ظریف: گفتگوی فرهنگی یك ضرورت برای همه است

وزیر خارجه ایران با بیان اینكه نیاز ما امروز مقابله با فرهنگ افراط است، گفت: گفتگوی فرهنگی امروز یك ضرورت امنیتی و حیاتی برای همه است.

به گزارش نما، محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان امروز (شنبه) در اجلاس بین المللی گفتگوهای فرهنگی سیا در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی طی سخنانی عنوان کرد: آسیا مهد فرهنگها و تفکرهای گوناگون و مهد تمدن در جامعه جهانی است.

وی با بیان اینکه قاره کهن آسیا همواره خاستگاه تفکر، فلسفه، گفتگو و درک مشترک بوده است، یادآور شد: اما جای تاسف فراوان است که همین آسیا امروز محل بحرانها، کشمکشها، درگیریها، کشتارهای فراوانی است که فاصله مهم و طولانی با مبانی فرهنگی اعتقادی و دیدگاهها و بینش های مختلف آسیایی دارد.

ظریف افزود: آسیا هرچند دارای نگرشهای گوناگون و متنوع است، اما آنچه که در منطقه ما می گذرد به ویژه غرب آسیا با هر چه که به آن اعتقاد داریم و مبانی فرهنگیمان را برا آن بنا نهاده ایم مغایرت و تضاد اساسی دارد.

وی ادامه داد: با این دو برداشت مشترک به نظر بنده گفتگوی فرهنگی یک حرکت دانشگاهی و آکادمیک نیست، گرچه دانشگاه ها و محیط دانشگاهی و فرهنگی میزبان این حرکتند و بهترین حاملین این گفتگوی فرهنگی هستند اما گفتگوی فرهنگی امروز یک ضرورت امنیتی و حیاتی برای همه ماست.

وزیر خارجه بیان کرد: ما نیازمند گفتگوی فرهنگی هستم.

وی در بخشی از اظهاراتش گفت: متاسفانه شاهدیم فردی قدرت را در آمریکا در دست گرفته که آن قدر فهم و ادراک ندارد که کل ملتهارا با الفاظ رکیک، غیرقابل پذیرش و غیر قابل باوری که از دهن فردی که خود را مسئول آمریکا می داند، بیان می شود.

وی افزود: نیاز ما امروز مقابله با فرهنگ افراط است.
منبع: فارس

۱۳۹۶/۱۰/۲۳

اخبار مرتبط