رنجبرزاده در گفتگو با نما:

جزئیات تحقیق و تفحص در دوره 10گانه مجلس / افزایش سرعت تحقیق و تفحص در بهارستان مطالبه همگانی است

عکس خبري -جزئيات تحقيق و تفحص در دوره 10گانه مجلس / افزايش سرعت  تحقيق و تفحص در بهارستان مطالبه همگاني است

نماینده مردم اسدآباد گفت: آنچه كه ما شاهد هستیم و روند تحقیق و تفحص ها معمولا طولانی است یعنی خیلی سریع منتج به نتیجه نمی شود و زمان بر است و تقریبا تحقیق و تفحص ها در یك دوره به نتیجه حاصل نمی شود

اکبر رنجبرزاده نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار نما درباره تحقیق و تفحص های انجام شده در دوره ده گانه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مطابق اصل 76 قانون اساسی یکی از ابزارهای مهم و اثرگذار در روند نظارتی مجلس شورای اسلامی تحقیق و تفحص است که معمولا به عنوان یک ابزار بسیار مهم و اثربخش برای نظارت استفاده می شود.
وی در ادامه افزود: در 9 دوره گذشته مجلس شورای اسلامی 365 مورد درخواست تحقیق و تفحص از ناحیه نمایندگان ادوار گذشته داشتیم که از این تعداد معمول آن اینگونه است که در کمیسیون ها تعدادی از آنها رد می شود و نهایتا تعدادی از گزارش ها در مجلس قرائت می شود و از آنچه که در مجلس تصویب می شود به قوه قضاییه ارجاع می شود.
رنجبرزاده با تاکید بر اینکه آنچه که نهایی شده و به قوه قضاییه ارجاع شده است، از 365 مورد تحقیق و تفحص فقط 26 مورد بوده است، گفت: برای برخورد با دستگاه های اجرایی متخلف که در هر دوره ای وجود داشته است.
نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: آنچه که ما شاهد هستیم و روند تحقیق و تفحص ها معمولا طولانی است یعنی خیلی سریع منتج به نتیجه نمی شود و زمان بر است و تقریبا تحقیق و تفحص ها در یک دوره به نتیجه حاصل نمی شود و ممکن است نمایندگان دوره شان به پایان برسد و هنوز تحقیق و تفحص در مسیر روند برخورد قانونی قرار دارد.
وی تصریح کرد: آنچه که ما ارزیابی کردیم دستگاه هایی که خیلی حساسیت روی شان وجود داشته است و از ادوار گذشته تا به امروز مثل سیستم بانکی کشور که تحقیق و تفحص از آن انجام شد و در ادوار گذشته، آموزش و پرورش، راه و شهرسازی و بحث صادرات و واردات بوده است.
رنجبرزاده ادامه داد: آنچه که مهم است، این است که ما بتوانیم روند تحقیق و تفحص تند کنیم و تحقیق و تفحص ها سریع به نتیجه برسد و قوه قضاییه هم سریعا برخورد داشته باشد تا اینکه اثربخشی آن را شاهد باشیم.
نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی در دوره دهم از ابتدای دوره تا امروز 40 مورد تحقیق و تفحص تقدیم هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی کرده است و طبق روال آیین نامه داخلی مجلس به کمیسیون های تخصصی ارجاع شده است و مسیر آن در حال طی شدن است و در صحن علنی مجلس گزارش قرائت شود و نهایتا تصویب و ارجاع به قوه قضاییه شود.
رنجبرزاده با بیان اینکه مسیر تحقیق و تفحص ها در حال انجام است ولی آنچه که لازم است بگویم روند تحقیق و تفحص ها رو به افزایش است، ادامه داد: ما در دوره اول مجلس شورای اسلامی اصلا تحقیق و تفحص نداشتیم، در دوره دوم 7 مورد تحقیق و تفحص بوده است و در دوره سوم حدود 15 مورد داشتیم و تعداد تحقیق و تفحص ها الان که حدود یک سال و چند ماه از مجلس دهم می گذرد 40 مورد تحقیق و تفحص داشتیم.
نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این نشانه حساسیت نمایندگان نسبت به دستگاه های اجرایی است و نگرانی ها در وضعیت دستگاه های اجرایی نسبت به رعایت قانون و موارد آن کمتر شده است و حساسیت مجلس بالا رفته است لذا درخواست تحقیق و تفحص نمودار آن رو به افزایش است ولی امیدواریم این ابزار دقیق و نظارتی مجلس با کاهش روند بررسی ها بتواند نتیجه بخش باشد.
وی با تاکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی پیگیر است اما نهایتا قوه قضاییه باید در صورت انحراف از قانون دستگاه های اجرایی حکم صادر کند، گفت: تاکید مجلس شورای اسلامی این است که آیین نامه داخلی مجلس ماده 236 این اختیار را به نمایندگان داده است که مستقیما درخواست کنند و کمیسیون تصویب شود و سریعا به قوه قضاییه ارجاع شود.
رنجبرزاده در پایان خاطر نشان کرد: تاکید مجلس بر این است که هر تحقیق و تفحصی اگر واقعا مستندات و مدارکی محکمی ندارد ورود نکند زیرا ضرورت ندارد چرا که مسیر طی می شود و هزینه صرف می شود و نهایتا ارجاع آن به قوه قضاییه به اندک می رسد و ارجاع 26 مورد تحقیق و تفحص از 365 مورد این موضوع را ثابت می کند.

۱۳۹۶/۷/۱۹

اخبار مرتبط