مهدوی كیا در گفت و گو با نما:

برای مربیگری عجله ای ندارم

عکس خبري -مهدوي کيا در گفت و گو با نما:

برای مربیگری هم فعلا عجله‌ای نیست؛ خیلی دوست دارم وقتی وارد این عرصه می‌شوم با قدرت و دانش خوب ورود پیدا كنم.

مهدی مهدوی‌کیا در شروع پنجمین دهه زندگی اش از دوران بازی فقط به‌عنوان خاطرات خوب یاد می‌کند ولی آروزهای زیادی در آغاز راه مربیگری دارد. برخلاف دوران بازی که او را به نام موشک ایرانی در آلمان و آسیا می‌شناختند و صحبت‌اش را به‌عنوان یک فوتبالیست موفق به میان می‌آورند اما در مربیگری نمی‌توانیم چنین چیزی را برای این ستاره سابق مشاهده کنیم چراکه موشک فوتبال ایران در حرفه جدید توجهی به سرعت ندارد و قصد دارد به مرور زمان به بالاترین نقطه برسد آن هم در فوتبال پایه و در آکادمی کیا....


 از آکادمی کیا چه خبر؟
 حدود دو سال و نیم می‌شود که ما کار خودمان را در آکادمی کیا شروع کرده‌ایم. هدف اصلی ما هم کشف استعداد‌ها و پرورش آنها است. در اصل مد نظر ما این بود که بیشتر این استعداد‌ها را از مناظق محروم کشف کنیم. مناطقی که بضاعت مالی نداشتند و نمی‌توانستند به فوتبال و باشگاه‌ها ورود کنند. از روز اول هم هدف من این بود که بچه‌ها حتما باید با فوتبال روز دنیا مقایسه شوند. به این ترتیب اصلی‌ترین برنامه خود را شرکت در تورنمنت‌های بزرگ و خوب دنیا قرار دادیم تا بفهمیم مراحل پیشرفت و کار چگونه طی می‌شود. خدا را شکر شرایط در این مدت خیلی خوب بوده و در تورنمنت‌هایی که شرکت داشته‌ایم تیم ما همیشه از بهترین‌ها بوده است.
 
 چگونه فاصله فوتبال پایه ایران با جهان را کم می‌کنید؟
 امکانات و برنامه ریزی که در فوتبال اروپا وجود دارد با آن چیزی که در فوتبال‌مان می‌بینیم اصلا قابل قیاس نیست. به ویژه در بخش پایه که نگاه آنها زمین تا آسمان با ایران تفاوت دارد. در ایران مشکلات خیلی زیادی وجود دارد. همیشه اعتقاد داشته‌ام که استعداد‌های بسیار خوبی در ایران وجود دارند اما بستر هیچ وقت برای پرورش درست آنها فراهم نبوده است. در فوتبال پایه‌ای که امکانات آموزشی و سخت افزاری در حد صفر است و با آن چیزی که دنیا دارد انجام می‌دهد خیلی فاصله داریم. به ویژه نسبت به کشور آلمان! با تمام مشکلات و مسائل من از روند حرکت آکادمی فوتبال کیا رضایت دارم و امیدوارم در آینده بتوانیم فوتبالیست‌های بزرگی به فوتبال ایران معرفی کنیم.


 چه آینده ای برای بازیکنان آکادمی ات می بینی؟
 بازیکنان آکادمی کیا وقتی به سن 18-17 سال سن برسند باید بالای 150-100 بازی بین المللی بزرگ انجام داده باشند که فکر می‌کنم بتواند به فوتبال ما کمک کند؛ امیدوار هستم این کار در تمام فوتبال ایران بیفتد؛ گرچه در فوتبال پایه خیلی‌ها زحمت می‌کشند و کار مربیان پایه در نتایج سالیان اخیر تیم ملی تاثیر زیادی داشته است ولی امیدوارم آموزش فوتبالیست‌ها از رده پایه را در سطح گسترده‌تر و در ایران به آن بپردازیم؛ با جدیت این کار را دنبال کنیم و موفق باشیم؛ آرزوی من این است آکادمی به جایی که دوست داریم، برسد؛ از تمام عزیزان، دوستان و هموطنان خوبم که تولدم را تبریک گفتند تشکر می‌کنم و دست‌شان را می‌بوسم؛ همیشه به محبت این عزیزان دلگرم بودم و امیدوارم بتوانم محبت های‌شان را جبران کنم.


البته تجربه مربیگری در تیم های پایه هامبورگ هم بی تاثیر در پیشرفتت در این زمینه نبوده؟

به خوبی فهمیدم که در فوتبال آلمان چه اتفاقاتی رخ داد که آ‌نها تواسنتند به عنوان قهرمانی جهان، قهرمانی یورو، جام کنفدراسیون‌ها و موفقیت‌های دیگر دررده‌های سنی مختلف برسند. آنها موفقیت‌های مختلفی را در رده‌های گوناگون به دست می‌آورند، چون از نظر برنامه‌ریزی، امکانات و اهمیت دادن به فوتبال پایه و همچنین سرمایه‌گذاری حرف اول را درفوتبال جهان می‌زنند.


