اختصاصی نما:

صهیونیست‌ها به دنبال تجزیه مصر

عکس خبري -صهيونيست‌ها به دنبال تجزيه مصر

اسرائیل سعی دارد تا با همكاری عربستان سعودی، طرح تضعیف و در نتیجه تجزیه مصر را پیش ببرد و چندین سال است كه تلاش می‌كند تا مقدمات لازم برای وقوع این مهم را فراهم نماید. در این زمینه می‌توان به روند چشمگیر خرید اراضی صحرای سینا توسط فلسطینیان دارای تابعیت صهیونیستی اشاره نمود

شبه جزيره سینا منطقه ای در شمال شرقی کشور مصر است كه از شرق به خليج عقبه، از غرب به خلیج سوئز، از شمال به دریای مدیترانه و از جنوب به دریای سرخ متصل است. این شبه جزیره با حدود 800 هزار نفر جمعیت، از موقعیتی استراتژیک برخوردار است و ضمن اینکه بخش قابل توجهی از سواحل کشور مصر را به خود اختصاص می‌دهد، دو قاره آسیا و آفریقا را به هم متصل می‌نماید.

اهمیت این شبه جزیره زمانی بیشتر مشخص می شود که بدانیم مناقشات بسیاری بر سر آن وجود دارد. دو طرف مهم و عمده این مناقشه، مصر و رژیم صهیونیستی هستند. اهمیت این جزیره تا حدی برای رژیم صهیونیستی بالاست که تاکنون دو بار این منطقه را مورد تعرض و هجوم قرار داده و اقدامات بین‌المللی و منطقه‌ای متعددی برای در دست گرفتن کنترل این منطقه انجام داده است.

این مناقشات تاکنون نیز ادامه داشته است؛ به طوری که چند روز گذشته وزیر اجتماعی رژیم صهیونیستی، جیلا جملئیل، گفته بود: "صحرای سینا بهترین مکان برای تشکیل کشور فلسطین است." این سخنان جملئیل به خوبی بیانگر این نکته است که اسرائیل هیچ برنامه و علاقه‌ای به تشکیل کشور مستقل فلسطینی در سرزمین فلسطیین ندارد و بنای سیاست خود در آینده را بر اشغال و یهودی‌سازی کامل آن دارد.

البته عدم تمایل به ایجاد کشور مستقل فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی امری جدید نیست و بارها از سوی مقامات این رژیم بدان اذعان شده است. نفتالی بنت، وزیر آموزش رژیم صهیونیستی و رئیس حزب "خانه یهود"، در اردیبهشت ماه سال جاری و در آستانه سفر دونالد ترامپ به سرزمین‌های اشغالی مدعی شد که دولت مستقل فلسطینی هیچ گاه تأسیس نخواهد شد. چند سال پیش‌تر نیز تساحی هانغبی، رئیس وقت کمیسیون امور خارجی و دفاعی پارلمان اسرائیل، به احتمال اعلام يك جانبه دولت مستقل فلسطين از سوي تشكيلات خودگردان واکنش داد و هرگونه اقدام در این زمینه بدون هماهنگی با اسرائیل را زمینه‌ساز بحران خواند. همچنین "زیپی هوتوولی" معاون وزارت خارجه رژیم صهیونیستی نیز چند روز پیش درباره طرح ترامپ برای سازش فلسطین-و اسرائیل گفت :" هدف ما دولت فلسطینی نیست بلکه صلح با همسایگان است؛ زیرا این مسئله نه‌تنها فلسطینیان را راضی نمی‌کند بلکه موجودیت اسرائیل را به خطر می‌اندازد.". جان کردی نیز چند روز قبل تصریح نمود که دولت اسرائیل با تشکسل کشور فلسطینی مخالف است.

در واقع اسرائیل سعی دارد تا با همکاری عربستان سعودی، طرح تضعیف و در نتیجه تجزیه مصر را پیش ببرد و چندین سال است که تلاش می‌کند تا مقدمات لازم برای وقوع این مهم را فراهم نماید. در این زمینه می‌توان به روند چشمگیر خرید اراضی صحرای سینا توسط فلسطینیان دارای تابعیت صهیونیستی طی چند سال گذشته تاکنون اشاره نمود. می‌توان ادعا نمود که اسرائیل با اجرای این طرح از طرفی از وضعیت ناامن این منطقه خلاص می‌شود و از طرف دیگر می‌تواند فلسطینیان را به این منطقه کوچ دهد.

موتور محرک این طرح در حال حاضر گروه‌های تروریستی و به‌ویژه داعش است. عدم توجه لازم به این منطقه به‌ویژه در جریانات پس از انقلاب مصر و همزمان با پايان گروه تروریستی داعش در سوريه و عراق، گسیل نيروهاي باقيمانده اين گروه به ديگر كشورهاي منطقه به‌ویژه صحراي سينا در مصر را به دنبال داشته است. این شرایط، همان شرایط مدنظر اتحاد عربستان، آمریکا و اسرائیل را فراهم نموده است تا با بزرگ‌نمایی حوادثی همچون حادثه تروریستی مسجد صوفیان، علی‌رغم شکست در عراق و سوریه، وانمود کنند که داعش هنوز از بین نرفته است و با سوءاستفاده از این وضعیت، شرایط صحرای سینا را ناامن جلوه دهند و در نتیجه شرایط نفوذ و حضور هرچه بیشتر خود برای اجرای برنامه‌هایشان را فراهم نمایند.

گواه ادعای همکاری اتحاد مثلث یادشده (آمریکا- اسرائیل و عربستان) با داعش می تواند این نکته باشد که نه‌تنها نیروهای داعش در استان مرزی القنیطره کوچکترین اقدامی علیه اسرائیل انجام نداده‌اند، بلکه بر اساس اسناد و گزارش‌های متعدد، مورد حمایت تل آویو قرار گرفته و حتی مجروحان این گروه تکفیری در بیمارستان‌های سرزمین اشغالی مورد درمان قرار گرفته‌اند. موضوعی که اسرائیل از افشای آن نیز نگرانی ندارد.

اگرچه وزیر خارجه مصر در واکنش به اظهارات وزیر امور اجتماعی رژیم صهیونیستی گفت: "مصر یک وجب از خاک شبه جزیره سینا را به کسی نمی‌دهد و هرگز اجازه نخواهد داد کسی به آن تجاوز کند"، اما واقعیت این است که مصر در تنگنای شدیدی قرار دارد. این کشور که پس از انقلاب 25 ژانویه در معرض بحران‌های متعددی قرار داشته است، در حال حاضر و پس از روی کار آمدن عبدالفتاح السیسی شدیدترین این بحران‌ها، از جمله اختلافات داخلی، بحران امنیتی و اقتصادی و نظایر آن را تجربه می‌کند؛ بنابراین اگر مصر بخواهد شرایط امنیتی خود را وخیم‌تر از این نکند و جلوی اجرای این طرح را بگیرد، باید تلاش نماید تا همکاری با ائتلاف دروغین ضد داعش به رهبری ایالات متحده آمریکا را با سیاست همکاری با ائتلاف روسیه و محور مقاومت جایگزین نماید که در خط مقدم مقابله با طرح‌های شوم غربی برای بحران‌آفرینی در کشورهای منطقه قرار دارند و این امر را در سوریه به خوبی به اثبات رسانده‌اند.

۱۳۹۶/۹/۱۵

اخبار مرتبط