وزیر صنعت همه را به باد انتقاد گرفت

وزیر صنعت، از همه دستگاه هایی كه در ایجاد و یا رفع نشدن مشكلات صادرات غیرنفتی نقش داشته اند، گله و شكایت كرد و گفت: دردناك است كه ۳۰ سال مشكل صادرات داریم.دیوار یارانه‌های صادراتی اكنون طاقچه هم نیست

به گزارش نما، محمد شریعتمداری امروز 29 مهرماه در بیست و یکمین سالروز ملی صادرات با شعار صادرات و تکرار عزم ملی در سالن اجلاس سران با اشاره به اهمیت صادرات در کشور گفت: حضور ما در بازارهای جهانی ابعاد سیاسی و امنیتی مهمی نیز دارد و توسعه پایدار برای کشورمان ایجاد می‌کند.

وی با ابراز نگرانی از ارزش پایین اقلام صادرات غیرنفتی و متنوع نبودن اقلام و کشورهای موجود در زمینه صادرات گفت: ارزش 10 قلم اول صادراتی کشور ما 23.8 میلیارد دلار است که شامل 55 درصد صادرات غیرنفتی می‌شود.وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بسیار دردناک است که بگویم در 30 سال گذشته در جلساتی که شرکت می‌کردم از لزوم ایجاد تنوع کالاهای صادراتی صحبت می‌کردیم که امروز هم همین مشکلات را داریم.

* گاز نیز در میان صادرات غیرنفتی قرار گرفته است

شریعتمداری تصریح کرد: مواد خام در کالاهای عمده صادراتی کشورمان مشخص است به طوری که گاز طبیعی نیز در میان صادرات کالاهای غیرنفتی قرار گرفته است. وی تاکید کرد: در ایجاد تنوع کالاهای صادراتی به جایگاه مناسبی دست نیافته‌ایم و دیوار مشوق‌های صادراتی خوابیده است. با هزار میلیارد تومان شروع کرده‌ایم اما اکنون وضعیت مناسبی نداریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: این یارانه‌ها مانند چاشنی برای صادرات عمل می‌کند که عدم تثبیت نرخ ارز را برای صادرکنندگانمان جبران می‌کنند.

شریعتمداری با تاکید بر لزوم اعطای یارانه‌های صادراتی گفت: دیوار یارانه‌های صادراتی اکنون تاقچه هم نیست و آن را خوابانده‌اند. مجموع عمده کالاهای صادراتی کشورمان به کشورهای معدودی صادر می‌شود که 30 سال قبل نیز از همین مشکلات صحبت می‌کردیم.

وی گفت: عامل اصلی و مشکل رأسی در صادرات نبود عزم ملی برای صادرات است و فعالین اقتصادی و مردم باید حرکت بیشتری در کنار مسئولان داشته باشند.

* اقدام جدی برای نوسازی واحدهای صنعتی انجام نشده است

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: 95 درصد واحدهای تولیدی کشورمان صادرات‌گرا نیستند و واحدهای کوچک صنعتی زیادی داریم که برای نوسازی آنها اقدام جدی صورت نگرفته است. شریعتمداری یادآور شد که در نوسازی صنعتی واحدهای کوچک و بزرگ باید قدم‌های بزرگتری برداریم. واحدهای صنعتی کشورمان بیشتر برای تامین نیاز داخلی و جایگزینی واردات شکل گرفته‌اند در حالی که باید صادرات‌محور شوند.

وی با تاکید بر اینکه نوسازی صنعتی به طور جد باید در دستور کار دولت باشد، با انتقاد از صندوق توسعه ملی گفت: صندوق توسعه ملی باید برای توسعه سرمایه‌گذاری‌های جدید در اولویت و حتی در انحصار باشند و صادرات‌گرایی ایجاد کنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در بودجه استفاده از منابع برای صادرات و هدفمندی یارانه‌ها برای صادرات هدفمند در نظر گرفته نمی‌شود.

* به نرخ سود بانکی باید یارانه دهیم

شریعتمداری گفت: با نرخ‌های موجود امکان فعالیت‌های اقتصادی و صادرات فراهم نیست و ما باید به صورت یارانه مابه‌التفاوت نرخ سود بانکی را به تولید بدهیم و این امر خیلی مهمتر از اضافه‌کار بنده است. وی تصریح کرد: اگر عزم ملی برای صادرات غیرنفتی در کشور داریم، باید فکرمان را تغییر دهیم و این تغییرات باید در خود دولت صورت گیرد.

* نظر وزیر صنعت درباره نرخ ارز

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به کنترل نرخ دلار و تاثیرات آن درباره تشویق واردات و تنبیه صادرات گفت: من قبول ندارم که اگر نرخ دلار خیلی بالا رفت صادرات زیاد می‌شود اما وقتی که تغییرات طبیعی نیست باید مشوق‌هایی به صادرات داده شود تا برای آنها تحرک ایجاد شود.

شریعتمداری با طرح این سوال که بازارهای هدف و عمده صادراتی کشورمان چه کشورهایی هستند، گفت: ما می‌رویم با کشورهای اروپایی توافقنامه می‌بندیم که در صورتی که صادرات ما به مشکل برخورد بیمه داشته باشد اما باید توجه داشته باشید که بازارهای اصلی ما برای صادرات عراق است که هیچ پیش‌بینی در خصوص حوادث اقلیم عراق نکرده بودیم.

* عراق برای ما است اما ترکیه چند بانک آنجا مستقر کرده است

وی تاکید کرد: حضور ایران در بازار عراق استراتژیک است و این بازار برای ایران است. این در حالی است که رقیب ما (کشور ترکیه) چند بانک در عراق و اقلیم کردستان مستقر کرده است. وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: ما باید شرایط خاص بازار عراق، افغانستان و آسیای میانه را بدانیم و شرایطی فراهم کنیم تا حضور بیشتری در آنجا داشته باشیم.

* سازمان توسعه تجارت باید دوباره خانه صادرکنندگان شود

شریعتمداری افزود: سازمان توسعه تجارت کشور باید حرکت کند و ارتباط وی با صادرکنندگان تغییر کند تا دوباره آنها این سازمان را خانه خود بدانند و حرف‌های آنها شنیده شود.

وی گفت: خطوط ارتباطی باید به صادرات اعطا شود و در کنار آن تهاتر با وجود فسادی که می‌آورد در برخی مناطق مانند کشورهای آفریقایی باید ایجاد شود زیرا شرایط در گذشته نشان داده است که باید در این بازارها به اینگونه عمل کرد.

* انتقاد وزیر صنعت از عملکرد اتاق بازرگانی: به وظایف خود عمل کنید

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با انتقاد از فعالیت اتاق بازرگانی گفت: اتاق بازرگانی نیز در جایگاه خود نیست و باید به جایگاه خود برگردد و به مسئولیت‌های خود عمل کند.

شریعتمداری افزود:‌مشاهده کنیم که اتاق‌های بازرگانی دیگر کشورها چه می‌کنند. شرکت‌هایی تاسیس کرده‌اند و مراکز تجاری ایجاد می‌کنند اما ما حتی نمی‌توانیم جلوی رقابت منفی فعالین اقتصادی خودمان را بگیریم که این امر وظیفه اتاق است.

وی در پایان صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه در بخش برندسازی نیز مشکلاتی داریم، گفت: فورد در ترکیه تولید و به آمریکا صادر می‌شود، آیا ما چیزی در بازارمان کم داریم که نتوانیم این کار را انجام دهیم.
منبع: تسنیم

۱۳۹۶/۷/۲۹

اخبار مرتبط