شرح زندگی جنجالی پلیس ایرانی لندن

كتاب جنجالی خاطرات نخستین پلیس مهاجر ایرانی انگلستان و شرح تبرئه او از دادگاه‌های این كشور در قالب كتابی با عنوان «از ما نیست» منتشر شد.

به گزارش نما به نقل از مهر، علی دیزایی از ایرانیانی است که در ۱۵ سالگی و در سال ۱۳۵۱ به انگلستان مهاجرت می‌کند و تخصیلات خود را در این کشور می‌گذراند. وی در سال ۱۹۸۶ نخستین افسر مهاجر پلیس بریتانیا می‌شود و در سال ۲۰۰۱ در پی اتهامات شگفت و دسیسه‌های نژادی به دادگاه فراخوانده می‌شود و پس از دو سال محاکمه جنجالی که جریان برگزاری آن از پرشنونده‌ترین برنامه‌های رادیو بی‌بی‌سی می‌شود در دادگاه تبرئه شده و با این حکم ضوابط پلیس بریتانیا را برای همیشه دگرگون می‌کند.

دیزایی در جریان دادخواست پلیس متروپلیتن لندن به جاسوسی، کلاهبرداری در زمینه هزینه‌ها سفر، همکاری با تجار غیرقانونی، ارتباط با فواحش و اعتیاد به مواد مخدر و استروئیدها متهم می‌شود که در نهایت نیز در دادگاه از این اتهامات تبرئه می‌شود.

جالب اینکه دیزایی پس از تبرئه در دادگاه در مقابل پیشنهاد پلیس لندن مبنی بر دریافت چند میلیون پوند به عنوان غرامت و یا برگشت به کار خود، برگشت به کارش را انتخاب می‌کند و در حال حاضر نیز سرهنگ پلیس در غرب لندن و مشاور حقوقی سازمان ملی پلیس رنگین‌پوستان به شمار می‌رود.

این اثر که یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌های انگلستان نیز به شمار می‌رود به قلم دیزایی و به زبان انگلیسی تالیف شده و در ایران نیز با ترجمه نگار کریمی روانه بازار شده است.

نشر مروارید این کتاب را با قیمت ۲۶ هزار تومان منتشر کرده است.

۱۳۹۶/۵/۲۶

اخبار مرتبط