اختصاصی نما:

مجمع تشخیص مصلحت، یادآور امام بزرگوار و فراورده‌ی انقلاب است

عکس خبري -مجمع تشخيص مصلحت، يادآور امام بزرگوار و فراورده‌ي انقلاب است

امام خمینی در 17 بهمن 1366 در پاسخ به نامه ی مسئولین عالی رتبه نظام مبنی بر تعیین مرجعی برای تعیین حكم حكومتی و تشخیص مصلحت نظام دستور تشكیل مجمع تشخیص مصلحت را صادر كردند .

اولین بار در پاییز 1360 بود که تعارض میان مصوبات و نظرات شورای نگهبان و حتی برخی مراجع جدی می شود .
مرحوم هاشمی رفسنجانی در کتاب خاطرات خود این چنین می نویسد ؛ قرارشد امام از مقام ولایت خود استفاده کنند و حکم کلی در خصوص تجویز اتخاذ تصمیم های ضروری و انقلابی صادر کنند که آقایان مراجع دیگر و شورای نگهبان نتوانند مخالفت کنند .
علما یا مخالف بودند و یا نگران بودند که به بهانه مصلحت دیدگاه های غیر اسلامی مبنای تصمیم شود .
امام در پاسخ به نامه او با دو قید تشخیص اکثریت وکلای مجلس را بر نظر دیگران ارجحیت دانستند و آن دو قید عبارت بودن از ؛ موقتی بودن قانون و منقضی بودن آن پس از رفع ضرورت ام این پایان کار نبود .
باید برای رفع این مشکل ساز و کار محکم تری اتخاذ می شد که با گسترش مسائل کشور هم خوانی کافی و کارایی لازم را داشته باشد .
امام خمینی در 17 بهمن 1366 در پاسخ به نامه ی مسئولین عالی رتبه نظام مبنی بر تعیین مرجعی برای تعیین حکم حکومتی و تشخیص مصلحت نظام دستور تشکیل مجمع تشخیص مصلحت را صادر کردند .
کمی بعد در بازنگری قانون اساسی در سال 1368 وظایف یازده گانه ای مستند به اصول 112، 111، 110، 177 بر عهده این مجمع قرار گرفت .
بودجه مجمع تشخیص از خزانه کشور تامین می شود که در سال 1395 در حدود 65 میلیارد تومان و در سال 1396 حدود 70 میلیارد توامن بوده است .
این مجمع دارای دبیرخانه ، مرکز بررسی های استراتژیک و 15 کمیسیون تخصصی است که از این میان 4 کمیسیون در حوزه اقتصاد فعالیت می کنند .
نگاهی به مصوبات این مجمع نشان می دهد که از 52 سیاست کلی مصوب ، 18 مصوبه یعنی 34 درصد مستقیما مرتبط با حوزه اقتصاد است .هم چنین ترکیب جدید اعضای این مجمع نشان می دهد که از 38 عضو حقیقی ، 8 نفر با سابقه مسئولیت های اقتصادی در آن حضور دارند .
یکی از بخش های قابل نقد در عملکرد این مجموعه گزارش های نظارتی آن است و به همین دلیل مقام معظم رهبری در مقدمه حکم انتصاب رییس و اعضای جدید این مجمع در 23 مرداد ماه بر سامان بخشیدن به بحث نظارت بر اجرای سیاست ها و ساز و کار لازم بر ارزیابی کارآمدی تاکید کردند .
حالا با حکم مقام معظم رهبری هفتمین دوره مجمع تشخیص مصلحت نظام آغاز به کار می کند ؛ مجمعی با انتظارات بالای جامعه برای حل مشکلات خود .
«صراحت»، «قابل تأویل نبودن» و «پرهیز از ورود به چگونگی اجرا»، از نکاتی بود که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مقوله‌ی سیاست‌های کلی نظام در دیدار با اعضای مجمع تشخیص مصلحت روز چهارشنبه ، مورد تأکید قرار دادند و گفتند : مجمع تشخیص مصلحت، یادآور امام بزرگوار و فراورده‌ی انقلاب است، و در فرایند اداره و مدیریت کشور دارای تأثیر بسیار مهمی است؛ بنابراین باید تفکرات امام و انقلاب بر آن کاملاً حاکم باشد، انقلابی فکر و عمل کند و هیچ مصوبه، موضع‌گیری یا اقدامی متفاوت با مبانی اصلی انقلاب و میراث گرانقدر امام از آن مشاهده نشود.

۱۳۹۶/۶/۲۳

اخبار مرتبط