احمدی در گفت و گو با نما :

دخل و خرج دولت با هم نمی خواند /دولت باید هزینه ها را كاهش دهد

عکس خبري -سبقت هزينه‌هاي جاري دولت از بودجه عمراني با سرعت غيرمجاز/ دخل و خرج دولت با هم نمي خواند

یك نماینده ادوار در مجلس شورای اسلامی گفت : سرعت افزایش هزینه‌های جاری و عدم كفایت درآمدها، دولت را ناگزیر به فروش اسناد خزانه برای تأمین هزینه‌های جاری و طرح‌های عمرانی غیرانتفاعی كرده است، اقدامی كه در هیچ یك از دولت‌های گذشته مسبوق به سابقه نبوده است.

نبی الله احمدی عضو سابق کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با نما با بیان اینکه ایران جز اولین کشورهایی است که بیشترین نیروی انسانی دولتی را داراست ، گفت : در واقع با این حجم از وجود کارمندان دولتی و با توجه به اینکه هر سال 10 درصد درآمد آنها افزایش می یابد بنابراین دور از انتظار نیست که بودجه عمرانی کشور رو به کاهش برود
وی در ادامه با اشاره به اینکه بسیاری از شرکت ها و ارگان ها به دلیل عدم توانمندی در پرداخت بدهکاری ها با مشکل مواجهند ، اظهار داشت : به دلیل اینکه پرداخت حقوق و دستمزد اجتناب ناپذیر است باید این کار صورت گیرد و هزینه ها پرداخت شود .
وی در خصوص اینکه هم خوانی دخل و خرج دولت ، اذعان داشت : سرعت افزایش هزینه‌های جاری و عدم کفایت درآمدها، دولت را ناگزیر به فروش اسناد خزانه برای تأمین هزینه‌های جاری و طرح‌های عمرانی غیرانتفاعی کرده است، اقدامی که در هیچ یک از دولت‌های گذشته سابقه نداشته است .
وی با تاکید بر بحث هدفمندی یارانه به عنوان یکی دیگر از عواملی که در کاهش بودجه عمرانی کشور تاثیر گذار است بیان داشت : بی توجهی به اصل قانون هدفمندی یارانه ها با هدف کاهش افراد دریافت کننده یارانه نقدی دیگر ایراد وارده به این بخش است که می توان با حذف دهک های پردرآمد تا حدی هزینه ها را کاهش داد .
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دولت برای تامین بخش قابل ملاحظه ای از هزینه ها به اسناد خزانه اسلامی روی آورده است ، عنوان داشت : هدف دولت از این کار پرداخت بدهی های پیشین بوده است و به نوعی این اسناد صرف کارهای قدیمی می شود.
وی با ارائه راهکاری در خصوص جلوگیری از کاهش بودجه عمرانی کشور ، بیان داشت : صرفه جویی در بسیاری از بخش ها ، کاهش هزینه های جاری ، حوزه بندی پروژه های عمرانی و الویت بندی های پروژه ها می تواند تا حد زیادی مشکلات این بخش را برطرف نماید .
وی افزود : به نظر می رسد برای انجام بسیاری از پروژه های عمرانی از پیمانکاران دولتی استفاده شود تا بودجه بیش از این کاهش پیدا نکند و تامین مالی صورت گیرد .
وی در پایان تصریح کرد : در حال حاضر مردم از نظر اقتصادی تحت فشار هستند و جا دارد دولت با کم کردن هزینه‌های جانبی وزارتخانه‌های خود مبلغ حاصل از کاهش هزینه‌های دولت را خرج بهبود معیشت مردم کند نه اینکه هر سال نسبت به سال قبل هزینه جاری خود را بالاتر ببرد.

۱۳۹۶/۵/۲۲

اخبار مرتبط