چالش نهنگ آبی چیست؟

یك كارشناس فضای مجازی اعلام كرد: هنوز شواهدی كه نشان دهد دخترانی كه روز گذشته در اصفهان خودكشی كردند، از نهنگ آبی الهام گرفته اند، به دست نیامده است.

به گزارش نما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، لسانی، کارشناس فضای مجازی در گفتگوی 18:30 در خصوص معضل چالش های فضای مجازی اخیر و پیامدهای آن گفت: اصطلاح «نهنگ آبی» یک بازی مبتنی بر چت کردن است که بر بستر شبکه های اجتماعی شکل می گیرد.

وی در مورد مراحل این بازی گفت: با ورود و ثبت نام، اعضاء «نهنگ» خطاب می‌شوند. این بازی در هندوستان بیشترین تعداد خودکشی را دارد، به شکلی که پلیس هندوستان نصب، انتشار و حتی ذخیره فایل خام این بازی را جزء جرایم نرم‌افزاری معرفی کرده است.

لسانی افزود: در این چالش اینترنتی ۵۰ مرحله‌ای از مخاطبان به ویژه نوجوانان خواسته می‌شود، روزانه تکلیف خود را انجام داده و در پایان، عکسی از خود بفرستند تا بتوانند وارد مرحله بعد شوند.

مرحله نخست این چالش کشیدن یک نهنگ آبی روی دست است. پس از آن برای مثال از کاربر خواسته می‌شود، تا لب خود را روی دستش ببرد و با چاقو کلمه‌ای حک کند یا بالای یک ساختمان مرتفع با پاهای آویزان از خود عکس بیندازد.

نهنگ آبی در سال ۲۰۱۳ در روسیه و با "F57" یکی از نام‌های به اصطلاح "گروه مرگ"شبکه اجتماعی وی‌کی شروع به کار کرد و گفته می‌شود اولین خودکشی ناشی از آن در سال ۲۰۱۵ اتفاق افتاده‌است.

فیلیپ بودکین دانشجوی روانشناسی که از دانشگاهش اخراج شد، ادعا کرد او بازی را اختراع کرده است. کین اعلام کرد، هدف او این بود که برای «پاک کردن» جامعه از کسانی که تلقی می‌شود هیچ ارزشی ندارند، آنها را وادار به خودکشی کند.

این کارشناس فضای مجازی تاکید کرد: هنوز شواهدی که نشان دهد دخترانی که روز گذشته در اصفهان خودکشی کردند، از نهنگ آبی الهام گرفته اند، به دست نیامده است.

لسانی ادامه داد: درباره مرگ خیالی در جامعه ما بسیار اغراق شده است و وقتی خبر خودکشی در جامعه ما رسانه ای می شود، برای روز بعد احتمال خودکشی 10 درصد افزایش می یابد.

وی ادامه داد: نقش اصلی در کنترل نوجوانان و به تبع آن جامعه، برعهده خانواده است.

باطنی، دیگر کارشناس فضای مجازی در ادامه این گفتگو تصریح کرد: ما به قشر نوجوان جامعه مان بر اساس نیازهایشان پاسخگو نیستیم و از این جهت باید از رفتارهای خود بترسیم و این به معنی تسلط نداشتن والدین بر فضای رسانه ای و فضای مجازی است.

باطنی گفت: ما باید پیش از این، خلاها را برای فرزندانمان پر می کردیم، حال آنکه امروز این خلا را نهنگ آبی برای فرزندان ما پر کرده است. او تاکید کرد: ما به هیچ عنوان منکر وظیفه مسئولان نیستیم اما وظیفه والدین، بسیار اصلی است.

این کارشناس فضای مجازی گفت: امروز دسترسی به اطلاعات به حدی رسیده است که افراد اشباع شده اند و حتی اگر جلوی نهنگ آبی گرفته شود، فردا برنامه دیگری جایگزین آن خواهند کرد. پس باید ساز و کار دیگری برای حل این مسائل ایجاد شود.

وی در خاتمه تاکید کرد: سال گذشته ایرانیان صدرنشین موتورهای جستجو در یافتن واژه نهنگ آبی، در جهان بودند.

۱۳۹۶/۸/۱

اخبار مرتبط