پژمانفر در گفتگو با نما:

نگاه دست دومی دولت به مقوله ی فرهنگی در بودجه 97/ نگاه به فرهنگ باید عمیق باشد

عکس خبري -نگاه دست دومي دولت به مقوله ي فرهنگي در بودجه 97/  نگاه به فرهنگ بايد عميق باشد

رییس كمیسیون فرهنگی مجلس گفت: رقم 6/0 درصدی كه در بودجه فرهنگی پیش بینی شده است متاسفانه نشان از آن دارد كه به اندازه یك درصد هم اعتبارات در بخش فرهنگ دیده نشده است.

نصرالله پژمانفر رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در گفتگو با نما درباره چگونگی بودجه فرهنگی 97 گفت: در خصوص مسائل فرهنگی و اعتباراتی که برای این بخش لازم است دیدگاه های متفاوتی وجود دارد و عده ای بر این باورند که هزینه در این بخش نه تنها لازم و ضروری است بلکه نبود اعتبارات کافی باعث مشکلات جبران ناپذیری در این زمینه و برای کشور خواهد شد.
وی در ادامه با بیان اینکه همان طور که حاکمیت در تامین آسایش برای مردم وظایفی را بر عهده دارد، اظهار داشت: به نظر می رسد باید تمامی زیرساخت ها در بستر فرهنگی فراهم شود و دولت باید در این عرصه سرمایه گذاری های لازم را انجام دهد.
وی افزود: همان طور که شاهد هستیم در دنیا برای مقوله ی فرهنگی سرمایه های جدی در نظر گرفته می شود و درصد قابل توجهی از اعتبارات را در حوزه فرهنگی قرار می دهند به این منظور که در حوزه های دیگر از جمله اقتصادی موفقیت هایی را کسب کنند.
وی با تاکید بر اینکه در بودجه 97 نگاه دست دومی به فرهنگ اتفاق افتاده است، اذعان داشت: رقم 6/0 درصدی که در بودجه فرهنگی پیش بینی شده است متاسفانه نشان از آن دارد که به اندازه یک درصد هم اعتبارات در بخش فرهنگ دیده نشده است.
وی ادامه داد: در واقع بودجه علاوه بر اینکه نشان دهنده ی اعداد و ارقامی برای مصارف در بخش های مختلف می باشد، می تواند یک سند سیاست گذاری برای دولت ها محسوب شود و بسیاری از حرف هایی که پشت تریبون ها گفته می شود باید در اعتبارات بودجه نمود کند که متاسفانه این اتفاق رخ نداده است.
رییس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: امروز وقتی نگاه می کنیم که رقم اختصاص یافته به مسائل فرهنگی در بودجه کاهش یافته و حتی در تخصیص ها گاهی به رقم صفر می رسیم نشان می دهد نه تنها دولت در این مساله اولویتی ندارد بلکه انگار در یک رودربایستی با عده ای رقمی را قرار داده که دهان عده ای از افراد را در اعتراض به این مساله ببندد.
پژمانفر تصریح کرد: ما در فراکسیون قرآن و عترت برای ارتقای و پیشرفت سطح قرآنی کشور اعتباراتی را در نظر گرفتیم که برای تربیت 10 میلیون نفر در زمینه قرآنی سالانه می بایست 10 میلیارد تومان بودجه در نظر می گرفتیم تا بتوانیم در دو دوره پنج ساله به اهداف دست یابیم.
وی اضافه کرد: این لایحه در مجلس مطرح شد و متاسفانه به جای اعتبار هزار میلیاردی، 200 میلیارد مصوب شد که در نهایت نه در دوره قبلی و نه در دوره فعلی دولت پرداختی صورت نگرفته است و تنها در سال 95 کمتر از 10 میلیارد پرداخت شده و در سال جاری نیز رقم کل 200 میلیارد به 100 میلیارد کاهش یافت و عجیب تر اینکه در تعیین بودجه 97 این رقم به 40 میلیارد کاهش یافته است.
وی در پایان یادآور شد: اگر امروز می خواهیم مصارف دستگاه های فرهنگی را بالا ببریم و بودجه بیشتری اختصاص دهیم باید نگاه واقع بینانه تری نسبت به تنظیم بودجه داشته باشیم و متاسفانه باید گفت امسال هم نمی توانیم به پیشرفت حوزه فرهنگ امیدوار باشیم چه بسا باید منتظر ناهنجاری های فرهنگی نیز بود.



۱۳۹۶/۱۱/۱۴

اخبار مرتبط