دیوان عالی آمریكا در پرونده پناهجویان به نفع دولت رأی داد

به گزارش نما - ایرنا نوشت: دیوان عالی آمریکا عصر سه‌شنبه (به وقت محلی) با لغو حکم یک دادگاه استیناف، با ورود نزدیک به 24 هزار پناهجو به این کشور که دعوت‌نامه رسمی از آژانس‌های اسکان مجدد داشتند، مخالفت کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این به منزله یک پیروزی برای رئیس جمهوری آمریکا در پرونده فرمان مهاجرتی، پیش از رسیدگی جدی به این پرونده در ماه اکتبر به شمار می‌آید.

این فرمان که در اواخر ماه ژوئن با حکم دیوان عالی به صورت محدود اجرایی شده بود، بسیاری از اتباع کشورهای ایران، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن را به مدت 90 روز از ورود به آمریکا منع و طرح پذیرش پناهجویان را به مدت 120 روز متوقف می‌کند.
دادگاه استیناف حوزه نهم قضایی آمریکا هفته گذشته حکم به لغو فرمان مهاجرتی برای اقوام درجه 2 اتباع آمریکایی و آن دسته از پناهجویانی داده بود که از آژانس‌های اسکان مجدد در آمریکا دعوت‌نامه رسمی داشتند.

وزارت دادگستری آمریکا اما به سرعت بخشی از این حکم را که مربوط به پناهجویان بود، به دیوان عالی ارجاع داد و اجرای آن را متوقف کرد.

فرمان مهاجرتی رئیس جمهوری آمریکا که خود بازنویسی شده نسخه دیگری است، نخست قرار بود از 16 مارس گذشته (26 اسفند 95) اجرایی شود؛ اما با حکم دو دادگاه در ایالت‌های مریلند و هاوایی و تا زمان ورود دیوان عالی به این پرونده، متوقف ماند.

حکم دیوان عالی آمریکا برای اجرای محدود این فرمان موقت است و گفته شده که پرونده قرار است بزودی در این دادگاه بررسی شود؛ گرچه محدودیت زمانی اعمال شده تا چند هفته دیگر به پایان می‌رسد.

۱۳۹۶/۶/۲۲

اخبار مرتبط