ابطحی در گفتگو بانما:

اجرای طرح ساماندهی دانشگاه‌‎ها از ضرورت‌های وزارت علوم است/عدم تناسب رشته های دانشگاهی و بازار كار امار بیكاران را افزایش داده است

عکس خبري -اجراي طرح ساماندهي دانشگاه‌‎ها از ضرورت‌هاي وزارت علوم است/عدم تناسب رشته هاي دانشگاهي و بازار کار امار بيکاران را افزايش داده است

عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: بیكاران یقه سفیدی كه امروز با كسب مدارك بالای تحصیلی دنبال كار بوده و كاری متناسب رشته و تخصصشان نمی یابند و مهارت دیگری هم ندارند نتیجه ترویج علم آموزی در دانشگاه ها ی كشور بدون ضابطه و برنامه ریزی صحیح است.

سید محمد جواد ابطحی عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود تعداد زیاد دانشگاه ها در کشور ، گفت: تاسیس دانشگاه ها بدون حساب و کتاب در کشور از همان ابتدا صحیح نبوده و باید در رویه معمول آموزش دانشگاهی تجدید نظر شود.
وی عنوان نمود: تصور این بود که اگر سطح آموزش عالی برای همه توسعه یابد از نظر نیروی انسانی کارآمدخودکفا شده و مملکت می تواند قله های پیشرفت را زودتر طی نماید، در حالی که از اصل هدف که توجه به کیفیت علم آموزی و توانمند سازی نیروهای انسانی بود غفلت شد.
وی بابیان اینکه با عدم برنامه ریزی صحیح بدون ارزیابی نیازهای جامعه به اشتباه جوانان را ترغیب به تحصیلات عالیه با صرف هزینه های کلان نمودیم، گفت: بیکاران یقه سفیدی که با کسب مدارک بالای تحصیلی امروز دنبال کار بوده و کاری در خور شأن و متناسب تخصصشان نمی یابند و مهارت دیگری نیز ندارند نتیجه شیوه ترویج علم آموزی بدون ضابطه است.
عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس شورای اسلامی، گفت: امروز برای مهار بحران های موجود در کشور از جمله بیکاری نیازمند ساماندهی دانشگاه ها در دو نوع دولتی و غیر دولتی هستیم، بایدبا تجمیع واحدهای دانشگاهی و حذف رشته های غیر ضروری از گسترش بی ضابطه آموزش های عالیه جلوگیری کرد.
وی با انتقاد از نمایندگان مجلس و دولتمردانی که هیچ توجه ای به آینده کاری جوانان ندارند،گفت: اصرار نمایندگان مجلس بر ایجاد تمام رشته ها و انواع دانشگاه ها در شهرها و شهرستان ها به افزایش بیکاری دامن می زند، زمان ریاست آقای جاسبی بر دانشگاه آزاد به ایشان گوشزد می شد نباید در این حد جذب دانشجو داشت چرا که آینده کاری برای جوانان وجود ندارد آنها بی توجه به این هشدارها کار خود را می کردند.
ابطحی تصریح نمود: متاسفانه اراده ای برای ساماندهی امر تحصیلات عالیه در مسئولین امر ودولتمردان نیست چرا که افراد تصمیم گیرنده تعارض منافع در این مقوله دارند اینها خودشان هم موسسه دانشگاهی دارند و در منافع این کار شریک اند لذا تصمیم گیری نمی شود و عزمی برای ساماندهی تاکنون بوجود نیامده است.
نماینده مردم اصفهان با بیان اینکه تلاش کمیسیون آموزش مجلس رایزنی با دولت در جهت اصلاح وتجدید نظر در رویه معمول است، تاکید نمود: برای کشور 80 میلیونی این تعداد بالای دانشگاه پذیرفته نیست انتظار می رود دولت و مجلس بدور از منافع حزبی، جناحی و باندبازی هایشان فکری اساسی نمایند، و با رفع سوء مدیریت های موجود اصلاح رویه علم آموزی در دانشگاه ها هر چه زودتر عملیاتی شود، ورود به دانشگاه ها محدودتر و متناسب با نیازجامعه شده و با ادغام و تجمیع مراکز آموزش عالی از گسترش مدرگ گرایی صرف به نفع منافع قشری خاص جلوگیری شود.

۱۳۹۶/۹/۱۱

اخبار مرتبط