بازار داغ انتخاب رشته كنكور

این روزها بازار انتخاب رشته كنكور حسابی داغ است؛ هنوز چند روز مانده به انتخاب رشته دانشگاه‌ها، برخی موسسات برای مشاوره كنكور، تبلیغات خود را آغاز كردند؛ تبلیغات رنگارنگی كه بیشتر بوی كسب منافع می‌دهد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، با انتشار نتایج مرحله اولیه آزمون سراسری دانشگاه‌ها و رؤیت نتایج آزمون، دلنگرانی‌ها و اضطراب برای یک انتخاب خوب آغاز شد و مسلماً حضور مشاورانی مناسب برای داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها، حکم مُسکن دارد.

تحلیل و بررسی یک کارنامه نتایج مرحله اول آزمون سراسری خیلی راحت نیست؛ سهمیه، رتبه کل، رتبه در سهیمه، آخرین رتبه مجاز در سهمیه و نمره کل نهایی برای آشنایان با انتخاب رشته، پر از حرف و نشانه برای انتخاب درست است اما برای فردی که با آن آشنا نیست، سردرگم کننده به نظر می‌آید.

برای همین است که افرادی آشنا با تحلیل و بررسی کارنامه نتایج کنکور و ظرفیت دانشگاه‌ها، به دانش‌آموزان کمک می‌کنند؛ در این پروسه دانش‌آموزان با توجه به علایق خود، بازار کار، رتبه به دست آمده در کنکور و سهمیه دانشگاه‌ها، انتخاب رشته مناسب را انجام می‌دهند.

مراکز مشاوره انتخابات رشته دانشگاه‌ها در این مدت نمود بسیاری دارند و نقش مؤثری را هم ایفا کنند اما برخی مراکز، از استرس و دلنگرانی‌های داوطلبان و خانواده‌ها سوء استفاده می‌کنند و رقم‌های کلانی در ازای انتخاب رشته تضمینی دریافت می‌کنند.

* انواع انتخاب رشته دانشگاه

در انتخاب رشته معمولی، رقم‌ها زیر 500 هزار تومان است اما در انتخاب رشته تضمینی، این میزان به میلیون می‌رسد و مرزها از یک، دو میلیون هم می‌گذرد؛ در انتخاب رشته تضمینی، در صورتی که داوطلب در رشته پیشنهاد شده از سوی مؤسسه قبول نشود، می‌تواند مبلغ پرداخت شده را پس بگیرد.

والدین یک دانش‌آموز در خصوص انتخاب رشته دانشگاه‌ها در یک مؤسسه خصوصی اظهار داشت: با فرزندم به این مؤسسه که تبلیغات گسترده‌ای هم داشت، مراجعه کردیم و نکته جالب اینکه تعداد زیادی مراجعه کننده در این مؤسسه حضور داشتند.

وی ادامه داد: در ابتدا، مبلغ 300 هزار تومان برای انتخاب رشته کامپیوتری، مشاوره خصوصی و مشاوره دانشگاهی اخذ شد؛ بعد منتظر ماندیم تا برگه انتخاب رشته کامپیوتری را دریافت کنیم. برگه‌ای که در آن، احتمال قبولی در رشته‌ها را بر اساس اولویت آورده بود.

این والدین دانش‌آموز اضافه کرد: آنقدر سر آنها شلوغ بود که کارها با سرعت انجام می‌شد و البته این سرعت باعث می‌شد آن طور که شایسته است، مشاوره‌ها انجام نشود.

وی افزود: نکته دیگر این بود که اصلا مشاوره درست و حسابی انجام نشد همه چیز بر اساس همان انتخاب رشته کامپیوتری رقم می‌خورد و تنها می‌گفتند آنچه خودتان دوست دارید را اولویت‌گذاری کنید و اگر مشاوره تضمینی می‌خواستیم، هزینه یک و نیم میلیون تومان دریافت می‌شد.

* فعالیت 1500 پایگاه انتخاب رشته کنکور

همزمان با فعالیت مؤسسات خصوصی برای مشاوره انتخاب رشته تحصیلی دانشگاه‌ها، نهادهای دولتی هم فعالیت‌های تأثیرگذاری را دارند.

مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش در خصوص «پایگاه‌های انتخاب رشته آموزش و پرورش برای داوطلبان کنکور 96»، اظهار داشت: این مراکز در سراسر کشور بعد از اعلام نتیجه اولیه کنکور شروع به فعالیت کرده و تا آخرین روز انتخاب رشته به کار ادامه می‌دهند.

وی ادامه‌ داد: 1500 پایگاه انتخاب رشته آموزش و پرورش در سراسرکشور و تمامی مناطق آماده ارائه خدمات مشاوره‌ای به داوطلبان کنکور 96 هستند و با توجه به وسعت منطقه و حجم داوطلبان در برخی مناطق، در چند پایگاه به جای یک پایگاه استفاده می‌شود.

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: مبالغ در نظرگرفته شده توسط مراکز مشاوره، براساس تصمیم استان‌ها اعلام می‌شود، اما به طور میانگین مبلغی بین 20 تا 50 هزار تومان را برای این کار اختصاص داده‌ایم.

شکوهی با اشاره به اینکه در این مراکز مشاوران مجربی استفاده شده است، یادآورشد: توصیه می‌کنیم داوطلبان برای انتخاب رشته کنکور سراسری 96 به طور حضوری به پایگاه‌ها مراجعه کنند؛ چرا که این مساله بخش مهمی از زندگی آنها را شامل می‌شود و مراجعه حضوری می‌تواند در انتخاب صحیح کمک کنند.

* امیدواریم روزی کنکور حذف شود

در بین مؤسسات خصوصی که به ارائه مشاوره می‌پردازند، عده‌ای همان آموزشگاه‌های آزاد هستند که در زمان اعلام نتایج اولیه کنکور، اقدام به مشاوره کنکور می‌کنند.

مرضیه گُرد رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس در خصوص نظارت بر آموزشگاه‌های آزاد اظهار داشت: مدارس، راهنمایی خوبی برای داوطلبان ورود به دانشگاه هستند و بهتر است اولیا کمتر به مراکز متفرقه مراجعه کنند چراکه ایجاد استرس به بهانه کنکور، اثرات تخریبی روی دانش‌آموزان در پی دارد.

وی ادامه داد: هدف مراکز آموزشی وابسته به آموزش و پرورش تقویت بنیه دانش آموزان است و امیدواریم روزی کنکور حذف شود و مراکز پرورشی بیش از مراکز آموزشی داشته باشیم که منجر به تقویت کارآفرینی، خلاقیت و نوآوری در دانش‌آموزان شود؛ همچنین به جنبه‌های آموزش هنر نیز توجه بیشتری داشته باشیم و اولیا صرفا برای مهارت در کنکور و تست زنی، فرزندان را به سمت کلاس‌های آموزشی سوق ندهند.

۱۳۹۶/۵/۲۲

اخبار مرتبط