فدراسیون جهانی وزنه‌برداری تالاخادزه را با حسین رضازاده مقایسه كرد

فدراسیون جهانی وزنه‌برداری در بررسی رقابت دسته فوق سنگین، بیشتر به لاشا تالاخادزه پرداخته و عنوان می‌كند كه او می‌تواند پس از رضازاده دومین مردی باشد كه در مسابقات جهانی بعد از المپیك قهرمان شده است.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، فدراسیون جهانی وزنه برداری (IWF) آخرین وزنی که مورد بررسی قرار داده 105+ کیلوگرم بوده است. IWF در مورد رقابت دراین وزن نوشت: "لاشا تالاخادزه از گرجستان در سال 2015 در یک ضرب و مجموع مثبت 105 کیلوگرم به قهرمانی رسید و در دو ضرب نقره کسب کرد. اگر تالاخادزه سه مدال طلای دیگر کسب کند رکورد او با رکورد جابر سعید سالم از قطر در رنک دوی جهان برابری می‌کند. حسین رضازاده با 10 طلای جهان در وزن مثبت 105 کیلوگرم در صدر رنکینگ قرار دارد.

تالاخادزه هم‌چنین سه مدال طلا با بهترین رکورد وزنه برداری گرجستان فاصله دارد. گئورگی آسانیدزه از گرجستان 5 مدال جهانی در 77 کیلوگرم و 85 کیلوگرم کسب کرده است. هیچ ورزشکار گرجستانی دیگری در هیچ رشته ورزش المپیکی 5 مدال جهانی ندارد.

تنها مردانی که توانسته‌اند در وزن مثبت 105 کیلوگرم همیشه مدال طلای یک ضرب را کسب کنند سعید سالم در سال‌های 1999 و 2001 و روسلان آلبگف در سال‌های 2013 و 2014 هستند.

تالاخادزه در المپیک ریو 2016 نیز قهرمان شد. او می‌تواند دومین مردی باشد که توانسته است یک سال بعد از گرفتن مدال طلای مثبت 105 کیلوگرم المپیک در مسابقه‌های قهرمانی جهان نیز مدال طلای مجموع را کسب کند. پیش از او حسین رضازاده در سال 2005 این کار را انجام داد.

بهداد سلیمی 9 مدال در وزن مثبت 105 کیلوگرم مسابقه‌های قهرمانی جهان دارد. او به سه سال دیگر احتیاج دارد تا رکوردش با سعید سالم که 12 مدال دارد، برابری کند. ایران در وزن مثبت 105 کیلوگرم 15 مدال طلا دارد. بعد از ایران روسیه با 12 مدال طلا بیشتر قهرمانی را دارد. به طور کلی ایران 29 مدال در این وزن دارد که باز هم نسبت به روسیه با 28 مدال برتر است.

در مسابقه‌های مردان از سال 1998 با اوزان جدید، چین بیشترین قهرمانی در یک وزن خاص را در کارنامه دارد.

مارت سیم از استونی در این رقابت‌ها حضور دارد. او یکی از 4 وزنه بردار اهل استونی است که تاکنون برای کشورشان قهرمانی کسب کرده‌اند. فرناندو سارایوا رییس از برزیل برای هشتمین بار در مسابقه‌های قهرمانی جهان و المپیک وزنه‌برداری شرکت می‌کند. او قصد دارد بین سه نفر برتر باشد. بهترین مقام او، پنجمی در مجموع در المپیک 2016 ریو بوده است.

۱۳۹۶/۹/۱۴

اخبار مرتبط