نقش سیاهی‌ لشكر سلبریتی‌ها در تراژدی عبور از روحانی

تحلیل‌ها حكایت از آن دارند كه ژن عبور از رئیس‌جمهور دوباره در اردوگاه جریان اصلاحات فعال شده و كسانی از چپ‌های ستادی قصد دارند از روحانی هم عبور كنند.

به گزارش نما، موج «پشیمانی سلبریتی‌ها» برای عبور از روحانی اگرچه ایجادکننده یک زلزله بزرگ در فضای سیاسی کشور بوده است اما گویی سبب شده که عوامل اصلی و طراحان ستادی این پروژه سیاسی از نظرها پنهان بمانند.

در واقع، این تصور در حال شکل‌گیری است که موج پشیمانی از رأی دادن به روحانی از طرف سلبریتی‌های حامی رئیس‌جمهور و آنهایی که هشتگ «تا 1400 با روحانی» را به راه انداخته بودند آغاز شده و اصلاح‌طلبان ستادی همچنان طرفدار روحانی هستند!

جالب آنکه چپ‌ها نیز با طرح انتقادات و متلک‌هایی به سلبریتی‌ها دامن خود را از ماجرای عبور از روحانی منزّه نشان می‌دهند و اینطور وانمود می‌کنند که ما هنوز هم پشتیبان رئیس‌جمهور روحانی هستیم اما منتقد اوییم.

اما در ورای این داستان جعلی، واقعیت‌های مهمی وجود دارد که مردم باید در جریان آن قرار بگیرند...

*اصلاح‌طلبانی که معتقد به عبور از روحانی هستند/ لیلاز قبل از انتخابات: ممکن است مردم از روحانی عبور کنند

شاید اگر هیچ فکت رسانه‌ای هم در میان نبود اما سابقه «عبور از خاتمی» در پرونده چپ‌های ستادی کافی است تا احتمال فعال شدن دوباره ژن عبور از رئیس‌جمهور برای آنها به شدت قوی باشد.

با این همه اما برخی از فعالان ستاد مشترک دولت و اصلاح‌طلبان هستند که به نقش کسانی از اصلاح‌طلبان در ماجرای عبور اشاره کرده‌اند.

چند روز قبل بود که غلامعلی دهقان، عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه (اصلی‌ترین حزب حامی دولت) در لابه‌لای مصاحبه خود با سایت نامه‌نیوز در همین باره گفت: ممکن است برخی از اصلاح‌طلبان بحث عبور از روحانی را مطرح کرده باشند.

او سپس با طرح این کنایه که «البته این مسئله خواست اکثریت اصلاح‌طلبان نیست» تصریح کرده بود:‌ ممکن است بخشی از اصلاح طلبان به خاطر انتخابات 1400 نگاه دیگری به عرصه سیاسی کشور داشته باشند اما این دوستان باید توجه داشته باشند که در فضای سال های 82 تا 84 مجموعه ای از نیروهایی که نیروهای دلسوز بودند اما عبور از خاتمی را مطرح کردند و ندای ناامیدی در جامعه را سردادند به مطالبات خود نرسیدند و این مساله به یکی از عوامل شکست اصلاح طلبان در سال 84 تبدیل شد.

دهقان با خطاب قرار دادن چپ‌ها افزوده بود: عاقلانه آن است که از تاریخ درس بیاموزیم و نخواهیم با تک‌روی‌های بی‌پشتوانه تمامی دستاوردهای گذشته را زیر سوال ببریم. تاریخ هم به ما نشان داده که هر وقت خواستم تندرو کنیم با شکست مواجه شدیم. تاریخ بهترین معلم ماست و تندروی هیچگاه نتوانسته پاسخگوی مطالبات باشد.[1]

غیر از دهقان، علی تاجرنیا، فعال اصلاح‌طلب و از نمایندگان مستعفی مجلس ششم هم نفر بعدی است که زمانی در پیشاانتخابات به مسئله اعتقاد برخی اصلاح‌طلبان به عبور از روحانی اشاره کرده بود.