نحوه جذب بازیکن در آکادمی کیا به چه شکل است؟

اردوهای مختلفی در شهرستان‌های مختلف برگزار کردیم و خواستیم استعدادها به ما معرفی شوند. استعدادها را به تهران آوردیم چرا که دفتر کاری ما در تهران است. هرکسی می‌تواند به آکادمی ما مراجعه کند. این آکادمی تا حد زیادی شناخته شده است. معیارهایی که داریم را مدنظر می‌گیریم. اگر بازیکنی سطح بالایی نسبت به نفرات خودمان داشته باشد حتما از حضور آنها استفاده می‌کنیم.


می‌گویند 40 سالگی مرز پختگی است و خیلی‌ها این سن را برای مربیگری مناسب می‌دانند ولی شما الان در جایی کار می‌کنید که مربیان 30 ساله و پایین‌تر در آلمان مشغول به کار هستند؛ نظرتان راجع به این مربیان جوان‌تر چیست و آیا آنها جرات مربیگری به شما در سطح بالاتر را می‌دهند یا خیر؟

سن مربیگری مخصوصا در فوتبال آلمان دیگر خیلی پایین آمده و به 30-29 سال رسیده است که نشان می‌دهد فوتبال آلمان نه تنها در بحث بازیکن، در مربیگری هم این جوانگرایی را دنبال می‌کند و اتفاق خوبی در مربیگری آنها می‌افتد؛ این آقایان قبلا مراحل مربیگری را با موفقیت پشت سر گذاشتند و کار کردند؛ اینطور نبوده که بدون تجربه بخواهند روی نیمکت بنشینند.
من اصلا بخاطر همین به فوتبال آلمان رفتم؛ من مدرک B را با موفقیت و نمره خوبی پشت سر گذاشتم و جزو افرادی بودم که بهترین نمرات را گرفتم و جزو نفرات برتر کلاس بودم؛ این اتفاق برای من امیدوار کننده بود تا کارم را ادامه دهم و یک مقدار دانشم را بیشتر کنم؛ در جایی که هستم فکر می‌کنم یکی از بهترین کشورهای دنیا برای یادگیری فوتبال است؛ امیدوارم اتفاقات خیلی خوبی در آینده بیفتد؛ برای مربیگری هم فعلا عجله‌ای نیست؛ خیلی دوست دارم وقتی وارد این عرصه می‌شوم با قدرت و دانش خوب ورود پیدا کنم.


در حال حاضر بازیکنان ایران را در حد و اندازه لیگ آلمان نمی بینی؟

قطعا ما هم استعدادهای خیلی خوبی داریم و بازیکنان‌مان می‌توانند در تیم‌های بزرگ بازی کنند؛ ولی باید قبول کرد یک زمانی ما از ژاپنی‌ها و کره‌ای‌ها جلو بودیم ولی حرفی هم نیست و باید قبول کنیم چند سالی است که آنها از همه نظر از ما جلو افتادند و بازار بازیکنان آسیایی را در اروپا و مخصوصا تیم‌های بزرگ قبضه کردند و کار بازیکنان ایرانی باتوجه به نتایجی که داشتیم خیلی سخت است ولی قطعا جام جهانی پیش رو می‌تواند نقطه شروعی برای رفتن بازیکنان ما به تیم های بزرگ به حساب بیاید که امیدوار هستیم این اتفاق بیفتد.


آیا دیدارهای پرسپولیس را تماشا می‌کند یا خیر؟

متاسفانه گاهی اوقات به خاطر مشغله کاری که در باشگاه دارم نمی‌توانم همه بازی‌ها را تماشا کنم اما گل‌های بازی‌ها را حتما می‌بینم و در زمانهایی که کمی مشلغه کاری ام کمتر باشد حتما بازی ها را مستقیم نگاه می کنم.


پرسپولیس می تواند امسال هم قهرمان شود؟
 بدون شک پرسپولیس در این فصل بیشترین شانس را بین دیگر تیم های لیگ برای قهرمانی دارد. آنها 80 درصد اسکلت اصلی خود را از فصل قبل حفظ کرده و بازیکنان خوبی را به تیم اضافه کرده اند مضاف بر اینکه بدنسازی خوب را هم سپری کرده اند . اگر بتوانند حاشیه ها را کنترل کنند بدون شک پرسپولیس می تواند در هر سه جام پیش رو مدعی باشد.


بسیاری می گویند این پرسپولیس بهترین پرسپولیس تاریخ است این را قبول داری؟

بهترین پرسپولیس تاریخ فوتبال ایران؟ این سوال سختی است. هر کسی از پرسپولیس دوره خود خاطره ای دارد. من خودم عاشق پرسپولیس دهه شصت بودم. تیم دوران کودکی ام. عاشق این تیم بودم و همه بازی هایش را تماشا می کردم. اما در دوره ای که بازی می کردم پرسپولیس استانکو را هم خیلی دوست داشتم. دوبار تا قهرمانی آسیا پیش رفتیم که یک بار در مرحله نیمه نهایی نتیجه را واگذار کردیم.

۱۳۹۶/۵/۲۰

اخبار مرتبط