یك طرح به ظاهر مهم

عکس خبري -يک طرح به ظاهر مهم

متن «طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریكا» كه روز چهارشنبه در كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به تصویب رسیده است، منتشر شد.


متن «طرح مقابله با اقدامات ماجراجویانه و تروریستی آمریکا» که روز چهارشنبه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به تصویب رسیده است، منتشر شد. این طرح که به نحوه مقابله با اقدامات تروریستی آمریکا می‌پردازد، بر فعالیت‌هایی که وزارت اطلاعات، وزارت خارجه، سپاه، مجلس و دولت باید برای مقابله با آمریکا انجام دهند، متمرکز شده است. مهم‌ترین بخش‌های این طرح به این شرح است: 1ـ همکاری با دولت و نیروهای نظامی و اطلاعاتی آمریکا در جرایم تروریستی مستوجب مجازات است. 2ـ تحریم مسئولان آمریکایی و کسانی که مرتکب نقض حقوق بشر شده‌اند. 3ـ صدور روادید ورود به قلمرو جمهوری اسلامی ایران برای این اشخاص ممنوع است. 4ـ کلیه تراکنش‌های مالی مربوط به اشخاص فوق مسدود است. 5ـ 20 هزار میلیارد ریال به فعالیت‌های موشکی سپاه اختصاص داده می‌شود. 6ـ مبلغ 10 هزار میلیارد ریال در اختیار نیروی قدس سپاه قرار می‌گیرد. 7ـ توان دفاعی و بازدارندگی کشور در حوزه موشکی افزایش می‌یابد. 8ـ توانمندی‌های دفاعی در همه زمینه‌های آفندی و پدافندی تقویت می‌شود. 9ـ از اتباع و شهروندان کشورهای منطقه از جمله فلسطین و لبنان حمایت صورت می‌گیرد. در این قانون همچنین وزارت امور خارجه موظف شده است گزارش اقدامات اجرای این قانون را در هر دوره شش ماهه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ارائه کند.
اما این طرح کمترین واکنش داخلی و خارجی نسبت به آن صورت نگرفته است؛ زیرا اولاً، منابع مالی این طرح دقیقاً مشخص نیست. ثانیاً، بندهای 3، 4 و 5 صرفاً یک اقدام تبلیغاتی و نمادی است و از قبل مشخص است که مسئولان آمریکایی نه در ایران اموالی دارند و نه اینکه سرخود هوای سفر به ایران را می‌کنند. ثالثاً، دستگاه دیپلماسی ما در چهار سال گذشته نشان داده است که توان مقابله دیپلماتیک با فعالیت‌های ضد ایرانی آمریکا را ندارد و خود یکی از توابع دستگاه دیپلماسی غرب شده است و نباید از وی انتظار فعالیت انقلابی را داشت. اکنون کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی باید به اقداماتی روی آورد که در دشمن ایجاد ضعف، ترس و عقب‌نشینی کند. رابعاً، کمک به نیروهای نظامی مفید است؛ اما باید این کمک‌ها به سرعت وارد مسیر خود شده و به کار گرفته شوند، نه اینکه صرفاً در کارتابل‌های رفت و برگشت منتظر امضا و توشیح بمانند.

۱۳۹۶/۵/۲۲

اخبار مرتبط