پیام آیت‌الله مكارم شیرازی به كنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی

آیت‌الله مكارم شیرازی در پیامی به سی‌ و یكمین كنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی تاكید كرد كه آثار وحدت مسلمین را می توان در ایران ، عراق و سوریه دید.مسلمانان امروز به اهمیت وحدت پی برده‌اند و پیشوایان و علما و دانشمندان آنها همه را به وحدت دعوت می‌كنند.

به گزارش نما، در این مراسم، آیت‌الله اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ضمن خیرمقدم به حضار به قرائت پیام آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی به سی و یکمین کنفرانس وحدت پرداخت که متن کامل آن در ادامه آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

قبل از هر چیز لازم می‌دانم این ایام مبارک که ایام میلاد مسعود پیغمبر گرامی اسلام است را به همه شما عزیزان تبریک عرض کنم. سپس تشکیل این همایش باشکوه وحدت در سایه نام مقدس پیامبر عظیم‌الشان اسلام را به همه بنیانگذاران و شما شرکت‌کنندگان عزیز نیز تبریک عرض می‌کنم. به خصوص اینکه هدف بسیار مهمی در نظر دارید که امروز از هر زمان دیگری برای مسلمانان لازم‌تر و ضروری‌تر است.

همه می‌دانیم که دشمنان ما دست به دست هم داده‌اند و مانع اصلی منافع نامشروع آنها اسلام است، اسلامی که در ایران به سلطه غرب و شرق پایان داد. اسلامی که در عراق سبب نابودی داعش و شکست حامیان آنها شد و در سوریه نیز آنها را در هم شکست.

آری! این اسلام مزاحم منافع آنهاست و اصرار دارند آن را هم در هم بشکنند و کشورهای اسلامی را مانند سابق در اسارت خود بگیرند. موضوع آثار وحدت مسلمین را با تجربه در ایران و عراق و سوریه یافتیم بنابراین جنبه ذهنی ندارد بلکه جنبه حسی و دینی دارد اگر قرآن مجید در ایه شریفه 46 سوره انفال می‌فرماید: «وَ أَطیعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ریحُکُمْ وَ اصْبِرُوا إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرینَ» اطاعت خدا و پیغمبر کنید و با هم نزاع نکنید که موجب سستی شما می‌شود و روح شما از میان می‌رود و جسمی بی‌جان خواهید شد (در برابر وسوسه‌های شیطان)، صبر و استقامت کنید زیرا خدا همراه با صابران و استقامت‌کنندگان است. دلیل آن روشن است مگر انسان چقدر نیرو دارد؟ این نیروها اگر در منازعات داخلی صرف شود چیزی برای مبارزه با دشمن باقی نمی‌ماند و آنجاست که دشمن می‌تواند با حملات و ضربات خود پیروز شود.

معروف است دولت انگلستان با 10 هزار نفر سالیان دراز بر کشور پهناور هند حکومت می‌کرد، ابزار آنها برای این حکومت چه بود؟ ایجاد مذاهب مختلف و ایجاد اختلاف در میان مردم هند. هر گاه آتش اختلاف در میان آنها به سردی می‌گرایید، دسیسه‌ای می‌کردند و آن را برافروخته می‌ساختند. به عنوان مثال به مزدوری دستور می‌دادند یکی از گاوهای مقدس هند را بکشد و به مزدور دیگری می‌گفتند قدری بنزین شبانه روی درِ مسجد مسلمانان بریز و آن را آتش بزن، فردا فریاد هندوها از یک طرف و مسلمانان از سوی دیگر بلند می‌شود. درگیری‌ها شروع می‌شد هنگامی که خسته می‌شدند استعمارگران انگلیسی به عنوان وساطت در میدان می‌آمدند و به اصطلاح به نزاع آنها خاتمه می‌دادند و تا مدتی فکرشان راحت بود.

ایجاد منازعه و درگیری کار شیطان است همانگونه که قرآن در آیه 91 سوره مائده می‌فرماید: «إِنَّما یُریدُ الشَّیْطانُ أَنْ یُوقِعَ بَیْنَکُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ فِی الْخَمْرِ وَ الْمَیْسِرِ» شیطان می‌خواهد بوسیله قمار و شراب در بین شما ایجاد عداوت کند. آری! کار شیطان ایجاد دشمنی است ما باید به هوش باشیم بحمدالله مسلمانان امروز به اهمیت وحدت پی برده‌اند و پیشوایان و علما و دانشمندان آنها همه را به وحدت دعوت می‌کنند و تاکید می‌کنند به مقدسات مذهب یکدیگر احترام بگذارید. البته گروه اندک افراطی هستند که به اصطلاح آتشبیار معرکه‌های اختلافند ولی افکار و فعالیت‌های آنها روز به روز کمرنگ‌تر می‌شود و ما آینده روشنی در پیش داریم. انشاءالله.

بار دیگر از احساسات پاک شما در این همایش پرفیض تشکر می‌کنم و عظمت اسلام را با اتحاد پیروانش از خداوند بزرگ مسئلت می‌کنم.

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

ناصر مکارم شیرازی

96/9/13

۱۳۹۶/۹/۱۴

اخبار مرتبط