عبده خدایی مطرح كرد؛

مصدق هم فكر می‌كرد آمریكا و انگلیس اختلاف دارند

دلیل شكست نهضت ملی نفت این بود كه مصدق فكر می‌كرد بین آمریكا و انگلیس اختلاف است در حالی‌كه دست آنها در یك كاسه بود و الان هم اینگونه است.

به گزارش نما، محمدمهدی عبدخدایی دبیرکل جمعیت فداییان اسلام ا اشاره به مواضع و سیاست‌های اروپا و آمریکا در قبال ایران، اظهار داشت: خوشبختانه امروز 60 سال پیش نیست که دولتمردان ما آمریکا و اروپا را نشناسند.

وی افزود: دلیل شکست نهضت ملی نفت با تمام عظمتش این بود که مصدق در عین حال که فرد وابسته‌ای نبود در این فکر بود که بین آمریکا و انگلیس اختلاف است و باید از این اختلاف به نفع مردم استفاده کند در حالی که دست آمریکا و انگلیس در یک کاسه بود و الان هم بعد از 60 سال در یک کاسه است.

عبدخدایی ادامه داد: آمریکایی‌ها بزرگترین سرمایه‌گذار در اروپا هستند و 85 درصد صنایع انگلستان با سرمایه آمریکا بازسازی شده است، در چنین شرایطی چطور می‌شود تصور کرد که انگلیس تابع آمریکا نباشد.

دبیرکل جمعیت فداییان اسلام با بیان اینکه بازسازی صنایع اروپایی‌ها طبق طرح مارشال توسط آمریکا بود و قطعا آنها از آمریکا دست نمی‌کشند تا کشوری مانند ایران را بدست بگیرند، تصریح کرد: روابط ایران با اروپا مقطعی است و دوام نمی‌یابد ولی اگر مسئولان ما بازی را خوب بلند باشند و مثل مصدق نباشند که همه چیز به یکباره بر هم ریخت، بازی را خواهند برد.

وی با بیان اینکه وقتی رهبری می‌گویند برجام را در صورت پاره شدنش ریزریز می‌کنیم نشان دهنده این است که ما هنوز بازی را نباخته‌ایم، گفت: اروپایی‌ها می‌خواهند هم امریکا را داشته باشند و از قدرتش و قراردادهای فی‌مابین با آمریکا بهره ببرند و هم در شرایط کنونی با ایران که امروز قدرت خاورمیانه است وارد بازی شوند.

عبدخدایی ادامه داد: اگر بتوانیم در این بازی مقهور اروپا و آمریکا نشویم و به هیچکدام امتیاز ندهیم و بتوانیم از این بازی سربلند بیرون بیاییم قطعا موفق می‌شویم.

دبیرکل جمعیت فداییان اسلام در پایان با تاکید بر اینکه باید از شخصیت ناآگاه و انحرافات فکری ترامپ استفاده شود، گفت: شاهد بودیم که کره شمالی با تمام کوچک بودنش بازی با ترامپ را بلد است و علی‌رغم همه تهدیدهایی که از سوی آمریکا شد نتوانست حمله نظامی علیه ایران کشور کند و مسئولین ما نیز که تاکنون بازی را بلند بوده‌اند باید از این به بعد نیز آگاهانه کار را به پیش ببرند.
منبع: فارس

۱۳۹۶/۷/۲۹

اخبار مرتبط