شمارش معكوس آغاز انتفاضه مسلحانه در فلسطین

هلاكت یك خاخام اسرائیلی در نابلس و نجات عاملان این عملیات تحول مهمی است كه از قوت گرفتن از سرگیری مقاومت مسلحانه در برابر اسرائیل حكایت دارد.

به گزارش نما به نقل از روزنامه رای الیوم، هلاکت یک خاخام اسرائیلی در نابلس و نجات عاملان این عملیات و گریختن آنان از محل تیراندازی، تحول مهمی است که از قوت گرفتن از سرگیری مقاومت مسلحانه در برابر اسرائیل حکایت دارد.

تحولات مهم در انتفاضه فلسطینی‌ها

شاید شدت انتفاضه در کرانه باختری و غزه در چند روز گذشته اندکی کاسته شده بود اما به هلاکت رسیدن «رزیئیل شیفاح» خاخام 35 ساله اسرائیلی به ضرب گلوله به سمت خودروی او در شهرک حافات گلعاد در نزدیکی نابلس و گریختن عاملان این عملیات از محل، تحول مهمی بوده و به مثابه مقدمه از سرگیری مقاومت مسلحانه علیه اشغالگران اسرائیلی و شهرک نشینان باشد.

احتمال مبارزه مسلحانه فلسطینی‌ها و اوج وحشت اشغالگران

بازگشت مبارزه مسلحانه و استفاده از سلاح برای مقاومت در برابر اشغالگران، بیشترین چیزی که کابینه های اسرائیل از آن ترس دارند و بیم دارند انتفاضه مسلحانه که در سال 2000 در واکنش به مذاکرات کمپ دیوید و با تشویق یاسرعرفات و حمایت او کلید خورد، بار دیگر تکرار شود.

شادمانی جنبش‌های مقاومت از عملیات نابلس

آنچه موجب می شود این احتمال را قوی بدانیم، شادمانی و استقبال بی سابقه از این عملیات در بین جنبش های مقاومت مثل حماس و جهاد اسلامی است حتی حماس آشکارا از آن استقبال و آن را قهرمانانه توصیف کرد اما گردان های القسام بازوی نظامی این جنبش از این فراتر رفت به این معنی که سخنگوی آن اعلام کرد عملیات نابلس نخستین واکنش عملی و همراه با آتش است تا به رهبران دشمن و کسانی که با آنان هستند، یادآوری کند آنچه از آن می ترسند در راه است و شهادت یحیی عیاش و محمود ابوالهنود از فرماندهان نظامی مقاومت که به دست نیروهای اسرائیلی ترور شده و به شهادت رسیدند، به مثابه خنجری در پهلوی آنان خواهد بود.

عملیات پر ابهام نابلس و احتمال تکرار آن

هنوز هیچ طرف فلسطینی مسئولیت این عملیات را به عهده نگرفته است و همین وضعیت موجب دوچندان شدن ابهام عملیات روز گذشته شده است اما نشانه های متعددی در دست است که نشان می دهد بیشتر گروههای فلسطینی از جمله جنبش های فتح و جبهه مردمی ممکن است عامل آن باشند وبا توجه به خشم فلسطینی ها در سرزمین های اشغالی از صدور تصمیم آمریکا مبنی بر انتقال سفارت این کشور به قدس اشغالی، شاید حملات مشابه دیگری در آینده انجام گیرد.

در این میان سه تحول مهم رخ داده است که این احتمال را قوت می بخشد که عبارتند از:

اول: تغییر اساسی در رویکرد کلی فلسطینی مبنی بر بازگشت به مقاومت مسلحانه به دلیل موضع آمریکا مبنی بر تشکیل دو دولت و از بین بردن امکان تشکیل دولت مستقل و تحکیم قدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر و تبانی کشورهای عربی با این رویکرد.

دوم: تاکیدهای پی در پی فلسطین مبنی بر نقشه آمریکا برای کنار زدن محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و جایگزینی او با رهبری جدید که با معامله بزرگ موافق باشد و این چیزی است که اخیرا نبیل شعث مشاور محمود عباس به زبان آورد.

سوم: تشکیل شورای مرکزی فلسطین در رام الله با حضور نمایندگی از جنبش های حماس و جهاد اسلامی و در پیش گرفتن رویکرد اعلام تصمیمات مهم و سرنوشت ساز از جمله به رسمیت نشناختن اشغالگر و لغو هماهنگی امنیتی با آن و نه توقف آن و خارج شدن از توافق های اوسلو و توافقات مرتبط با آن.

اعلام جنگ و شعله ور شدن آتش خشم

در این میان دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تهدید کرده است، کمک های مالی به تشکیلات خودگردان فلسطین در رام الله را متوقف خواهد کرد که این یعنی اعلام جنگ و شعله ور کردن آتش خشم مسلحانه در کرانه باختری و چه بسا عملیات نابس روشن ترین پیام هشدار آمیز به واشنگتن در این خصوص باشد.

شمارش معکوس آغاز انتفاضه مسلحانه

شعله ور شدن انتفاضه مسلح تمام معادلات را نه تنها در اراضی اشغالی فلسطین بلکه در سراسر منطقه تغییر خواهد داد و اگر انتفاضه مسلحانه را قریب الوقوع ندانیم باید گفت شعله ور شدن آن بعید نیست زیرا پشت فلسطینی ها به دیوار است و روبه روی آنان نیز چیزی برای از دست دادن وجود ندارد و گرچه سکوت کرده بودند اما چنانچه به خشم بیایند هر چه را که پیش رو دارند از بین می برند از همین رو به نظر می رسد زمان انقلاب نزدیک شده است.
منبع: تسنیم

۱۳۹۶/۱۰/۲۱

اخبار مرتبط