گردشگری، اولویتی مهم در فعالیت های اجتماعی

مدیریت شهری تهران این روزها تغییراتی تازه و رویكردهای جدید را در اداره شهر به خود می بیند كه لازم است در حوزه اجتماعی، توجه بیش از پیش به موضوع گردشگری در پایتخت مورد تاكید قرار گیرد.

به گزارش نما،احمد حكيمي پور در روزنامه قانون نوشت: مديريت شهري تهران اين روزها تغييراتي تازه و رويكردهاي جديد را در اداره شهر به خود مي بيند كه لازم است در حوزه اجتماعي، توجه بيش از پيش به موضوع گردشگري در پايتخت مورد تاكيد قرار گيرد.

معتقدم شهر تهران به لحاظ فرصت هاي گردشگري، از غني ترين شهرهاي كشور است كه به دلايل مختلف، مورد توجه مديران قرار نگرفته است. ميراث فرهنگي و گردشگري در تهران، فرصت بسيار مناسبي براي اجراي برنامه هاي مختلف در حوزه هاي فرهنگي و اجتماعي است كه مي تواند هم نشاط را به زندگي در پايتخت آورده و هم در حوزه اقتصادي، درآمدزايي پايدار در شهر ايجاد كند.

اماکن گردشگری شهر تهران که بسیار زیاد هم هست نه تنها برای گردشگران خارجی، بلکه مردم شهر هم ناشناخته مانده اند و مديريت شهري تهران باید به مباحث گردشگری بسیار قوی ورود کند، چرا که رونق مباحث گردشگری نه تنها روحیه شادی را در بین مردم شهر تقویت می کند. هم اكنون در مديريت شهري تهران ستادي با عنوان «گردشگري» فعال است كه طي سال هاي گذشته، اقدامات خوبي در توسعه گردشگري در تهران داشته اما با توجه به ظرفيت ها و پتانسيل‌هاي شهر تهران در اين حوزه ناكافي است.

اين در حالي است كه در دوره قبلي شوراي شهر تهران، طرح تبديل اين ستاد به سازمان مطرح شد اما به دلايل مختلف، به تصويب نهايي شوراي شهر نرسيد كه لازم است اعضاي شوراي پنجم تهران توجه جدي به اين موضوع داشته باشد و ايجاد سازمان گردشگري در مديريت شهري تهران مي تواند تسهيل‌گري اثرگذاري در حوزه گردشگري پايتخت داشته باشد.

آنچه مشخص است تهران دارای قدمت و اصالت تاریخی است و وجود بناهای تاریخی و تفرجگاه‌های متعدد از قابلیت های گردشگری تهران است که جاذبه بسیاری را برای توریسم داخلی و خارجی دارد که باید با سازماندهی مناسب به بهره گیری از این پتانسیل تاریخی و طبیعی جهت رونق صنعت گردشگری شهری پرداخته شود.

در همه کشورها مدیریت شهری، متولی سازمان بخشی به وضعیت توریسم شهری است و در کشور ما نیز باید با بهره گیری از تجارب شهرهای موفق دنیا مدیریت شهری به عنوان متولی گردشگری به هماهنگی سازمان ها و دستگاه‌های مسئول بپردازد که در این راستا، کمیته گردشگری شورای شهر تهران در دوره قبل پیشنهاد تشکیل سازمان گردشگری را ارایه کرده بود که بايد اكنون مورد پيگيري جدي قرار گيرد. بايد توجه داشت كه تهران، پایتخت ۲۵۰ ساله ایران اسلامی است و ۴۰۰ سال سابقه شهرنشینی و ۷ هزار سال تمدن دارد.

همه این ها دست به دست هم می دهد که با یک مرکز گردشگری ویژه روبه رو باشیم که می تواند هویت شهری برای شهروندان و درآمد پایدار برای مديریت شهری ایجاد کند. توسعه صنعت گردشگری موجب رونق اقتصادی خواهد شد و تهران با دارا بودن ظرفیت گردشگری می تواند به یکی از مقاصد مهم توریستی ایران تبدیل شود. بنابراین جایگاه سازمان گردشگری در ایجاد رضایت شهروندان بسیار تاثیرگذار است و بايد به عنوان يك اولويت مهم در رويكردهاي اجتماعي شهر تهران مورد توجه قرار گيرد.

۱۳۹۶/۶/۲۳

اخبار مرتبط