کنیم این درحالی است که خودش هم کاری انجام نمی دهد.

۱۳۹۶/۴/۲۶

اخبار مرتبط