رحمانی در گفت و گو با نما :

افزایش آمار چك برگشتی نشانه ركود اقتصاد ایران است

عکس خبري -افزايش آمار چک برگشتي نشانه رکود اقتصاد ايران است

یك نماینده ادوار در مجلس شورای اسلامی گفت : به نظر می رسد فوریت اصلاح قانون چك در كشور ضروری است ؛ چرا كه افزایش چك های برگشتی در كشور باعث بی اعتباری چك و بازار و هم بی اعتمادی مردم به شرایط اقتصادی كشور می شود.

رجب رحمانی نماینده ادوار در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با نما با اشاره به حجم بالاي پرونده‌هاي مربوط به چک‌هاي برگشتي در دادگستري‌ها ، گفت : متاسفانه در حال حاضر در کشور شاهد یک رکود عمیق در اقتصاد هستیم که یکی از دلایل آن حجم بالای چک های برگشتی می باشد .
وی در ادامه با تاکید بر اینکه بانک مرکزی باید نظارت دقیقی بر بانک ها داشته باشد ، اظهار داشت : هر بانکی که برای مشتریان خود دفترچه بانکی صادر می کند ، می تواند مبالغ مختلفی را بنویسند و این در حالیست که ممکن است مشتریان هیچ گونه زمینه مالی را نداشته باشند .
وی با اشاره به صدور چک برای مشتریان توسط بعضی از موسسات مالی ، اذعان داشت : عدم توان مالی برای پر کردن حساب توسط بسیاری از مشتریان مشکلات عدیده ای را در سیستم بانکی و چرخه اقتصادی کشور به وجود می آورد که نظارت بانک مرکزی در این زمینه بسیار لازم و ضروری است .
وی افزود : به نظر می رسد صدور دسته چک باید بر اساس میزان حقوق دریافتی مشتریان بانک و توانایی مالی آنها صادر شود .
وی با بیان اینکه اصلاح قانون چک مي‌تواند کمک شاياني به اين امر و مبادلات صحيح مردم داشته باشد ، عنوان داشت : قانون فعلی چک در بانکها نیاز فعلی کشور را تامین نمی کند و بسیاری از افراد از قانون موجود سو استفاده می کنند .
رحمانی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت : در هر حال چه کاهش رد و بدل کردن چک در بازار و چه افزایش آمار چک های برگشتی ، نشان دهنده حاکم شدن رکود اقتصادی بر بازار است.
وی بیان داشت : به نظر می رسد فوریت اصلاح قانون چک در کشور ضروری است ؛ چرا که افزایش چک های برگشتی در کشور باعث بی اعتباری چک و بازار و هم بی اعتمادی مردم به شرایط اقتصادی کشور می شود.
وی با اشاره به اینکه بی اعتمادی مردم در نهایت دولت را نشانه خواهد گرفت ، تصریح کرد : متاسفانه در مقطعی از زمان دولت یازدهم نمی خواست این شرایط را بپذیرد و برای همین در یک دوره به حذف کامل آمار چک برگشتی پرداختند .
وی در پایان با ابراز امیدواری درباره اینکه باید چرخه اقتصاد روز به روز پویا تر شود ، خاطر نشان کرد : در هر حال شفافیت آماری نیز برای جلب رضایت و اعتماد مردم بسیار هائز اهمیت است ونباید آمار اقتصادی را به هر دلیلی محدود کرد .

۱۳۹۶/۵/۱۹

اخبار مرتبط