وقف چی در گفت و گو با نما :

واردات تراریخته را متوقف كنید/جان مردم در خطر است

عکس خبري -واردات تراريخته را متوقف کنيد/جان مردم در خطر است

یك عضو كمیسیون كشاورزی در مجلس گفت : این تبادل فكری لازم و ضروری است تا این قانون اجرا شود ، چرا كه تضاد فكری در این مساله و بیان استدلال و توجیه برای كشور عوارض و خطرهای جبران ناپذیری را در پی دارد .

علی وقف چی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با نما با اشاره به مصوبه کمیسیون کشاورزی مبنی بر ممنوعیت واردات محصولات تراژنیک یا همان تراریخته ، گفت : با توجه به اینکه این موضوع در مجاری قانونی قرار گرفته و باید اجرایی شود اما متاسفانه مواجه شدن با یکسری سلایق غیر علمی و اظهار نظر های اشتباه مسیر قانونی را که همه باید به آن پایبند باشند را دچار انحراف می کند .
وی با اشاره به مشکلات عدیده ای که در کشور وجود دارد و بیماری های گوناگون ناشی از این محصولات تراریخته ، اظهار داشت : در بحث محصولات تراریخته می بایست مرکز علوم پزشکی کشور ، وزارت بهداشت ، متولیان بخش استاندارد و بخش کشاورزی با هم به تعامل برسند و با یک تصمیم مشترک این مشکل را بر طرف کنند .
وی افزود : این تبادل فکری لازم و ضروری است تا این قانون اجرا شود ، چرا که تضاد فکری در این مساله و بیان استدلال و توجیه برای کشور عوارض و خطرهای جبران ناپذیری را در پی دارد .
وی با اشاره به اینکه حدود 90 درصد واردات ذرت از کشورهای خارجی انجام می شود ، اذعان داشت : با توجه به اینکه بسیاری مطرح می کنند که به طور مثال این محصول و محصولات مشابه آن به عنوان تراریخته وارد کشور می شود ، باید بدانند این محصولات وارد سفره غذایی مردم می شود و اگر زیان این محصولات در نظر گرفته نشود ممکن است برای جام مردم خطر آفرین باشد .
وی تاکید کرد : این موضوع باید با قطعیت مشخص شود و تکلیف مردم را در این امر مشخص کنند .
وی توضیح داد : مجلس و کمیسیون کشاورزی در برنامه ششم توسعه به این موضوع پرداخته و با تصمیم ممنوعیت واردات محصولات تراژنیک یا همان تراریخته تکلیف را مشخص کرده است .
وقف چی با اشاره به اینکه محصولات تراریخته محصولاتی هستند که دستکاری ژنتیکی در آنها رخ می دهد ، بیان داشت : متاسفانه این محصولات بدون مدیریت وارد کشور شده و مصرف مداوم آن در سفره غذایی مردم برای سلامتی مضر و چرخه ی اکوسیستم را برهم خواهد زد .
وی ادامه داد : در بسیاری از کشورهای جهان شاهد هستیم که این محصولات با ممنوعیت مواجه هستند و صاحبان امر در کشور باید به این امر توجه ویژه ای داشته باشند که این کشورها برای نجات جان شهروندان چنین تصمیمی را اتخاذ کرده اند و ما نیز باید چنین کاری را در اولویت قرار دهیم تا سلامت کشور را در آینده تضمین کنیم .
وی در پایان خاطر نشان کرد : باید با اجرای این قانون و بیان دلایل منطقی و درست به مردم ثابت کنیم که این محصولات بلای جان آنهاست و نباید با نگاه به ظاهر یک کالا آن را برای خود مفید و موثر بدانند و متوجه خطرات ناشی از آن باشند .


۱۳۹۶/۶/۲۰

اخبار مرتبط