علیلو در گفت و گو با نما مطرح كرد:

كلاف سردرگم بازار خودرو/ افزایش واردات خودرو در سایه بی توجهی دولت به تولید داخل

عکس خبري -کلاف سردرگم بازار خودرو/ افزايش واردات خودرو در سايه بي توجهي دولت به توليد داخل

یك نماینده ادوار در مجلس شورای اسلامی گفت : با توجه به مسائلی كه مطرح شد ، باید گفت واردات در حجمی منطقی قابل قبول است و افزایش آن در سایه بی توجهی دولت به این امرو تولید داخلی قرار می گیرد .

علی علیلو نماینده ادوار در مجلس شورای اسلامی در خصوص واردات خودرو به ایران در گفت و گو با نما ، گفت : واردات خودروهای خارجی به ایران به تولید داخل صدمه خواهد زد چرا که همیشه شاهد ازدیاد ورود خودرو های خارجی نسبت به خودروهای تولید داخل بوده ایم که ضرر بسیاری را برای صنعت خودرو ما در بردارد .
وی در ادامه با اشاره به فعالین صنعت خودرو که باید اولویت خود را در حمایت از تولید داخل قرار دهند ، اظهار داشت : مخالفتی برای واردات خودرو از خارج وجود ندارد اما این واردات باید در حدی باشد که تنوع منطقی را در انتخاب مردم ایجاد کند نه اینکه مقابل تولید داخل قرار بگیرد .
وی افزود : واردات خودرو همواره با رانت و انحصار همراه بوده است و طرح های مختلف برای جلوگیری از این گونه موارد تا کنون کار ساز نبوده است .
وی با اشاره به اینکه خودروسازان داخلی به‌عنوان بازیگران اصلی بازار خودرو کشور، همواره از ناحیه واردات احساس خطر کرده و خواستار مقابله با آن شده‌اند، اذعان داشت : ابزار اصلی برای کنترل واردات و دور نگه داشتن صنعت خودرو کشور از آسیب‌های کمرشکن، وضع تعرفه بوده ؛ زیرا اگر ورود خودروهای خارجی به کشور مدیریت کنترل نشود، دومین صنعت بزرگ داخلی در معرض نابودی قرار خواهد گرفت.
وی بیان داشت : به نظر می رسد برای خودروسازان داخلی باید شرایطی فراهم شود تا علاوه بر حفظ تولید داخل ،و اشتغال ، توان رقابت با صنعت خودرو کشورها را به دست آورند ؛ زیرا که نمی‌توان خودروسازی کشور را بدون تجهیز و به شکلی نا آماده روانه میدان رقابت با خارجی‌ها کرد.
وی با ارائه راهکاری در زمینه ایجاد فضای رقابتی ، عنوان داشت : با بهبود فضای کسب‌و‌کار در صنعت خودرو ، مشارکت‌های خارجی و ثبات قوانین در راستای توسعه، می‌توان خودروسازی کشور را مهیای حضور در عرصه رقابت کرد.
وی با تاکید بر اینکه اخیرا حجم واردات خودرو به ایران بسیار افزایش یافته است ، تصریح کرد : با توجه به مسائلی که مطرح شد ، باید گفت واردات در حجمی منطقی قابل قبول است و افزایش آن در سایه بی توجهی دولت به این امرو تولید داخلی قرار می گیرد .
وی افزود : بسیاری از وارد کنندگان این فرصت را مغتنم شمرده و با در اختیار گرفتن بازار انحصاری خودرو ، به بحث افزایش واردات خودرو دامن می زنند .
وی در پایان خاطر نشان کرد : در این شرایط باید فضا به سمتی برود که واردات خودرو در کنار صادرات و سرمایه‌گذاری خارجی انجام شود و ایجاد ارتباط منطقی بین تولید و واردات در صنعت خودرو بسیاری از مشکلات را حل خواهد نمود .



۱۳۹۶/۵/۱۸

اخبار مرتبط