او گفته بود: «آن بخش از جریان دلواپس اصولگرا که سعی می‌کنند با فشار و مشکل‌زایی، دولت روحانی را دولت یک‌دوره‌ای معرفی کنند و آن بخش از نیروهایی که به اسم اصلاح‌طلبی و در اصل با اتکا به رفتارهای دلواپسانه بحث عبور از دولت روحانی را مطرح کنند دو تیغه یک قیچی هستند»[2]

سعید لیلاز، فعال اقتصادی و سیاسی اصلاح‌طلب نیز در همان روزها طی اظهار نظری مهم تصریح کرده بود: «من این گزاره را قبول می‌کنم که ممکن است مردم به دلیل وخامت اوضاع و مطالبات اقتصادی که دارند، از دولت آقای روحانی عبور کنند!»[3]

واقعاً لیلاز از کجا می‌دانست که مسئله عبور از روحانی رخ خواهد داد؟ این مسئله یک تحلیل بود یا نقشه‌ای پنهان که لیلاز از آن خبر داشت...؟!

*سلبریتی‌ها چه کاره‌اند؟! وقتی بهزاد نبوی هرگونه ائتلاف و توافق با روحانی را انکار می‌کند

اگرچه ستاد جریان چپ قصد دارد ماجرای عبور از روحانی را فعلا به گردن سلبریتی‌ها بیاندازد اما حقیقت این است که این پروژه بلافاصله پس از انتخابات آغاز شد و اصلاح‌طلبان بصورتی خزنده اما اصولی به زعم خود، مشغول قطع کردن یک یک رشته‌های ارتباطی خود با روحانی بودند تا اینکه سلبریتی‌ها هم به آنها اضافه شدند.

فی‌الواقع همان سیاسیون چپی که در ایام دولت یازدهم حتی یک انتقاد هم از دولت نداشتند، وارد فاز «بردگی برای روحانی» شده بودند و خود را «فدائیان دولت» می‌نامیدند و معتقد بودند باید دست روحانی و ظریف را بوسید! اما این روزها کارهای عجیب و غریبی می‌کنند.

بهزاد نبوی، از اعضای حلقه اصلی جریان خاص، چندی قبل وجود هرگونه ائتلاف و توافقی بین روحانی و اصلاح‌طلبان را انکار کرد.[4]

احمد شیرزاد و مصطفی کواکبیان نیز در صحبت‌هایی جداگانه درباره چیزی به نام «تغییر روحانی» صحبت کرده‌اند. گزاره‌ای که سایر اصلاح‌طلبان از آن با عنوان چرخش به راست رئیس‌جمهور تعبیر می‌کنند.

در کنار این افراد، کسانی مثل مرتضی حاجی، علی صوفی، احمد شیرزاد و... نیز صراحتاً اعلام کرده‌اند که مسئول کارهای دولت، خود روحانیست نه اصلاح‌طلبان!

آنها البته توضیح نداده‌اند پس مسئولیت آنهمه حمایت‌های پرطمطراق و اعلام اینکه «ما تضمین روحانی هستیم»[5] چه می‌شود و چه کسی پاسخ این حرف‌ها که شاید منجر به رأی‌آوری روحانی شده باشد را می‌دهد؟!

از طرفی مسئول وعده‌های اصلاح‌طلبان از بابت «برجام» چه می‌شود؟!

کیست که نداند آنها از بابت این توافق وینی، وعده‌هایی پر رنگ و لعاب‌تر از دولت به مردم داده‌اند.

فاطمه هاشمی، صبیّه مرحوم هاشمی نیز به تازگی در یک مصاحبه از این گفته است که «به‌نظر من هیچ‌ شباهتی بین اعتدالگرایی آیت‌ا... هاشمی و آقای روحانی وجود ندارد.»[6]

خوانش این کدها و دانستن اینکه در پشت پرده ماجرای عبور از روحانی، اصلاح‌طلبان ستادی نشسته‌اند، حقایق زیادی را آشکار می‌کند.

حقایقی از جمله اینکه روزهای داغ و پرتنشی در انتظار روابط میان چپ‌ها و رئیس‌جمهور روحانی قرار دارد چون اصلاح‌طلبان هرگز نمی‌خواهند با کارنامه ضعیف دولت وارد انتخابات 1400 شوند.

با اینهمه ولی به نظر نمی‌رسد مردم این بازی سیاسی ناجوانمردانه را باور کنند و برای کت تازه‌ای که اصلاح‌طلبان برای خود دوخته‌اند کف بزنند...

کت تازه‌ای که پارچه‌اش از قواره‌ی برجام جدا شده است.

***

1_http://namehnews.ir/fa/news/452749

2_http://www.farsnews.com/13950515000329

3_http://www.farsnews.com/13950515000329

4_mshrgh.ir/790499

5_https://www.isna.ir/news/96021206977/

6_http://www.jahannews.com/report/576569
منبع: فارس

۱۳۹۶/۱۰/۲۴

اخبار مرتبط